1515
Annons

Välkommen in i Jan Håfströms dödskallegrotta

Jan Håfström återkommer återigen till döden i den nya utställningen ”Den vita bussen” som öppnar på galleri Andersson/Sandström i helgen.  

Jan Håfström förbereder sig inför utställningen Den vita bussen på Andersson/Sandström.
Jan Håfström förbereder sig inför utställningen Den vita bussen på Andersson/Sandström.Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait
Foto:Joey Abrait

I foajén till utställningen välkomnas besökarna med följande text, handskriven med prydliga vita bokstäver på svarta brädor: ”En sommar åkte jag buss. Plötsligt vet jag att alla andra passagerare är döda. Jag vill omedelbart gå av men det är omöjligt. Det finns inga hållplatser, ingen slutstation. Det enda som finns är den vita bussen”. 

Jan Håfström, med sin utställning Den vita bussen.
Jan Håfström, med sin utställning Den vita bussen.Foto:Joey Abrait
”En sommar åkte jag buss. Plötsligt vet jag att alla andra passagerare är döda. Jag vill omedelbart gå av men det är omöjligt. Det finns inga hållplatser, ingen slutstation. Det enda som finns är den vita bussen”
”En sommar åkte jag buss. Plötsligt vet jag att alla andra passagerare är döda. Jag vill omedelbart gå av men det är omöjligt. Det finns inga hållplatser, ingen slutstation. Det enda som finns är den vita bussen”Foto:Joey Abrait

Jan Håfström föddes 1937 och kommer väl ihåg när de vita bussarna kom till Sverige, Folke Bernadottes räddningsaktion som räddade tusentals judar från koncentrationslägren i Nazityskland. Han berättar att namnet på utställningen kan beskrivas som ett yttre korrelat för en inre oro och ängslan. Jan Håfströms far, Erik Håfström, arbetade som hotellportier och kom i kontakt med en del judiska flyktingar som kom till Sverige och Stockholm. 

”Som barn är det en obegriplig värld, berättelsen om de vita bussarna som kommer, och om de människor som överlever, men hamnar på svenska kyrkogårdar. Den vita bussen blev någon slags container för en massa obesvarade frågor som ytterst handlar om döden. När man ställer ut bussen måste man ställa någonting mot den, någon form av besvärjelse”, säger Jan Håfström 

Besvärjelsen som Jan Håfström talar om utgör en stor del av utställningen. I galleriets största rum hänger flera enorma tavlor med konstnärens ikoniska vita och svarta dödskalle med olika klara färger som bakgrund. 

”Rummet är en besvärjelse av döden, man vill färglägga den och göra den åtkomlig genom sin skönhet och sin närvaro. Det går inte att göra den begriplig. Man skapar närvaro i rummet genom färgen och formen. Det mötet kanske kan befria en från någon sorts panik eller mörker”, säger Jan Håfström.

Jan Håfström har en lång karriär som konstnär. Han debuterade 1966 och studerade på kungliga konsthögskolan 1963-1968 och intar i dag en central position i den svenska konstvärlden. Han har under åren ställt ut på många olika platser runt om i världen. När hans verk säljs på auktion säljs de ofta till priser på hundratusentals kronor.

Mr Walker, seriefiguren Fantomens alter ego, står som ett sju meter högt konstverk i Järnvägsparken mellan Stadshuset och Sheraton.
Mr Walker, seriefiguren Fantomens alter ego, står som ett sju meter högt konstverk i Järnvägsparken mellan Stadshuset och Sheraton.Foto:FREDRIK SANDBERG / TT

Ett återkommande verk i Jan Håfströms konst är Mr. Walker, seriefigurens Fantomens alter ego. En version av den finns som en stor staty i Järnvägsparken, nära Centralstationen i Stockholm. 

”Han är en slags fadersfigur och ett sätt för mig ett sätt att bearbeta min relation till min pappa. Men när man ställer ut honom som på Tegelbacken ska han vara någonting för alla andra också. Då tror jag att han är någon slags oskriven kraft. Han är en av alla de människor som kommer resande med tåget, han är vem som helst och han har de anonymas kraft”, säger Jan Håfström.

Mr Walker finns inte med som figur i den nya utställningen, men man kan lätt dra paralleller till Fantomens högkvarter dödskallegrottan i rummet med alla dödskallar. Jan Håfström ser ut över sin egen dödskallegrotta och tittar på de enorma tavlorna han målat i rummet. 

Vad känner du när du ser detta? 

”Jag undrar vem som har gjort detta. Uttrycket i det här rummet är så pass speciellt och starkt att jag måste låta det sjunka in. Även om problemet har bearbetats under lång tid, om vi ska börja med bussarna då jag var ett barn. Samtidigt upplever jag att även om de vita bussarna hände 1945 så är det fortfarande aktuellt, folkmorden pågår över hela världen” säger Jan Håfström. 

För Jan Håfström har konsten främst fungerat som ett utlopp i hur han hanterar och tar hand om sina känslor och tankar. 

”På något sätt tror jag att konst är kopplat till sådana erfarenheter och att det är meningsfullt att det är så. Det är ett sätt att sörja eller bearbeta. Både privat och kollektivt”, säger han. 

