Annons

V8:ans tid är över – så blir det nya bil-landet USA

En miljon nya jobb i bilindustrin, storsatsning på inhemsk batteritillverkning och 500.000 laddningsstationer för elfordon. Joe Bidens utlovade klimatplan kan forma den amerikanska bilindustrin i många år framöver, menar experter.

Foto:Andrew Harnik

2050 ska hela USA vara klimatneutralt. Det är ett av de vallöften USA:s blivande president Joe Biden gick till val på. För att uppnå det ambitiösa målet krävs en rad omställningar, inte minst i fordonssektorn. Enligt Biden kommer stora resurser investeras i elektrifiering av fordonsflottan, automatisering och uppkopplade fordon. 

”Med Biden så får USA som land en ärligare chans att jobba på den inslagna vägen som alla andra länder och bilföretag redan befinner sig på, säger Martin Sköld, professor på Handelshögskolan i Stockholm som forskar om fordonsindustrin, till Dagens Industri.

LÄS OCKSÅ ”De som ändrar sig snabbast är de som  överlever” 

Med sittande presidenten Donald Trump vid rodret hade den omställningen sannolikt gått långsammare, menar han. I Trumps idealvärld skulle alla köra omkring i stora bensinslukande V8:or, som en analytiker utrycker det i en artikel i den amerikanska tidningen Detroit News.

Trump har drivit en hård kamp mot de miljöförbättrande åtgärder som Obama-administrationen införde. Han har försvagat eller dragit tillbaka 125 miljöbestämmelser under de gångna fyra åren, skriver nyhetssajten Vox. Trump vill avskaffa den federala skattelättnaden för elektriska fordon som ger konsumenterna upp till 7.500 dollar, motsvarande nästan 65.000 kronor, i skattelättnader för att köpa en ny elbil. Han har dragit Kalifornien till domstol för att avskaffa delstatens befogenhet att fastställa sina egna fordonsutsläppsstandarder.

Kalifornien har nämligen en alldeles speciell plats i den amerikanska fordonsindustrin. Ett 20-tal delstater i både USA och Kanada har valt att följa Kaliforniens hårdare lagstiftning istället för de federala. Tidigare i år anslöt sig även biltillverkarna Volvo, Ford, Honda, BMW, and Volkswagen till att Kaliforniens hårdare lagstiftning (Toyota och Fiat Chrysler ställde sig däremot bakom Trumps mer tillåtande lagstiftning). 

Joe Biden kommer definitivt att låta Kalifornien och andra stater behålla den rätten. Det menar 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz.

”Kalifornien kommer återigen att vara en fyrbåk för övriga stater i USA. Redan i dag har Kalifornien med sig 25 stater i USA och Kanada i ett samarbete kring utsläppslagstiftning och som är tuffare än de federala lagarna i USA. Med Trump vid rodret en period till hade detta samarbete kunnat stoppas”, säger han.

Möjligheterna för Joe Biden att få igenom sin politik beror dock på vilket parti som kontrollerar senaten. Vinner de demokratiska kandidaterna ytterligare platser blir ställningen i senaten 50–50 – och vid dött lopp i senaten har vice presidenten utslagsröst. Med Biden i Vita huset är det Kamala Harris som har den.

Hur det valet löper ut är av yttersta vikt för hur effektiv Biden kan vara i sitt presidentskap. Och hur den amerikanska bilindustrin utvecklas de närmaste åren.

Innehåll från Digital Visual SolutionsAnnons

Digital signage förmedlar tydliga budskap – och ökar försäljningen

Per Wahrolén, VD på Digital Visual Solutions.
Per Wahrolén, VD på Digital Visual Solutions.

Digitala skärmar i olika miljöer kan förbättra kundupplevelsen, sälja in budskap och öka försäljningen.

Med rätt mjukvara – CMS – sker arbetet enkelt och smidigt och mycket kan automatiseras.

– Vi har en helhetslösning som vi snabbt kan leverera, säger Per Wahrolén, VD på Digital Visual Solutions. 

Digital signage innebär kommunikation och information med hjälp av digitala skärmar. Det kan handla om digitala trapphustavlor, skärmar i hissar, butiker och restauranger eller stora LED-skärmar för inom- och utomhusbruk. 

Digital signage har många fördelar jämfört med statiska skyltar. De är mer iögonfallande, snabbt anpassningsbara och dessutom kostnadseffektiva. Inom handeln öppnar de upp helt nya möjligheter.

– Digital signage kan fungera som en extrasäljare i en butik för kampanjer som ökar försäljningen men kan också skapa en trivsam miljö, säger Per Wahrolén.

Skärmarna kan göras interaktiva, där kunderna kan klicka sig fram för att få fördjupad produktinformation. De kan också integreras med ett kösystem, användas som beställningsskärmar och för betalning men också integreras mot brandlarm där de i en nödsituation visar närmsta väg för utrymning.

Digital Visual Solutions och Scala Enterprise

Digital Visual Solutions är en totalleverantör och har produkter och lösningar för alla verksamheter. Man jobbar tillsammans med Scala Enterprise, som erbjuder världens kanske populäraste och starkaste mjukvara för digital signage. 

– Scala är ett extremt stabilt system att växa med. Globalt har de över 3,3 miljoner installationer, så att välja Scala från Digital Visual Solutions är tryggt och framtidssäkrat, säger han.

Per Wahrolén tror att digital signage kommer att bli allt viktigare framöver. 

– För att undvika butiksdöden tror jag att butikerna måste förändras. De ska vara mer av ett showroom för inspiration än bara en lagerhylla. Det kan man åstadkomma med digital signage, säger Per Wahrolén. 

Läs mer på dvsolutions.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digital Visual Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera