1515
Annons

Valets stora vinnare med 8,3 miljoner röster

LANDSKRONA.
Med flera storföretag och myndigheter bland kunderna tog Parajett för första gången hem två uppdrag för Valmyndigheten i Sverige.

Inför valet har familjeföretaget levererat 300 miljoner namnvalsedlar och 8,3 miljoner röstkort.

Ägaren Maths Ohlssons fokus på digitaliserade lösningar har stärkt koncernen efter en tung svacka för några år sedan. Inför valet har familjeföretaget levererat 300 miljoner namnvalsedlar och 8,3 miljoner röstsedlar.
Ägaren Maths Ohlssons fokus på digitaliserade lösningar har stärkt koncernen efter en tung svacka för några år sedan. Inför valet har familjeföretaget levererat 300 miljoner namnvalsedlar och 8,3 miljoner röstsedlar.Foto:Privat/Björn Solfors

Sensommaren 2021 stod det klart att företagen Parajett samt Åtta.45 Tryckeri vunnit upphandlingen från Valmyndigheten. Ungefär samtidigt hamnade Sverige i en politisk kris.

”Bara ett par veckor efter att vi fått uppdraget talades det om nyval. Då blev vi rätt svettiga. Det var vi inte riktigt redo för”, säger Mattias Stattin, vd för Parajett. 

Svettigt har det förvisso varit nu också. Produktionen av 8,3 miljoner röstkort har producerats och levereras under ett extremt kort tidsfönster. Lagstiftningen reglerar när man tidigast får plocka ut datan ur folkbokföringsregistret – och när medborgarna senast ska ha röstkortet i brevlådan.

”På förmiddagen lördagen den 13 augusti fick vi datan, klockan 14 samma dag började vi producera. Sedan printade och kuverterade vi i skift alla dagar dygnet runt fram till torsdagen, då allt skulle postinlämnas.”

”Vi har stor marginal i vår maskinpark, om vi skulle råka ut för ett maskinhaveri. Ur ett klassiskt produktionsperspektiv har vi en ruskig överkapacitet”, säger han.

Många av de ordinarie kunduppdragen kräver samma skyddsnät. Parajett sköter exempelvis fakturaflöden åt flera kunder, då stora volymer ska ut ungefär samtidigt varje månad, och sköter delar av ICA:s återkommande utskick. Det är också Parajett som varje år trycker, kuverterar och skickar ut de orangea kuverten från Pensionsmyndigheten. Men majoriteten av uppdragen är konfidentiella. 

”Vi har flera bankbolag som kunder, liksom sjukhus, regioner, kommuner och försäkringsbolag. Mycket av det vi hanterar här är extremt känslig information. Hos oss är datasäkerhet och IT en lika stor apparat som produktionen”, säger han. 

Parajett är på väg åt rätt håll igen, menar vd och produktionschef Mattias Stattin.
Parajett är på väg åt rätt håll igen, menar vd och produktionschef Mattias Stattin.Foto:Björn Solfors

Även uppdraget för Valmyndigheten inramas av hög säkerhet, och det råder generellt fotoförbud inne på tryckeriet. Även om majoriteten av namnvalsedlarna redan levererats syns fortfarande enstaka högar av de typiskt blå- och gulfärgade sedlarna när Di hälsar på.

”Vi hanterar vissa tilläggsbeställningar på namnvalsedlar, om till exempel något namn har ändrats. Men den stora produktionen på 300 miljoner namnvalsedlar levererades ut enligt plan den sista juli. Det är utmanande med sådana volymer, det ger alltid lite puls”, säger han. 

Uppdraget för Valmyndigheten omsätter mellan 10 och 15 Mkr, samtidigt som Parajett också levererat en hel del partimaterial för ytterligare ”några miljoner” inför valet. Men annat i verksamheten är svårare att ta på. Parallellt med den gigantiska maskinparken växer de digitala kundlösningarna – såsom digitala brevlådor, e-fakturor, sms – snabbt. 

”När vi tittar oss i spegeln har vi inte varit tillräckligt duktiga på att lyfta våra digitala lösningar. Vi tappade tyvärr ett par stora kunder för att vi var lite sena på tåget”, säger han. 

Det, i kombination med höga investeringar och en för tung organisation, ledde till en större dipp i bokslutet 2018. Samma år klev tredje generationen i ägarfamiljen, Maths Ohlsson, in som ny majoritetsägare och styrelseordförande – med ett digitalt fokus. 

”Jag har tidigare drivit egna bolag i andra branscher än den grafiska, vi har gjort dataspel och byggt olika webbtjänster. Det är det digitala jag brinner för. Det är där jag är duktig”, säger Maths Ohlsson.

”Upplägget med en extern vd för tryckeriet, där jag har det övergripande ansvaret som styrelseordförande, passar mig därför perfekt.”

Med rationaliseringar, och en digital storoffensiv, har trenden nu vänt till svarta siffror igen.

”Det är ingen hemlighet att vi var nära fallrepet. Nu har vi hela kedjan i koncernen, från det maskinella till digitala lösningar inom fakturahantering, digitala brevlådor, e-fakturor och mycket annat. Det är en stor konkurrensfördel, samtidigt som vi tjänar pengar på fler saker än att bara printa”, säger Maths Ohlsson, som också är vd för det snabbväxande systerbolaget No Ink (Ekopost), som digitaliserar utgående posthantering för företag och kommuner. 

Är framtidens kommunikation digital eller tryckt?
”Jag träffar allt oftare företag som ställs inför dilemmat att de inte uppmärksammas vare sig i mejl eller i andra digitala kanaler. Företag som för bara några år sedan ratade tanken på fysiska försändelser i brevlådan testar det nu. För många unga, som knappt får någon post, är ett brev något exotiskt. Men den generella trenden är att pappret minskar och fortsätter att minska.”

Ni har just producerat 300 miljoner valsedlar. När kommer vi att kunna rösta digitalt i Sverige?
”Jag tror att det ligger ganska långt borta. Av säkerhetsskäl. Det är för enkelt att manipulera ett val om det sker helt digitalt, man vill ha röstsedlar för att kunna gå tillbaka och kontrollräkna om något misstänks vara fel. Det handlar också om risker för den personliga integriteten”, säger Maths Ohlsson.

 

 

 

 

 

Storstäderna har lyckats stå emot byggbromsen

Höga byggkostnader och stigande räntor bromsar intresset för nyproducerade bostäder.

Men i storstäderna och på andra tillväxtorter är efterfrågan god, enligt Biljana Pehrsson, fastighetsveteran och i dag vd för bostadsutvecklaren Nordr Sverige.

Biljana Pehrsson, vd för Nordr Svergie. Till höger: Haga Palett, bostadsprojekt i Solna.
Biljana Pehrsson, vd för Nordr Svergie. Till höger: Haga Palett, bostadsprojekt i Solna.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera