1515

V ställer sig bakom krav på utvisning av ambassadör – Linde säger nej

Vänsterpartiet backar upp Kristdemokraternas och Sverigedemokraternas krav att Sverige utvisar Kinas ambassadör Gui Congyou, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

Men utrikesminister Ann Linde (S) meddelar att det inte är aktuellt med någon utvisning.

Kinas ambassadör Gui Congyou.
Kinas ambassadör Gui Congyou.Foto:Jack Mikrut

Håkan Svenneling, Vänsterpartiets utrikespolitiska talesperson, anser att situationen är ”ohållbar”.

”Därför tycker jag att det rimliga är att han förklaras icke önskvärd”, säger han till radion.

KD och SD framförde kravet på fredagen. Bakgrunden är att ambassaden i torsdags skickade ett brev till journalisten och Expressenmedarbetaren Jojje Olsson med krav om att han ska upphöra med sin kritiska rapportering om Kina eller ”möta konsekvenserna av sina handlingar”.

”Jag tolkar ju framför allt hoten, mot mig och andra journalister, som en oro från kinesiska myndigheter att situationen i Xingjang och annan politik som Kina bedriver får mer och mer uppmärksamhet”, säger Jojje Olsson till Ekot.

Det här är inte första gången som V begär att ambassadören utvisas. Senast samma krav ställdes av partiet var i november 2019 när ambassadören hotat att porta Sveriges kulturminister Amanda Lind (MP) från Kina om hon närvarade vid Svenska Pen-klubbens prisutdelning av Tucholskypriset till den fängslade förläggaren Gui Minhai. Lind trotsade hotet och närvarade vid prisceremonin.

Utrikesminister Ann Linde (S) bemöter partiernas krav och kommenterar Gui Congyous beteende i ett svar till Expressen.

”Det är självfallet helt oacceptabelt att en ambassad gör hotfulla uttalanden mot en journalist. Som tidigare nämnts har utrikesdepartementet vid upprepade tillfällen påtalat för den kinesiska ambassaden och för den kinesiska ambassadören att yttrandefriheten i Sverige är grundlagsskyddad och att journalister har rätt att utföra sitt arbete fritt. Vi kommer att fortsätta påtala detta i våra kontakter med ambassadören”, säger Ann Linde i uttalandet.

Men en utvisning av Gui Congyou är inte aktuell, enligt henne.

”Vi vill emellertid hålla kanalerna för dialog öppna. Försvagas våra kontaktmöjligheter med ett land så begränsas också våra möjligheter till dialog om frågor där vi tycker olika. Sverige utvisar inte ambassadörer för att göra politiska markeringar”, säger Ann Linde.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?