Utredning: Olagligt ta ut avgift från elscooter–bolagen – men Malmö backar inte

Det är olagligt för kommuner att ta ut en avgift från elscooter-bolagen. Den slutsatsen drar advokatfirman Delphi som har utrett rättsläget på uppdrag av Stockholms Handelskammare.

”Vi hoppas att kommunerna avstår från att införa avgifter när de inser att det sannolikt är olagligt”, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare till Dagens industri.

En av Vois elscootrar parkerad på en gata i Malmö.
En av Vois elscootrar parkerad på en gata i Malmö.Foto:LARS-OLOF ÅBERG/Mostphotos

Malmö Stad har sedan årsskiftet tagit ut en avgift på 1.825 kronor per scooter och år från de elscooter-bolag som verkar i staden. Flera städer står på tur. I Göteborg förväntas en årlig avgift på 1.200 kronor per scooter röstas igenom under våren. Det skulle ge staden intäkter på 6 miljoner kronor årligen baserat på de cirka 5.000 fordon som fanns i Göteborg i augusti i fjol. I flera andra större städer pågår en dialog kring att införa avgifter. 

Olagligt, menar näringslivsorganisationen Stockholms Handelskammare som företräder både Tier och Voi. Den har låtit advokatfirman Delphi reda ut rättsläget kring avgifterna. De drar slutsatsen att kommunerna inte har rätt att ta ut någon avgift alls, varken för uppställande av elscootrarna eller för parkering av dem.

”Slutligen har vi funnit att kommuner inte har rätt att belägga friflytande mobilitetstjänster med särskilda avgifter, eftersom uppställandet av elsparkcyklar inte kräver något tillstånd enligt ordningslagen. Det är inte heller tillåtet att ange särskilda parkeringsavgifter för just elsparkcyklar. Samma parkeringsregler gäller för elsparkcyklar i friflytande mobilitetstjänster som för vanliga cyklar”, skriver de i utlåtandet.

Stockholms Handelskammare har också låtit Olle Lundin, professor i förvaltningsrätt vid Uppsala universitet, gå igenom Delphis slutsatser och han menar att de gjort korrekta tolkningar av lagen: 

”Jag delar den uppfattning av gällande rätt som rättsutlåtandet från Delphi ger utryck för. Det bör särskilt påpekas att företagets grundläggande rättighet att bedriva näringsverksamhet enbart kan inskränkas med ett tydligt lagstöd och ett sådant finns inte i förevarande situation”, skriver han i ett utlåtande.

Kommunalrådet i Malmö Andreas Schönström (s) meddelar att Delphis utlåtande inte får dem att ändra uppfattning i frågan om huruvida det är rätt att ta ut avgifter eller inte.

”Vi gör en annan bedömning rent juridiskt. Bolagen själva tycker ju såklart inte att man ska ta ut en avgift - vilket är ganska givet. Vi kontrollerade detta beslut med SKR:s  jurister, med polisen och med Länsstyrelsen och fick grönt ljus. Vi kommer absolut inte ändra på det. Då får man juridiskt pröva det i en rättegång”, säger han.

Eric André, Sverigechef på el-scooteroperatören Voi.
Eric André, Sverigechef på el-scooteroperatören Voi.Foto:Voi

Varken Tier eller Voi – som båda har verksamhet i Malmö – och ingår i Stockholms Handelskammare – är intresserade av att driva en juridisk process mot staden. 

”Vi är inte emot avgifterna utan bidrar gärna till städerna, men det är viktigt att de är rimliga och proportionerliga. Slutsatserna från Stockholms Handelskammares utredning bekräftar Transportstyrelsen bild av rådande rättsläge. Det viktigaste utifrån vårt perspektiv är att få till en översyn över rådande lagar och regleringar så de är applicerbara på friflytande mobilitetstjänster. Men vi är inte intresserade att ta det här den legala vägen”, säger Dan Nerén, Senior Public Policy Manager, på Tier.