”Det som en utställning vill göra är att på något sätt förstå tidsandan som vi alla lever i. Att människor går på utställning är säkert en längtan att förstå den tid de lever i och förstå vilka de är. Om de känner igen sig någonstans i en målning blir man mindre ensam och det tror jag är en avgörande punkt i livet. Det är ett sätt att försöka tränga in i världens förbannade tillstånd”, säger Jan Håfström. 

 

 

 

Innehåll från WihlborgsAnnons

Wihlborgs inför pris på koldioxidutsläpp

Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).
Arvid Liepe (tv) och Staffan Fredlund (th).

Flera svenska företagsjättar har infört ett internt pris på koldioxidutsläpp. Nu hoppar Wihlborgs på tåget. ”Det känns roligt att vi kan driva utvecklingen i vår bransch”, säger miljö- och klimatchefen Staffan Fredlund.

Nu inför fastighetsbolaget Wihlborgs ett internpris på koldioxidutsläpp. Priset sätts till 1000 kronor per ton och kommer inledningsvis att testas vid investeringsbeslut kring renoveringar och hyresgästanpassningar. 

– Det här är en nyckel för att omsätta klimatpåverkan till ett finansiellt värde som vi kan använda i kostnadskalkylen. Tanken är att det interna priset ska underlätta för oss att fatta kloka och relevanta beslut, och premiera leverantörer som erbjuder det klimatbästa alternativet när vi genomför upphandlingar, säger Staffan Fredlund, miljö- och klimatchef på Wihlborgs. 

Verktyg för att nå halveringsmål

Genom införandet av internpriset på koldioxid lägger bolaget i en högre växel för att minska utsläppen som sker i samband med byggprojekt, det som räknas som indirekt klimatpåverkan i värdekedjan. 

För att pressa ner klimatpåverkan ytterligare sätter Wihlborgs även upp ett så kallat målgränsvärde vid nybyggnation av kontorsfastigheter. Gränsvärdet ligger på 270 kilo koldioxidekvivalenter per kvadratmeter.

Nyfiken på Wihlborgs klimatarbete? Ta reda på mer här. 

– Vi har liksom branschen i stort haft svårt att mäta och målsätta klimatpåverkan vid byggnation och renoveringar, alltså den del av vår verksamhet som har störst klimatpåverkan, säger Arvid Liepe, ekonomi- och finanschef på Wihlborgs, och fortsätter:

– Internprissättningen och målgränsvärdet hjälper oss att angripa detta. Förhoppningen är att satsningarna ska göra stor skillnad för de totala utsläppen och bidra till att vi uppnår vårt halveringsmål för 2030.

Tar steget – innan det blir ett hygienkrav

Arvid Liepe och Staffan Fredlund hoppas att verktygen kommer att användas brett i organisationen och i både små och stora projekt.

– Vi kommer att testa detta och utvärdera om det styr oss på rätt sätt. Genom att ta steget nu hinner vi också med en lärandeprocess kring intern prissättning innan den här typen av åtgärder blir ett hygienkrav på marknaden. Det känns roligt att vi kan visa ledarskap och driva utvecklingen i vår bransch, säger Staffan Fredlund. 

Om Wihlborgs
Wihlborgs är ett börsnoterat fastighetsbolag som erbjuder kommersiella lokaler till företag och organisationer i Öresundsregionen. Wihlborgs Fastigheter finns i Malmö, Lund, Helsingborg och Köpenhamn. Bolaget är marknadsledande i de tre svenska städerna. 

Läs mer om Wihlborgs fastighetsutveckling

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wihlborgs och ej en artikel av Dagens industri

SAS säkrar 7 miljarder kronor i lån via riskkapitalbolag

SAS har säkrat 700 miljoner dollar, motsvarande drygt 7 miljarder kronor, i ett nytt avtal med Apollo Global Management.

Avtalet är strukturerat som ett lån med flera utbetalningstillfällen och ska enligt ett pressmeddelande hjälpa SAS att ”uppfylla sina affärsförpliktelser under chapter 11-processen”.

Foto:Johan Nilsson/TT

I början av juli ansökte SAS om konkursskydd genom vad som kallas en chapter 11-process i USA. Då hette det att bolaget var i ”långt gångna diskussioner med ett flertal potentiella långivare”.

Under natten till söndag står det klart att riskkapitalbolaget Apollo Global Management, via sina fonder, blir långivare för summan på drygt 7 miljarder kronor genom en så kallad ”DIP-finansiering” vilket enligt pressmeddelandet är en form bryggfinansiering för verksamheter som genomgår just en rekonstruktion under konkursskydd.

”Med denna finansiering kommer vi att ha en stark finansiell ställning för att fortsätta att bedriva den löpande verksamheten under vår frivilliga rekonstruktionsprocess i USA. Apollo Global Management har lång erfarenhet av att bidra till att bygga starkare och mer konkurrenskraftiga verksamheter samt har omfattande erfarenhet av flygbranschen. Med deras betydande finansieringsåtagande kan vi nu fokusera helt på att accelerera genomförandet av SAS forward-planen och att fortsätta vårt mer än 75 år långa arv av att vara Skandinaviens ledande flygbolag”, säger Carsten Dilling, styrelseordförande för SAS i pressmeddelandet.

SAS-skriver också i pressmeddelandet att de bedömer vilkoren för finansieringen som marknadsmässiga samt att man förväntar sig att ”domstolen godkänner bolagets finansiering i mitten av september 2022”.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera