1515
Annons

Utredning: Olagligt ta ut avgift från elscooter–bolagen – men Malmö backar inte

Det är olagligt för kommuner att ta ut en avgift från elscooter-bolagen. Den slutsatsen drar advokatfirman Delphi som har utrett rättsläget på uppdrag av Stockholms Handelskammare.

”Vi hoppas att kommunerna avstår från att införa avgifter när de inser att det sannolikt är olagligt”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare till Dagens industri.

En av Vois elscootrar parkerad på en gata i Malmö.
En av Vois elscootrar parkerad på en gata i Malmö.Foto:LARS-OLOF ÅBERG/Mostphotos

Malmö Stad har sedan årsskiftet tagit ut en avgift på 1.825 kronor per scooter och år från de elscooter-bolag som verkar i staden. Flera städer står på tur. I Göteborg förväntas en årlig avgift på 1.200 kronor per scooter röstas igenom under våren. Det skulle ge staden intäkter på 6 miljoner kronor årligen baserat på de cirka 5.000 fordon som fanns i Göteborg i augusti i fjol. I flera andra större städer pågår en dialog kring att införa avgifter. 

Olagligt, menar näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare som företräder både Tier och Voi. Den har låtit advokatfirman Delphi reda ut rättsläget kring avgifterna. De drar slutsatsen att kommunerna inte har rätt att ta ut någon avgift alls, varken för uppställande av elscootrarna eller för parkering av dem.

”Slutligen har vi funnit att kommuner inte har rätt att belägga friflytande mobilitetstjänster med särskilda avgifter, eftersom uppställandet av elsparkcyklar inte kräver något tillstånd enligt ordningslagen. Det är inte heller tillåtet att ange särskilda parkeringsavgifter för just elsparkcyklar. Samma parkeringsregler gäller för elsparkcyklar i friflytande mobilitetstjänster som för vanliga cyklar”, skriver de i utlåtandet.

Stockholms Handelskammare har också låtit Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, gå igenom Delphis slutsatser och han menar att de gjort korrekta tolkningar av lagen: 

”Jag delar den uppfattning av gällande rätt som rättsutlåtandet från Delphi ger utryck för. Det bör särskilt påpekas att företagets grundläggande rättighet att bedriva näringsverksamhet enbart kan inskränkas med ett tydligt lagstöd och ett sådant finns inte i förevarande situation”, skriver han i ett utlåtande.

Kommunalrådet i Malmö Andreas Schönström (s) meddelar att Delphis utlåtande inte får dem att ändra uppfattning i frågan om huruvida det är rätt att ta ut avgifter eller inte.

”Vi gör en annan bedömning rent juridiskt. Bolagen själva tycker ju såklart inte att man ska ta ut en avgift - vilket är ganska givet. Vi kontrollerade detta beslut med SKR:s  jurister, med polisen och med Länsstyrelsen och fick grönt ljus. Vi kommer absolut inte ändra på det. Då får man juridiskt pröva det i en rättegång”, säger han.

Eric André, Sverigechef på el-scooteroperatören Voi.
Eric André, Sverigechef på el-scooteroperatören Voi.Foto:Voi

Varken Tier eller Voi – som båda har verksamhet i Malmö – och ingår i Stockholms Handelskammare – är intresserade av att driva en juridisk process mot staden. 

”Vi är inte emot avgifterna utan bidrar gärna till städerna, men det är viktigt att de är rimliga och proportionerliga. Slutsatserna från Stockholms Handelskammares utredning bekräftar Transportstyrelsen bild av rådande rättsläge. Det viktigaste utifrån vårt perspektiv är att få till en översyn över rådande lagar och regleringar så de är applicerbara på friflytande mobilitetstjänster. Men vi är inte intresserade att ta det här den legala vägen”, säger Dan Nerén, Senior Public Policy Manager, på Tier.

”Skulle det vara så att Malmös avgifter strider mot lagstiftning så är situationen självklart olycklig. Men i dagsläget är vi är säkra på att vi kommer att hitta en gemensam lösning framåt tillsammans med Malmö och de andra svenska städer vi samarbetar med”, säger Eric André, Sverigechef på Voi. 

Båda bolagen menar att städerna borde se den nytta deras verksamheter gör för mobiliteten i staden och inte bara ser dem som en kommersiell verksamhet som gör affärer på stadens mark.

