1515
Annons

V ska inte driva EU-utträde i valet

Vänsterpartiet ska inte driva kravet att Sverige ska lämna EU i valet till EU-parlamentet. Det beslutades på partiets EU-valkonferens i Norrköping.

Foto:Amanda Lindgren

Efter flera timmars intensiv debatt på lördagen vann partistyrelsens förslag på söndagen: Det "är inte aktuellt för oss att driva frågan om EU-utträde nu".

Med röstsiffrorna 41 mot 30 vann det förslaget mot ett förslag att det skulle framgå i valplattformen att Vänsterpartiet fortfarande tycker att Sverige ska lämna EU.

Däremot förlorade partistyrelsen i en annan votering, som innebär att partiet nu ska verka både inom och utanför EU-parlamentet för ett socialistiskt Europa. I partistyrelsens förslag stod det "ett annat Europa".


Sveriges Åkeriföretag: ”Som när Lehman Brothers gick i konkurs”

Flera av de mönster som föregick förra finanskrisen upprepar sig, konstaterar man inom åkerinäringen och varnar för en tuff konjunktursmocka som hänger i luften.

”Skillnaden nu är att vi har ännu fler orosmoment i branschen”, kommenterar Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag. 

Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag, pekar på likheter mellan läget nu och när Lehman Brothers gick i konkurs.
Ulric Långberg, Sveriges Åkeriföretag, pekar på likheter mellan läget nu och när Lehman Brothers gick i konkurs.Foto:Fredrik Sandberg/TT, Picasa

Våren 2022 ger Ulric Långberg, samhällspolitisk chef på branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag, olycksbådande flashbacks till Wall Street och finanskrisen som briserade i september 2008.

”Vi är i exakt samma läge nu som när Lehman Brothers gick i konkurs”, säger han och tar exempel på tre illavarslande trender som upprepar sig, snart fjorton år senare: 

”Det är tolv till 14 månaders leverans på lastbilar och extrema bränslepriser. Skillnaden i dag är att vi har ännu fler orosmoment i branschen, som komponentbrist och långa väntetider.”

Vad läser du ut av detta?
”Ska jag vara lite av en domedagsprofet kan man tolka det som att vi befinner oss strax innan det inte går längre.”

Det som hände då var att ”gamla sanningar”, som Ulric Långberg uttrycker det, ersatte optimistiska högkonjunkturskalkyler. Aktörer som som satsat allt på leasing raderades i princip ut från marknaden, konstaterar han. 

”Den stora leasingbubblan sprack. Plötsligt kunde man få en bil på en vecka, när efterfrågan dök.”

Vad har branschen lärt sig sedan dess?
”Leasingtekniken är så pass dyr att leasing fortfarande lever kvar, i form av att man köper mil och annat. Men sedan förra krisen har många fler åkerier tjänat pengar. Efterfrågan på transporter har ökat, inte minst under pandemin när e-handeln växte.”

E-handelns superspurt de senaste två åren är dock officiellt över. Sedan mars har det haglat in negativa försäljningssiffror från branschen. För åkerinäringen innebär de minskade internetköpen ytterligare ett sänke, som bolagen i mångt och mycket fortfarande har framför sig att tackla. 

”Detaljhandeln är det första som viker, när konsumtionsmönstret förändras. Vi räknar med att en betydande del av e-handeln kommer av sig”, säger Ulric Långberg och tillägger:

”Åkerinäringen är inte så homogen som vissa tror. De som jobbar mot industrin påverkas inte i samma utsträckning.”

Runt 85 procent av alla åkerier är mindre bolag med mellan en till fem lastbilar. En stor del är familjeföretag som i dag drivs vidare av andra eller tredje generationen. 

Familjeföretag brukar klara sig bättre. Kan starka ägarstrukturer rädda branschen genom en sämre konjunktur?
”I familjeföretag håller man korten nära kroppen, det är en stor fördel. De vet att konjunkturen går upp och ned, en del kommer säkert att köpa bilar när priserna sjunker”, säger han och konstaterar: 

”Alla kan växa i högkonjunktur, men bara den som anpassar sig och lyckas expandera i lågkonjunktur är stabil.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?