Valet i USA: ”Väljarna letar nya ansikten”

Demokraterna behöver förändra sig om partiet ska vara med och slåss om makten i framtiden. Det säger Houstons demokratiske borgmästare Sylvester Turner i samband med ett möte med Sveriges USA-ambassadör.

Ambassadör Karin Olofsdotter och Sylvester Turner, borgmästare i Houston.
Ambassadör Karin Olofsdotter och Sylvester Turner, borgmästare i Houston.Foto:Di.

Närmare 7 miljoner människor bor i Houston med förorter. Här finns världens största medicinska center, ett av USA:s stora rymdcenter och den största koncentrationen av olja och gas i landet. 

Det gör Sylvester Turner, Houstons borgmästare, till en av USA:s mäktigaste politiker. Han satt 27 år i delstatens lagstiftande församling innan han valdes till borgmästare 2015. 

Precis som borgmästarna i Texas övriga storstäder, Austin, Dallas och San Antonio, är han demokrat. Detta trots att delstaten som helhet är ett starkt republikanskt fäste tack vare dominansen på landsbygden – ett ideologiskt mönster som känns igen från många andra delstater i USA. Houston är en av tre städer som konkurrerar om att få arrangera Demokraternas konvent 2020.

Vad gäller Demokraternas framtid vill Sylvester Turner inte spekulera i utgången av mellanårsvalet på tisdag. Däremot menar han att partiet kommer att behöva förändra sig om det ska vara med och slåss om makten i framtiden. 

”Dagens väljare letar efter nya ansikten, nya röster och idéer. Om du ger dem samma röster år ut och år in så kommer det att bli svårt att konkurrera”, säger han, med en uppenbar referens till Hillary Clintons öde 2016. 

”Folk vill ha autenticitet.”

I ett samtal med den svenska USA-ambassadören Karin Olofsdotter lyfter Sylvester Turner upp städernas växande betydelse. 

Houston kommer exempelvis att vara representerat på årets G20-möte i Argentina senare i november, där världens största städer för första gången har en separat sittning vid sidan av stats- och regeringscheferna.

”Framtidens ledarskap kommer inte att komma från toppen. Det kommer att komma underifrån, från städerna”, säger han.

Ett annat exempel på detta är det klimatinitiativ som Houstonsonen leder tillsammans med tre andra borgmästare. 

”Climate Mayors” startades 2014 men har fått upp ångan efter president Donald Trumps beslut att lämna Parisavtalet. Det innefattar i dag över 400 amerikanska städer som förbundit sig att leva upp till målen i klimatavtalet ändå.

”Städerna måste ta ansvar när Vita huset inte gör det”, kommenterar han. 

Houston håller på att ta fram en klimatplan med målet att uppnå koldioxidneutralitet till 2050. Förra året kom ungefär 90 procent av stadens energikonsumtion från förnybar energi. Texas är inte bara störst i landet på olja och gas, utan även på vindkraft.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Posti MessagingAnnons

Digitala kallelser – kortar ledtider och minskar dubbeljobb

Möjligheterna med digitala kallelser är flera och de underlättar för både patienterna och vården. Det går snabbare att nå ut med personligt riktad information och patienten kan direkt själv boka av eller om tider.

Dagens konsumenter blir mer och mer digitala och de är vana vid att beställa, boka och hantera många av sina ärenden online – under dygnets alla timmar. De förväntar sig helt enkelt att kunna göra de flesta ärenden via sin mobil eller dator, något som självklart gäller även när man söker vård. 

– Traditionella brev kan uppfattas som ineffektivt och krångligt. Det tar lång tid och man måste ”passa brevlådan” istället för att till exempel vara på sitt landställe. Vården har mycket att vinna på att gå över till digitala kallelser, säger Carin Ramsin, Head of Sales, på Posti Messaging som hjälper företag och organisationer med digitala utskick. 

Faktum är att svenskarna är mottagliga för en högre grad av digitalisering i vården. Enligt rapporten ”Svenskarna och Internet” från 2019, använder fler än 7 av 10 redan digitala samhällstjänster.  

– Här finns stor potential till att möta patientens önskan om att kunna göra mer via digitala tjänster – allt från att boka eller omboka tider till remisser och provsvar, säger Carin Ramsin. 

Hur kan ni spara tid för er vårdpersonal? Se vår film om digitala kallelser här!  

Enkel och säker kommunikation i patientresan

Postala kallelser gör det ofta krångligt för patienten att boka om sin tid och en försenad eller utebliven patient är kostsam för vården. Dessutom medför postala kallelser manuellt arbete när vårdpersonal ska registrera formulär och det krävs både resurser och långa ledtider för bokning av patienter. Fördelarna med att gå över till digitala kallelser är flera – framförallt sparar det tid för både vården och patienten. 

– SMS och e-post når mottagaren direkt. Patienten får direkt information om besöket, sin kallelse och kan smidigt boka om och förbereda sig för sitt besök tack vare en länk med en karta och vägbeskrivning eller till exempel se parkeringsmöjligheter. Påminnelse via SMS bidrar också till färre sena och uteblivna patientbesök, avslutar Carin Ramsin.   

7 fördelar för vården med digitala kallelser

1. Det blir mindre dubbeljobb – när patienten öppnat kallelsen ser vården att den har blivit öppnad.  

2. Kostnadseffektivt – SMS är billigare än porto och mycket snabbare.

3. Kommunikationen med patienten blir mer tidseffektiv. 

4. Vården får in hälsodeklarationen innan besöket. 

5. Att gå över till digitala kallelser är bättre för miljön. 

6. Patientens förväntan tillgodoses i större utsträckning. 

7. Digitala kallelser bidrar till bättre kundupplevelser. 

Om Posti Messaging

Posti Messaging hanterar 30 miljoner meddelanden i månaden där mer än hälften är i digital form.

Läs mer här! 

 

Mer från Posti Messaging

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Posti Messaging och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?