Vaccinsamordnaren: Vi får stora volymer i maj och juni

Under maj och juni kommer de stora vaccinsändningarna till Sverige – och några nya förseningar ska det inte bli.

Det säger vaccinsamordnaren Richard Bergström i en intervju med Sverige Radio.

Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.
Sveriges vaccinsamordnare Richard Bergström.Foto:Stina Stjernkvist/TT

Det är i SR:s program Godmorgon Världen som den svenska vaccinsamordnaren på söndagen ger en uppdaterad bild av läget.

”När man lägger ihop alla siffror om ökad vaccinproduktion så är det framför allt i maj och juni som vi får väldigt stora volymer till Sverige”, säger Richard Bergström.

Enbart från den amerikanska tillverkaren Pfizer kommer Sverige att få minst 4,5 miljoner doser under det andra kvartalet.

”Det är viktigt att signalera detta till regionerna, så att de inte slappnar av. Jag är ganska säker på att det inte blir nya förseningar”, säger han till SR.

Däremot finns det enligt Richard Bergström en osäkerhet om när ytterligare vaccin från vissa andra tillverkare kan komma.

Den svenska vaccinsamordnaren är kritisk till de exportbegränsningar av vaccin som genomförts i flera länder. Till exempel tillåter inte USA någon vaccinexport och Storbritannien har inte tillåtit export av Astra Zenecas AZN -0,29% Dagens utveckling vaccin tillverkat inom landet.

”Vi behöver ha öppna gränser”, säger Richard Bergström.

Han har, liksom kollegor i bland annat Danmark och Spanien, fått förslag om köp av vaccin från oseriösa aktörer.

”Dels handlar det om doser från Indien, där Astra Zenecas vaccin tillverkas på kontrakt, som är tänkta för Afrika men som nu via mellanhänder i Arabemiraten försöker sälja i Europa. Sedan har vi erbjudanden som uppenbart är ruffel och båg, där man ber om insättningar på något konto.”

”Vi är nog bara i början av det här problemet.”

Richard Bergström är inte främmande för att köpa det ryska vaccinen Sputnik V när det väl blir godkänt.

”Det skulle kunna komma i juni. Men det är inte speciellt stora volymer, det kan handla om ett par hundratusen doser. Kineserna lyser tyvärr med sin frånvaro när det gäller export av vaccin , vilket jag beklagar.”

I Sverige har i dag alla regioner utom Stockholm har inlett fas två i vaccineringen skriver TT som refererar till en undersökning av SVT.

 

 


Innehåll från Michelin NordicAnnons

Så kan CO2-neutrala däck minska ditt klimatavtryck

Eldrift förstås, men därefter är valet av rätt däck en av de viktigaste faktorerna för att minska bilens klimatavtryck.

Michelin lanserar nu världens första däck som är koldioxidneutralt. 

Lär dig mer om hur moderna däck kan minska ditt klimatavtryck 

Intresset för eldrivna bilar blir allt större. Enligt Bil Sweden ökade antalet laddbara bilar i Sverige med 132 procent under 2020.

De flesta som byter till elbil gör det främst av miljömässiga skäl, de vill köra med så liten klimatpåverkan som möjligt. 

Ett annat, mer okänt sätt, att köra mer miljövänligt är att välja rätt typ av däck. 

Michelin, en av världens ledande däcktillverkare, lanserar nu däcket e.Primacy – världens första däck som är koldioxidneutralt vid inköpstillfället. 

e.Primacy har även en Miljövarudeklaration (EPD) vilket innebär att en livscykelanalys införlivats i tillverkningen för att minimera påverkan på miljön.

Med en unik mängd elastiska elastomer och en ökad andel biomaterial kan Michelin e.Primacy minska koldioxidutsläppen med 174 kg under dess livstid. Det motsvarar en resa mellan Paris och Warszawa, tur och retur.

– Vi har som mål att halvera koldioxidutsläppen i produktionen fram till 2030 jämfört med 2010, för att sedan bli helt koldioxidneutrala år 2050. Vi utvecklar lösningar för att använda förnybara och återvunna material vid däcktillverkningen och samtidigt förbättra prestandan, säger Scott Clarc, medlem i Michelingruppens verkställande kommitté.

27 procent mindre rullmotstånd

Michelin e.Primacy har 27 procent lägre rullmotstånd jämfört med de närmaste konkurrenterna. Förklaringen kallas Energy Airshield compund, ett super-lufttätt skikt med låg energiförlust som ökar räckvidden för elbilar eller minskar bränsleförbrukningen för fossildrivna fordon.

Det innebär upp till 7 procent längre räckvidd för en batteridriven bil eller ytterligare 30 kilometer i räckvidd för en elbil som från början har en beräknad räckvidd på 400 kilometer.

Den genomsnittliga bränsleförbrukningen minskar i sin tur med 0,21 liter per 100 kilometer.

Lär dig mer om hur moderna däck kan minska ditt klimatavtryck 

 

Mer från Michelin Nordic

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Michelin Nordic och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?