Annons

Utställningsdirektören - så hittar du guldklimparna på konstmässan

I helgen är det dags för den fjortonde upplagan av Stockholm Market Art Fair, en jätteutställning med ett 50-tal konstnärer som ställer ut. Carl Sundevall, som är utställningsdirektör, ger sina bästa tips. 

Carl Sundevall
Carl Sundevall

Vad får man inte missa på helgens utställning?

”Vi har tyngre konstnärer än någonsin i år. Bland de stora namnen finns Nathalie Djurberg och Hans Berg som blev väldigt uppmärksammade på Moderna Museet i somras. De har gjort en animerad film som har premiär på mässan. Ólafur Elíasson är en av världens främsta konstnärer när det kommer till miljöfrågor, kanske den allra främsta. Han jobbar med skultur och har gjort installationer över hela världen.”

Hur visar sig ny typ av konst på mässan?

”På fredagseftermiddagen kommer vi ha ett panelsamtal tillsammans med den svenska dataspelsbranschen där vi diskuterar AI och konst. Sverige ligger i framkant när det kommer till ny teknik. Med är konstnärer samt representanter från Dice och Avalanche Studios samt advokatbyrån Roschier för att diskutera frågor såsom vem som äger egentligen rättigheterna till ett verk skapat av en AI.”

Vad kostar konstverken?

”Utställarna har konstverk i prisklassen 20 000 till 1,5 miljon kronor. Förra året såldes kring 300 konstverk med ett snittpris på 87 000 kronor. Men majoriteten av våra besökare kommer för att titta snarare än köpa.”

Hur ska man tänka om man är intresserad av att köpa konst?

”Överlag så är mitt tips att ta rygg på en gallerist. Galleristerna jobbar med att hitta konstnärer som de tror kan bli stora och gör allt för att få ut och stötta dem. De har lång erfarenhet och har ett bra öga för att välja ut konstnärer vars verk investeringsmässigt kan öka i värde”. 

Varför behöver man konst i sitt liv?

”För att utvecklas. Inom konsten ges utrymme för en urkreativitet som skapar känslor och driver på innovation. Politiskt sett ger även konsten ett utrymme för ifrågasättande som inte alltid lämnas i andra forum. Det finns massor av studier som visar på hur konsten påverkar oss positivt.” 

 


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?