Annons

V vill att regeringen ger tåget 2 miljarder i stöd: ”Situationen är akut”

Låt tåget få slippa banavgiften i år. Vänsterpartiet kräver nu att regeringen skjuter till 2 miljarder kronor för att hålla tåget vid liv. ”Järnvägsbranschen är nästintill i fritt fall. Om vi vill se till att människor kan fortsätta att resa med tåg efter coronan måste vi gå in och ge ett stöd nu”, säger riksdagsledamoten och ordförande i trafikutskottet, Jens Holm (v), till Dagens Industri. 

Riksdagsledamoten och ordförande i trafikutskottet, Jens Holm (v) vill se en större satsning på tåget, men ser att flyget – och bilen – alltid går före: ”Det finns väldigt starka intressen som trycker på om flyget. Höginkomsttagare värnar mer om flyget, medan järnvägen är mer hela folket. Det är status att stödja flyget och upprätthålla flygtrafiken”, säger han.
Riksdagsledamoten och ordförande i trafikutskottet, Jens Holm (v) vill se en större satsning på tåget, men ser att flyget – och bilen – alltid går före: ”Det finns väldigt starka intressen som trycker på om flyget. Höginkomsttagare värnar mer om flyget, medan järnvägen är mer hela folket. Det är status att stödja flyget och upprätthålla flygtrafiken”, säger han.

Under coronakrisen har tågresandet minskat drastiskt och operatörerna har tappat stora intäkter. Hittills har regeringen vid två tillfällen gått in med 920 miljoner.  I mitten på maj presenterades en satsning på 720 miljoner på utökade underhållsarbeten då detta kunde göras utan att störa trafiken i så stor omfattning. Ytterligare 200 miljoner kronor tillsattes i juni för att stärka järnvägens konkurrenskraft och bidra till en fortsatt överflyttning av godstransporter från väg till järnväg. 

Västerpartiet tycker att det är småpengar jämfört med vad regeringen satsat på att hålla flyget på rätt köl under krisen. Staten gick in med 5 miljarder för att stötta SAS, och införde ett tillfälligt krisstöd till regionala flygplatser. Stora räddningsaktioner för flyget har gjort på flera håll i Europa, men i bland annat Österrike och Frankrike har man också stöttat tågbolagen med sänkta banavgifter.

I Sverige har banavgifterna höjts kraftigt de senaste åren. 2010 låg de på 500 miljoner kronor. i dag – 10 år senare –kommer tågbolagen betala cirka två miljarder kronor i banavgifter till staten. 

Vänsterpartiet föreslår därför att regeringen kompenserar de tågbolag som opererar på svensk järnväg för kostnaden för deras banavgifter för 2020. 

 ”Vi vill att regeringen lägger fram en extra ändringsbudget så tågbolagen får efterskänkningen av banavgiften nu, annars finns det en risk att vi missar chansen att ställa om. Alla säger att vi av klimatskäl måste resa mer mer tåg och mindre på väg och med flyg, men samtidigt straffar vi det mest klimatsmarta sättet att resa. Situationen är akut inte bara för järnvägsbranschen utan vi har också en akut klimatkris som fortsätter att ticka på oavsett Corona”, säger Jens Holm.

Vad händer om Staten inte går in och skjuter in mer pengar till tåget?
”Jag är rädd för att vi kan se indragna linjer och totalt sett minskat resande som håller i sig efter Corona. Att vi ser ökat resande med egen bil och också flyg, vilket kommer leda till ökade utsläpp. Vi har ett mål att minska utsläppen med 70 procent till 2030. Det är extremt bråttom”

Vad behöver vi mer göra med tåget på sikt?
”Vi behöver mer resurser till underhåll och också optimera underhållet där vi i dag har ett antal olika aktörer där den ena handen inte riktigt vet vad den andra gör. Ett dysfunktionellt system som är avreglerat och privatisera”, säger Jens Holm och fortsätter:  

”Vi behöver också bygga nya spår. Höghastighetsbanor borde vi snabbt fatta beslut om. Och se till att vi lånar upp pengar så vi har råd att bygga detta som ett separat projekt. Sen finns det en mängd andra banor som snabbt borde färdigställas, och mängder av spår som behöver bättras på”.

