Annons

V vill att regeringen ger tåget 2 miljarder i stöd: ”Situationen är akut”

Låt tåget få slippa banavgiften i år. Vänsterpartiet kräver nu att regeringen skjuter till 2 miljarder kronor för att hålla tåget vid liv. ”Järnvägsbranschen är nästintill i fritt fall. Om vi vill se till att människor kan fortsätta att resa med tåg efter coronan måste vi gå in och ge ett stöd nu”, säger riksdagsledamoten och ordförande i trafikutskottet, Jens Holm (v), till Dagens Industri. 

Riksdagsledamoten och ordförande i trafikutskottet, Jens Holm (v) vill se en större satsning på tåget, men ser att flyget – och bilen – alltid går före: ”Det finns väldigt starka intressen som trycker på om flyget. Höginkomsttagare värnar mer om flyget, medan järnvägen är mer hela folket. Det är status att stödja flyget och upprätthålla flygtrafiken”, säger han.
Riksdagsledamoten och ordförande i trafikutskottet, Jens Holm (v) vill se en större satsning på tåget, men ser att flyget – och bilen – alltid går före: ”Det finns väldigt starka intressen som trycker på om flyget. Höginkomsttagare värnar mer om flyget, medan järnvägen är mer hela folket. Det är status att stödja flyget och upprätthålla flygtrafiken”, säger han.

Under coronakrisen har tågresandet minskat drastiskt och operatörerna har tappat stora intäkter. Hittills har regeringen vid två tillfällen gått in med 920 miljoner.  I mitten på maj presenterades en satsning på 720 miljoner på utökade underhållsarbeten då detta kunde göras utan att störa trafiken i så stor omfattning. Ytterligare 200 miljoner kronor tillsattes i juni för att stärka järnvägens konkurrenskraft och bidra till en fortsatt överflyttning av godstransporter från väg till järnväg. 

Västerpartiet tycker att det är småpengar jämfört med vad regeringen satsat på att hålla flyget på rätt köl under krisen. Staten gick in med 5 miljarder för att stötta SAS, och införde ett tillfälligt krisstöd till regionala flygplatser. Stora räddningsaktioner för flyget har gjort på flera håll i Europa, men i bland annat Österrike och Frankrike har man också stöttat tågbolagen med sänkta banavgifter.

I Sverige har banavgifterna höjts kraftigt de senaste åren. 2010 låg de på 500 miljoner kronor. i dag – 10 år senare –kommer tågbolagen betala cirka två miljarder kronor i banavgifter till staten. 

Vänsterpartiet föreslår därför att regeringen kompenserar de tågbolag som opererar på svensk järnväg för kostnaden för deras banavgifter för 2020. 

 ”Vi vill att regeringen lägger fram en extra ändringsbudget så tågbolagen får efterskänkningen av banavgiften nu, annars finns det en risk att vi missar chansen att ställa om. Alla säger att vi av klimatskäl måste resa mer mer tåg och mindre på väg och med flyg, men samtidigt straffar vi det mest klimatsmarta sättet att resa. Situationen är akut inte bara för järnvägsbranschen utan vi har också en akut klimatkris som fortsätter att ticka på oavsett Corona”, säger Jens Holm.

Vad händer om Staten inte går in och skjuter in mer pengar till tåget?
”Jag är rädd för att vi kan se indragna linjer och totalt sett minskat resande som håller i sig efter Corona. Att vi ser ökat resande med egen bil och också flyg, vilket kommer leda till ökade utsläpp. Vi har ett mål att minska utsläppen med 70 procent till 2030. Det är extremt bråttom”

Vad behöver vi mer göra med tåget på sikt?
”Vi behöver mer resurser till underhåll och också optimera underhållet där vi i dag har ett antal olika aktörer där den ena handen inte riktigt vet vad den andra gör. Ett dysfunktionellt system som är avreglerat och privatisera”, säger Jens Holm och fortsätter:  

”Vi behöver också bygga nya spår. Höghastighetsbanor borde vi snabbt fatta beslut om. Och se till att vi lånar upp pengar så vi har råd att bygga detta som ett separat projekt. Sen finns det en mängd andra banor som snabbt borde färdigställas, och mängder av spår som behöver bättras på”.

Hur ska detta finansieras?
”Om vi lånar till investeringar kan vi i dag låna till en nollränta. Och detta är samhällsekonomiskt lönsamma bra investeringar som både ger jobb och minskar våra utsläpp”.

 

 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?