2050 ska hela USA vara klimatneutralt. Det är ett av de vallöften USA:s blivande president Joe Biden gick till val på. För att uppnå det ambitiösa målet krävs en rad omställningar, inte minst i fordonssektorn. Enligt Biden kommer stora resurser investeras i elektrifiering av fordonsflottan, automatisering och uppkopplade fordon.
”Med Biden så får USA som land en ärligare chans att jobba på den inslagna vägen som alla andra länder och bilföretag redan befinner sig på, säger Martin Sköld, professor på Handelshögskolan i Stockholm som forskar om fordonsindustrin, till Dagens Industri.
LÄS OCKSÅ ”De som ändrar sig snabbast är de som överlever”
Med sittande presidenten Donald Trump vid rodret hade den omställningen sannolikt gått långsammare, menar han. I Trumps idealvärld skulle alla köra omkring i stora bensinslukande V8:or, som en analytiker utrycker det i en artikel i den amerikanska tidningen Detroit News.
Trump har drivit en hård kamp mot de miljöförbättrande åtgärder som Obama-administrationen införde. Han har försvagat eller dragit tillbaka 125 miljöbestämmelser under de gångna fyra åren, skriver nyhetssajten Vox. Trump vill avskaffa den federala skattelättnaden för elektriska fordon som ger konsumenterna upp till 7.500 dollar, motsvarande nästan 65.000 kronor, i skattelättnader för att köpa en ny elbil. Han har dragit Kalifornien till domstol för att avskaffa delstatens befogenhet att fastställa sina egna fordonsutsläppsstandarder.
Kalifornien har nämligen en alldeles speciell plats i den amerikanska fordonsindustrin. Ett 20-tal delstater i både USA och Kanada har valt att följa Kaliforniens hårdare lagstiftning istället för de federala. Tidigare i år anslöt sig även biltillverkarna Volvo, Ford, Honda, BMW, and Volkswagen till att Kaliforniens hårdare lagstiftning (Toyota och Fiat Chrysler ställde sig däremot bakom Trumps mer tillåtande lagstiftning).
Joe Biden kommer definitivt att låta Kalifornien och andra stater behålla den rätten. Det menar 2030-sekretariatets vd Jakob Lagercrantz.
”Kalifornien kommer återigen att vara en fyrbåk för övriga stater i USA. Redan i dag har Kalifornien med sig 25 stater i USA och Kanada i ett samarbete kring utsläppslagstiftning och som är tuffare än de federala lagarna i USA. Med Trump vid rodret en period till hade detta samarbete kunnat stoppas”, säger han.
Möjligheterna för Joe Biden att få igenom sin politik beror dock på vilket parti som kontrollerar senaten. Vinner de demokratiska kandidaterna ytterligare platser blir ställningen i senaten 50–50 – och vid dött lopp i senaten har vice presidenten utslagsröst. Med Biden i Vita huset är det Kamala Harris som har den.
Hur det valet löper ut är av yttersta vikt för hur effektiv Biden kan vara i sitt presidentskap. Och hur den amerikanska bilindustrin utvecklas de närmaste åren.