Hur ska detta finansieras?
”Om vi lånar till investeringar kan vi i dag låna till en nollränta. Och detta är samhällsekonomiskt lönsamma bra investeringar som både ger jobb och minskar våra utsläpp”.

 

Innehåll från IMI Supply Chain SolutionsAnnons

IMI: “Logistik idag behöver vara anpassningsbar, motståndskraftig och flexibel”

I takt med att världen förändras behöver även logistiksystemen utvecklas och anpassas för att dagligvaruhandelsbolagen ska kunna leverera och fungera optimalt. 

– Dagens logistiksystem behöver vara automatiserade, sammankopplade och robusta, säger Karin Hoflund, marknadschef på ledande mjukvarubolaget IMI Supply Chain Solutions.

Dagens uppkopplade samhälle innebär helt nya möjligheter för såväl företag som konsument. Det medför också ökade förväntningar och krav på vissa funktioner relaterade till logistik – såsom visibilitet och spårbarhet. Ur ett konsumentperspektiv är en hållbar och pålitlig logistikkedja således central – men det är minst lika viktigt företag mellan.

– Vi arbetar väldigt nära våra kunder för att de ska få en mer robust och effektiv logistik utifrån deras specifika behov. Våra system är flexibla och konfigurerbara och vi lägger stor vikt vid och mycket tid på att verkligen förstå våra kunders verksamhet, förklarar Karin Hoflund.

Grundpelare för ett pålitligt logistiksystem

En central byggsten i ett pålitligt logistiksystem är automatisering på systemnivå. IMI erbjuder mjukvarulösningar för intelligent order- och lagerhantering där allt sker utan handpåläggning – och där driftstopp inte är ett alternativ. En annan viktig aspekt att ta i beaktning är komplexiteten i företagens logistikverksamhet och specifika behov av olika system samt hur de ska kopplas samman.

– Det finns inte ett system som löser alla problem, det beror helt på vilken verksamhet som kunden bedriver. Fokus måste därför ligga på att välja de system som är bäst lämpade för uppgifterna och att system sedan är sammankopplingsbara både inom kundens organisation men även med kundens kunder och leverantörer, betonar Karin Hoflund.

I en föränderlig värld behöver man dessutom ta höjd för omvärldsfaktorer. Pandemier, krig, geopolitiska kriser och olyckor är sådant som oundvikligen kommer påverka logistikkedjan och då krävs ett robust system som också är förändringsbart.

– Logistik idag behöver vara anpassningsbar, motståndskraftig och flexibel. I praktiken innebär det till exempel att det är enkelt att lägga om flöden från ett lager till ett annat eller hitta nya fraktalternativ.

IMI GO! – ett nytt alternativ för lager, leverans och returhantering

Nu lanserar IMI en tjänst för att ytterligare effektivisera logistikkedjan hos sina kunder inom e-handel och retail. IMI GO! Är en prisvärd och effektiv systemplattform för att hantera sina flöden från order till lager, leverans och slutligen eventuell retur.

– IMI GO! är utvecklad för att möta de behov som uppstått inom e-handel och retail. Vår förhoppning är att tjänsten ska hjälpa våra kunder att jobba effektivt och mer automatiserat men framför allt att ge en bra kundupplevelse till sina kunder, avslutar Karin Hoflund.

Läs gärna mer om IMI och våra lagersystem 

Om IMI Supply Chain

IMI Supply Chain Solutions (Industri-Matematik International AB) grundades 1967 av den svenska kärnfysikern Martin Leimdörfer. Sedan dess har bolaget utvecklats och ömsat skinn många gånger. Dagens IMI är ett snabbväxande och hållbart mjukvarubolag specialiserat på supply chain lösningar. Några av IMI’s kunder är Ahlsell, Aim’n, Schenker och Twistshake.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMI Supply Chain Solutions och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera