Våldet i USA drabbar svenskar: ”Som en Batman-dystopi”

Svenska entreprenörer i USA drabbas hårt av upptrappade protester, våld och vandaliseringar. Flera svenskägda butiker i New York är igenspikade och Fjällräven har utsatts för inbrott. 

”Jag har fyra grannar som utsatts för plundringar. Vi klarade oss precis”, berättar designern Stephen Ferber.

Polis bevakar entrén till Manhattan Bridge.
Polis bevakar entrén till Manhattan Bridge.Foto:Wong Maye-E
Polis arresterar en demonstrant.
Polis arresterar en demonstrant.Foto:Wong Maye-E

”Helmut Langs flaggskeppsbutik i Meatpacking District blev tömd och vandaliserad”, berättar Stephen Ferber, svensk entreprenör och modeskapare, vars butik ligger granne med det österrikisk-amerikanska klädmärket.

Stephen F, som varumärket heter, klarade sig däremot. Nu har skyltfönstret på butiken täckts av plywoodskivor, en åtgärd som många detaljhandlare på Manhattan tvingats genomföra. 

”Allt är täckt av träskivor nu. Det kommer nog att bli värre under onsdagen”, säger Leonard Schaltz om den svenska godisaffären Bonbon på Lower East Side, som Di berättade om i förra veckan. 

”Det är vansinnigt, som en Batman-dystopi. Jag har hört helikoptrar och sirener sedan i morse”, fortsätter Leonard Schaltz och tillägger: 

”Hela Soho är länsat. De står i gäng med hammare och väskor och väntar på att polisen ska försvinna, tillsammans med demonstranterna.” 

I New York finns en rad svenska butiker med hög profil. Skjorttillverkaren Eton och bagerikedjan Fabrique är ett par exempel. 

Gudrun Sjödén, som driver en stor affärslokal på Greene Street i Soho, säger sig ha klarat sig från vandalisering.

”E-handeln fortsätter att rulla på och våra anställda jobbar hemifrån och sköter service per telefon”, berättar hon. 

Fjällräven, som driver en butik på samma gata, drabbades däremot av inbrott och skadegörelse under natten till måndagen. 

”Det här var inte några normala demonstranter, sådana brukar knappast gå in i butiker. Det här var brottslingar”, berättar Martin Nordin, som är storägare och ordförande i Fjällrävens börsnoterade ägare Fenix Outdoor. 

New Yorks polis lyckades dock gripa tre personen i butiken vid en andra stöldräd. 

Martin Nordin, som själv befinner sig utanför Boston, säger att krisläget är oroväckande. Upplopp i storstäder som New York eller Los Angeles har förekommit förut, påpekar han. 

”Den spridning som det här beteendet har fått i andra delar av USA, och även till små och medelstora städer, besvärar mig”, säger han. 

Chanels butik på Madison Avenue i New York.
Chanels butik på Madison Avenue i New York.Foto:Mark Lennihan

Fjällräven driver ett 30-tal butiker i USA, varav många hållit stängt under corona-utbrottet. Han påpekar att stora delar USA:s detaljhandel dragits med problem redan innan virusutbrottet – och osäkerheten kring när Nordamerika får se en återhämtning är betydande. Turismen riskerar att dröja, och konsumtionslusten kan mycket väl vara dämpad under en tid.

”En situation med nedsänkningar, sjukdom och stigande osäkerhet på arbetsmarknaden har skapat en väldigt besvärlig grogrund”, säger Martin Nordin. 

Anna Throne-Holst, som är vd för svenska handelskammaren i New York, är inne på samma linje. 

”Vi är epicenter för epidemin här i New York och 40 miljoner amerikaner går mot arbetslöshet”, säger hon och tillägger att frustration och rädsla över förlorade inkomster bidrar till upprorsstämningen.

”Sätter man även det lugnaste vatten på en platta, så kokar det över till slut”, säger Anne Throne-Holst till Di TV:s Ekonomistudion.

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från ContentorAnnons

Contentor hjälper e-handeln att komma ur coronakrisen som vinnare

Coronapandemin har gjort att e-handeln ökat avsevärt och att företag vill starta e–handel i andra länder för att följa med i utvecklingen. Men många kämpar också med kostnadsbesparingar vilket gör det svårt att satsa på en internationalisering. Contentor är en content- och översättningsbyrå som är expert inom internationell e-handel med innovativa lösningar som hjälper företag att lyckas med expandering och digitalisering.

I och med restriktioner har människor behövt stanna hemma för att minska spridningen av coronaviruset. Det har inneburit att fler undvikit fysiska butiker och istället handlat över nätet. Rabie Salem, vd på Contentor, menar att det är mer läge än någonsin för företag att satsa på e-handel och på så sätt ta stora kliv.

– Vi har lösningen för handlarna som behöver SEO–texter för e-handel eller översätta en hemsida; dels eftersom vi kan ersätta många av processerna som tidigare gjorts manuellt, men även för att kostnadseffektivt kunna understödja en fortsatt expansion trots färre resurser och tuffare kostnadsbesparingar, säger Rabie Salem.

Erbjöd en lansering på 10% av den ursprungliga kostnaden

Contentor grundades 2007 då e-handeln började utvecklas i större skala. Det har gjort dem till experter på e-handelsbolagens innehålls- och översättningsbehov i över 13 år. Företaget har en stor kunskap om effektiva flöden som gör att kunderna snabbt når en bredare publik. Med hjälp av Contentors expertis kunde en kund snabbt gå in i ett nytt land med få kostnader. 

– Under början av pandemin blev vi kontaktade av en kund som såg en bra möjlighet att expandera i Finland. Vid första anblick skulle det kosta 1,5 miljoner kronor. Vi på Contentor kunde erbjuda en taktisk aspekt som bestod av mänsklig översättning och maskinöversättning. På så sätt kunde vi erbjuda en lansering på 10 procent av den ursprungliga kostnaden, säger Rabie Salem och fortsätter:

– Det spelar ingen roll för oss hur många länder man vill expandera i. Vi har hjälpt kunder expandera till flera marknader parallellt och det tar lika lång tid som när man gör det i ett land. Det här har gett våra kunder en möjlighet att vinna marknadsandelar under krisen.

Innovativa lösningar

Contentor erbjuder skalbart innehållskapande och experthjälp för att bygga en optimerad innehållstrategi med SEO i åtanke. Deras innovativa lösning för e-handlare är Optimised Return On Content Investment.

– Contentor hjälper företag att optimera sin investering på content. I vår approach i dag jobbar vi mycket med prioriteringar där vi kollar på kundens budget och anpassar investeringen efter det. Genom att prioritera vilka texter man kan lansera med och sedan följa upp det får man ut bästa möjliga resultat, säger Rabie Salem. 

Just nu arbetar Contentor med att bygga in det här i deras system, så att man datadrivet kan följa hur texterna fungerar på en hemsida och se vilka åtgärder som måste göras för att nå bästa resultat. Tanken är tjänsten ska erbjudas under 2021. 

Vill du läsa mer om Contentor? Klicka här

FAKTA: CONTENTOR

Contentor är en content- och översättningsbyrå. Med e-handelns unika krav i åtanke som snabba leveranser, SEO-anpassning och automatisering hjälper Contentor tusentals kunder. Några av Contentors kunder är Partykungen, Footway, Sportamore, CDON, Orkla, Gents, KitchenTime och Nordiska Galleriet.

 

Mer från Contentor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Contentor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?