1515
Annons

Valet i USA: ”Väljarna letar nya ansikten”

Demokraterna behöver förändra sig om partiet ska vara med och slåss om makten i framtiden. Det säger Houstons demokratiske borgmästare Sylvester Turner i samband med ett möte med Sveriges USA-ambassadör.

Ambassadör Karin Olofsdotter och Sylvester Turner, borgmästare i Houston.
Ambassadör Karin Olofsdotter och Sylvester Turner, borgmästare i Houston.Foto:Di.

Närmare 7 miljoner människor bor i Houston med förorter. Här finns världens största medicinska center, ett av USA:s stora rymdcenter och den största koncentrationen av olja och gas i landet. 

Det gör Sylvester Turner, Houstons borgmästare, till en av USA:s mäktigaste politiker. Han satt 27 år i delstatens lagstiftande församling innan han valdes till borgmästare 2015. 

Precis som borgmästarna i Texas övriga storstäder, Austin, Dallas och San Antonio, är han demokrat. Detta trots att delstaten som helhet är ett starkt republikanskt fäste tack vare dominansen på landsbygden – ett ideologiskt mönster som känns igen från många andra delstater i USA. Houston är en av tre städer som konkurrerar om att få arrangera Demokraternas konvent 2020.

Vad gäller Demokraternas framtid vill Sylvester Turner inte spekulera i utgången av mellanårsvalet på tisdag. Däremot menar han att partiet kommer att behöva förändra sig om det ska vara med och slåss om makten i framtiden. 

”Dagens väljare letar efter nya ansikten, nya röster och idéer. Om du ger dem samma röster år ut och år in så kommer det att bli svårt att konkurrera”, säger han, med en uppenbar referens till Hillary Clintons öde 2016. 

”Folk vill ha autenticitet.”

I ett samtal med den svenska USA-ambassadören Karin Olofsdotter lyfter Sylvester Turner upp städernas växande betydelse. 

Houston kommer exempelvis att vara representerat på årets G20-möte i Argentina senare i november, där världens största städer för första gången har en separat sittning vid sidan av stats- och regeringscheferna.

”Framtidens ledarskap kommer inte att komma från toppen. Det kommer att komma underifrån, från städerna”, säger han.

Ett annat exempel på detta är det klimatinitiativ som Houstonsonen leder tillsammans med tre andra borgmästare. 

”Climate Mayors” startades 2014 men har fått upp ångan efter president Donald Trumps beslut att lämna Parisavtalet. Det innefattar i dag över 400 amerikanska städer som förbundit sig att leva upp till målen i klimatavtalet ändå.

”Städerna måste ta ansvar när Vita huset inte gör det”, kommenterar han. 

Houston håller på att ta fram en klimatplan med målet att uppnå koldioxidneutralitet till 2050. Förra året kom ungefär 90 procent av stadens energikonsumtion från förnybar energi. Texas är inte bara störst i landet på olja och gas, utan även på vindkraft.


Scania tar hem största ordern hittills på ellastbilar – svensk uppstickare köpare

Scania får sin hittills största order på ellastbilar. Det svenska logistikföretaget Einride köper 110 elektriska lastbilar som ska levereras under 2022. 

En ellastbil från Scania.
En ellastbil från Scania.Foto:Dan Boman 2020

Det senaste året har elbilar slagit igenom på bred front, nära en tredjedel av alla nya bilar som sålts i Sverige under 2022 är en renodlad batteribil. De tunga transporterna är svårare att få till med eldrift, men nu börjar det röra på sig även där. 

Scania har gjort klart med sin största order hittills för tunga elektriska fordon. Under andra halvan av 2022 ska bolaget leverera 110 ellastbilar till det svenska logistikföretaget Einride. 

”Det visar att försäljningen av ellastbilar går in i ett annat skede. Från att ha handlat om små affärer till att det börjar bli större affärer. Det är en signal om att marknaden är på väg att bli mer mogen”, säger Fredrik Allard, chef för Scanias satsning på elektrifiering. 

Det handlar om dragbilar som används tillsammans med en trailer. Räckvidden kommer vara upp till 25 mil. Einride är ett svenskt teknik- och logistikföretag som specialiserat sig på helelektriska transporter. Bland investerarna i bolaget finns bland andra EQT och Capital Group. 

Lastbilarna kommer att vara utrustade med Einrides operativsystem och de båda bolagen kommer att samarbeta om produktutveckling. 

”Deras affärsidé är att erbjuda gröna transportlösningar och det är som hand i handske med vår strategi. Därför samarbetar vi gärna med Einride och liknande företag”, säger Fredrik Allard. 

Scania är inte ensamt om att ha fått in stora ordrar på ellastbilar. Volvo lastvagnar, som under 2021 var marknadsledande i nischen, berättade i mars att Maersk beställt 126 eldrivna lastbilar. 

Under året tippar Fredrik Allard att Scania kommer att sälja ungefär 1.000 ellastbilar. Det stora genombrottet för eldriven yrkestrafik är inte mer än några år bort, tror han. 

”Om tre år kommer 90 procent av våra möjliga lastbilskombinationer att vara elektrifierade. Under en ganska kort tidshorisont går vi från stadsnära transporter till att nu erbjuda regionala transporter och slutligen traditionell fjärrtrafik”, säger Fredrik Allard.

Inom åkeribranschen finns en utbredd skepsis om det är möjligt att köra längre sträckor med ellastbil. På Scania tror man att batteridrift kommer vara det som dominerar på sikt. 

”Utvecklingen går jättesnabbt framåt när det gäller batteriteknologi. Redan nästa år kommer vi ha en ny teknik som ger bättre räckvidd. Det här måste självklart gå parallellt med utbyggnaden av laddstationer”, säger Fredrik Allard.

Vätgas kommer vara ett komplement för åkerierna, menar han, men det är batterierna som kommer att dominera. Teknologin för bränsleceller och vätgas är ett par år längre bort. Dessutom kräver det mer el att producera vätgas än att ladda batterier. 

”På vissa marknader där det är gynnsamt att producera vätgas och för vissa tunga transporter kommer det vara en del av lösningen. För majoriteten ser vi även på lång sikt att batterielektrisk teknik kommer att vara det bästa alternativet”, säger Fredrik Allard. 

LÄS MER: Elektriska lastbilsutmanaren Einride växer med släp


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?