”Vi bidrar med en icke-subventionerad, grön mobilitetstjänst som hjälper städer att nå sina klimatmål, då är det olyckligt att missgynnas med en markupplåtelsetaxa”, säger André.

Stockholms Handelskammare hoppas nu att de aktuella kommunerna kommer att avstå från att införa de avgifter som är på förslag, men den vill också se att regeringen tillsätter en utredning som resulterar i ett mer långsiktigt regelverk för elscooter-bolagen.

”Man kunde önska att politikerna var mer snabbfotade än vad de är. Vi har haft elsparkcyklar sedan 2019 så de har haft gott om tid på sig att agera. Jag hoppas att nånting händer nu”, säger Carl Bergkvist.

Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Bakom kulisserna i det uppkopplade samhället

Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.
Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Framtidens standardisering stavas elbilar och smarta kläder. Den fossilfria omställningen väntar runt hörnet – och det är standarder som gör den möjlig.

 – Vi kommer prata betydligt mer om standarder i framtiden. Det blir ännu viktigare när vi ska ställa om till solceller, vindkraft och batterier, säger Thomas Korssell, vd på SEK Svensk Elstandard.

Alla kommer i kontakt med standarder – men få vet om det. Idag tar vi knappar, larmsystem, automatiska belysningssystem och självkörande vattenspridare för givet. Enligt Thomas Korssell är det tack vare standarder vi kan göra det.

– Det finns en anledning till att du kan starta din elvisp hemma när du sitter i bilen och ha sockerkakan färdig när du kommer hem, skrattar han.

Ett ännu mer uppkopplat samhälle

Enligt Thomas Korssell behöver inte alla förstå de bakomliggande orsakerna till varför saker fungerar som de gör, eftersom han tror att standarder i framtiden allt mer kommer paketeras som färdiga lösningar.

– Snart kommer fler vara sina egna elproducenter, utan att man för den sakens skull måste vara en expert i frågan. Produkterna och tjänsterna räknar exempelvis ut energianvändning, energislag och vädertecken – för att man enklare ska kunna optimera sin egen energiförbrukning, säger han.

Vidare menar Thomas Korssell att bilpooler och laddstationer i förlängningen är standarder. Likaså smarta klockor och andra ”wearables”. Det finns många faktorer som spelar in för att olika smarta system ska kunna kommunicera med varandra – allt från cybersäkerhet till funktion och design.

– Man kan säga att standarder egentligen är tekniska regler för samverkan – både mellan varandra och i olika system. Men det är nog lite enklare att förklara det som anledningen till att man kan fjärrstyra sitt sockerkaksbak, säger Thomas Korssell.

Läs det senaste från SEK Svensk Elstandard här.  

Högaktuellt engagemang

Även om inte alla behöver förstå de bakomliggande principerna, är det desto viktigare att engagera sig tidigt i standardiseringsarbetet om man arbetar i branschen. För att Sverige ska kunna fortsätta vara ett framgångsrikt innovationsland krävs det att man har koll på omvärlden så att man kan attrahera rätt sorts kompetens.

– Dessutom skapar det förutsättningar för ett stort nätverk, som i sin tur leder till en bättre förståelse för energisituationen i världen.

Nyfiken på att påverka elstandarder? Anmäl dig här.  

Fakta:
SEK Svensk Elstandard är en ideell organisation, utsedd av regeringen att ansvara för all elektroteknisk standardisering i Sverige. SEK är svensk nationalkommitté i IEC och alla svenska företag, myndigheter, organisationer, högskolor och universitet kan delta i standardiseringsarbetet.

Besök SEK Svensk Elstandards hemsida.  

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Regeringen vill slopa höjd bränsleskatt

Finansminister Mikael Damberg (S).
Finansminister Mikael Damberg (S).Foto:TT

Sverige går mot kärvare ekonomiska tider och då är det inte läge med höjda skatter, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TV4 och föreslår därför att den inflationsstyrda höjningen av drivmedelsskatten ska stoppas tillfälligt.

”Det är inte rimligt med de höga bensin- och dieselpriserna att vi då automatiskt skulle få en skattehöjning vid årsskiftet, det tycker inte jag är rätt politik i det här skede”, säger Damberg till kanalen.

Regeringen har tidigare gått fram med förslaget om att pausa uppräkningen av reduktionsplikten för bensin och diesel för 2023.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera