ANNONS:
Till Di.se
START BÖRS DI LIVE BEVAKNINGAR
ANNONS

Utvecklar bil för Turkiet

  • Frank Smit, Nevs Foto: Bo Håkansson

”Vi kallar det war room eller situationsrummet”, säger Frank Smit om rummet där allt kring Nevs elbilar till Kina och Turkiet stäms av kontinuerligt.

Som ansvarig för både Turkiet- och Kinaprojektet är han en nyckelperson på Nevs. Ursprungligen holländare, men pratar flytande svenska efter att ha bott här sedan 2002 när han började på Saab Automobile. Innan dess hade han varit på flera andra bilbolag som Nissan, Mitsubishi och Hyundai.

När Saab kraschade 2011 jobbade han kvar och hjälpte konkursförvaltarna och gick sedan in i Nevs. Först som ansvarig för det första bilprojektet när fabriken tillverkade bensindrivna Saab 9-3. Efter bara runt 450 bilar blev det ebb i kassan och produktionen stoppades i maj 2014.

Bolagets framtid var högst osäker och det tvingades in i en rekonstruktion. Med 1,7 miljarder kronor från nya delägaren, staden Tianjin, kunde man fortsätta. Dessutom bestämde sig turkiska staten för att utveckla en nationell bil med hjälp av Nevs och köpte ip-rättigheter för den gamla Saab 9-3.

Inte så konstigt att rummet där de inblandade i de olika bilprojekten samlas flera gånger i veckan heter Tianjin. Väggarna är klädda med utskrifter kring projekten. Siffror, färger och koder som säger mycket för den insatte.

”Jag skulle ljuga om jag säger att allt går enligt plan. Det gör det aldrig. Men det är inget konstigt. Vi får bara parera det”, säger Frank Smit lugnt.

Just nu är cirka 140 Nevsanställda engagerade i Turkietbilen. De jobbar tillsammans med ett fyrtiotal personer från Tübitak som är Turkiets vetenskapliga och tekniska forskningsråd.

”Eftersom bilen ska andas och kännas turkisk är det väldigt viktigt att vi har med folk som känner landet”, säger Frank Smit.

Vad gäller produktionen har den turkiska regeringen tänkt sig ett samarbete med någon industriell partner i Turkiet.

Merparten av de anställda på Nevs jobbar med Kinabilen, som precis som Turkietbilen bygger på den gamla Saab 9-3. I det första skedet handlar det om leverans till ett fåtal stora kunder som ska använda bilarna som företagsbilar och för bildelningstjänster.

”Användningsgraden är högre än för en privatägd bil vilket skapar utmaningar för oss som bland annat handlar om hur länge batterier håller. Vi försöker hitta en lämplig ekonomisk balans”, säger Frank Smit.

Kinabilarna ska byggas i Tianjin, nära Peking, där den nya fabriken skulle ha varit klar i maj nästa år, men efter beslut om att utöka fabriken dröjer det till slutet av året. Bilarna ska sedan certifieras. Till sommaren 2018 bedömer Mattias Bergman att de första bilarna som ska säljas under namnet Nevs 9-3 levereras.

Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies