1515
Annons

Utställningsdirektören - så hittar du guldklimparna på konstmässan

I helgen är det dags för den fjortonde upplagan av Stockholm Market Art Fair, en jätteutställning med ett 50-tal konstnärer som ställer ut. Carl Sundevall, som är utställningsdirektör, ger sina bästa tips. 

Carl Sundevall
Carl Sundevall

Vad får man inte missa på helgens utställning?

”Vi har tyngre konstnärer än någonsin i år. Bland de stora namnen finns Nathalie Djurberg och Hans Berg som blev väldigt uppmärksammade på Moderna Museet i somras. De har gjort en animerad film som har premiär på mässan. Ólafur Elíasson är en av världens främsta konstnärer när det kommer till miljöfrågor, kanske den allra främsta. Han jobbar med skultur och har gjort installationer över hela världen.”

Hur visar sig ny typ av konst på mässan?

”På fredagseftermiddagen kommer vi ha ett panelsamtal tillsammans med den svenska dataspelsbranschen där vi diskuterar AI och konst. Sverige ligger i framkant när det kommer till ny teknik. Med är konstnärer samt representanter från Dice och Avalanche Studios samt advokatbyrån Roschier för att diskutera frågor såsom vem som äger egentligen rättigheterna till ett verk skapat av en AI.”

Vad kostar konstverken?

”Utställarna har konstverk i prisklassen 20 000 till 1,5 miljon kronor. Förra året såldes kring 300 konstverk med ett snittpris på 87 000 kronor. Men majoriteten av våra besökare kommer för att titta snarare än köpa.”

Hur ska man tänka om man är intresserad av att köpa konst?

”Överlag så är mitt tips att ta rygg på en gallerist. Galleristerna jobbar med att hitta konstnärer som de tror kan bli stora och gör allt för att få ut och stötta dem. De har lång erfarenhet och har ett bra öga för att välja ut konstnärer vars verk investeringsmässigt kan öka i värde”. 

Varför behöver man konst i sitt liv?

”För att utvecklas. Inom konsten ges utrymme för en urkreativitet som skapar känslor och driver på innovation. Politiskt sett ger även konsten ett utrymme för ifrågasättande som inte alltid lämnas i andra forum. Det finns massor av studier som visar på hur konsten påverkar oss positivt.” 

 


Innehåll från AccountorAnnons

Planering minskar fastighetsägares administration

Fastigheter med många bolag i koncern har ofta kapacitetsutmaningar på våren. Kompetenskraven för att hantera ränteavdragsbegränsningar eller skatteoptimera fastigheterna är höga. Har du haft det tufft i vår, börja planera hösten redan nu.

Anna Rosengren, Senior advisor på Accountor där hon hjälper många fastighetsbolag med ekonomiarbetet, har följande tips för din planering.

– Se över kompetensbehovet för administrationen under året. Utöver det vanliga ekonomiarbetet, planeras förvärv, omstruktureringar eller fusioner? Kartlägg företagets tillgängliga resurser och kompetens. Komplettera dina resurser med experthjälp vid tillfälligt svårare transaktioner. Se över dina ekonomiska flöden. Automatisera de ekonomiska flödena. Säkerställ att företaget gör rätt gällande hanteringen av moms och ränteavdragsbegränsningar, skatteoptimeringen av fastigheterna eller Inkomstskattprocessen. Här kan fastighetsbolaget och koncernen spara mycket pengar, så är du osäker kan det vara kostnadseffektivt att ta hjälp. 

Rätt kompetens för alla tillfällen är en utmaning för många

– Att ha en egen momsspecialist, en skattespecialist och en koncernspecialist går oftast inte att motivera för ett fastighetsbolag. Men vi har det på Accountor. Jag och mina kollegor gör endast detta för olika fastighetsbolag, vi är därmed spetsigare i vår kunskap än personer som är allmänkunniga inom ekonomi. Det är vårt jobb att alltid vara uppdaterade på alla nya regler inom t ex momsområdet och se till att våra kunder använder reglerna på det för dem mest förmånliga sättet, säger Anna. 

Accountor försöker ständigt förändra processerna till det bättre och ligger i framkant gällande automatisering av flöden. De ser till så man arbetar effektivt med sin ekonomi. 

– Många företag tycker att de har en effektiv process och är ganska digitala. Men jag har sett att vi ofta kan göra stor skillnad genom att göra ytterligare effektiviseringar. Många fastighetsbolag är dessutom för små för att ha både de effektivaste processerna och de bästa systemen. När vi samarbetar kan de följa med på våra system och utarbetade processer och får på så sätt en liknande position som större fastighetsbolag. Vi har specialistkompetens och ger gärna råd och stöd till våra kunder i komplexa frågor. Vi är t ex bra som stöd vid förvärv och försäljningsprocesser. Till de fastighetsbolag som haft det svårt att hinna med årshanteringen på våren vill jag avsluta med att säga: Oavsett om det är för ett specifikt tillfälle, eller en större del av arbetet, lämna bort dessa arbetsuppgifter till experter, så kan du ägna er åt annat. 

Läs Accountors information till fastighetsägare här. 

Om Accountor:
Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR. I Sverige stöttar 300 anställda på 8 orter företag med tjänster som innebär trygghet, avlastning, rådgivning, långsiktighet och tillfälle att utvecklas. Accountor har specialistkompetens inom fastighetsekonomi och hjälper företag till en mer effektiv ekonomi och effektivare processer.

Läs mer om Accountors tjänster här. 

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?