”Skulle det vara så att Malmös avgifter strider mot lagstiftning så är situationen självklart olycklig. Men i dagsläget är vi är säkra på att vi kommer att hitta en gemensam lösning framåt tillsammans med Malmö och de andra svenska städer vi samarbetar med”, säger Eric André, Sverigechef på Voi. 

Båda bolagen menar att städerna borde se den nytta deras verksamheter gör för mobiliteten i staden och inte bara ser dem som en kommersiell verksamhet som gör affärer på stadens mark.

”Vi bidrar med en icke-subventionerad, grön mobilitetstjänst som hjälper städer att nå sina klimatmål, då är det olyckligt att missgynnas med en markupplåtelsetaxa”, säger André.

Stockholms Handelskammare hoppas nu att de aktuella kommunerna kommer att avstå från att införa de avgifter som är på förslag, men den vill också se att regeringen tillsätter en utredning som resulterar i ett mer långsiktigt regelverk för elscooter-bolagen.

”Man kunde önska att politikerna var mer snabbfotade än vad de är. Vi har haft elsparkcyklar sedan 2019 så de har haft gott om tid på sig att agera. Jag hoppas att nånting händer nu”, säger Carl Bergkvist.


Innehåll från Soltech EnergyAnnons

Så integrerar Soltech Energy solen i vardagen

Stefan Ölander, vd, Soltech Energy. Övre bilden: Hisingen Logistikpark, Castellum. Undre bilden: Bostadsområde med Soltech ShingElpanel, Jönköping.
Stefan Ölander, vd, Soltech Energy. Övre bilden: Hisingen Logistikpark, Castellum. Undre bilden: Bostadsområde med Soltech ShingElpanel, Jönköping.

Kan alla ha solenergi? Vill du försörja en byggnad med solenergi? Ja både privatpersoner och företag kan få en hållbar energilösning med solceller. Soltech Energy är en helhetsleverantör som erbjuder energi- och solcellslösningar till både privata villor och större fastigheter. Med hjälp av smarta lösningar och en offensiv förvärvsstrategi vill Soltech förändra samhället och bidra till den gröna omställningen. 

Soltech är en helhetsleverantör som utvecklar, säljer, installerar och optimerar solcellslösningar. Produkterna från Soltech ersätter och kompletterar fastighetens yttre skal i form av ett tak eller en fasad, med integrerade solceller för produktion av elektricitet. När du väljer lösningar från Soltech förstärker du husets estetik och design, men bygger även in långsiktiga värden som lägre driftkostnader och miljöpåverkan. 

– Vi har en bred kompetens och kan erbjuda lösningar till alla, från villor- och större fastighetsägare till solenergiparker på tiotusentals kvadratmeter, säger Stefan Ölander som är vd på Soltech och fortsätter:

– Soltech är noterat på Nasdaq och vi ägs av över 60 000 småsparare. Vi har vuxit kraftigt sedan 2018, då hade vi 50 miljoner i intäkter, 2020 hade vi 500 miljoner. Vårt mål är 4,7 miljarder i omsättning år 2024.

Förändrar samhället

Bakgrunden till ökningen ligger mycket i att efterfrågan på solenergi är stor, branschen växer med 70-80% varje år, men även tack vare Soltechs medvetna förvärvsstrategi. Den går ut på att förvärva bolag inom tak-, el- och fasadbranscherna och transformera dessa traditionella bolag till solbolag. 

– Byggbolag och fastighetsägare som ska bygga nytt, eller renovera, frågar ofta tak- eller elbolagen som är kontrakterade om de även kan leverera solenergilösningar. I dagsläget kan få tak- och elbolag leverera solenergi. Men då de ingår i Soltech kan de göra det, på så sätt förändrar Soltech samhället, säger Stefan Ölander

Avgiftshinder vid storskalig produktion

Förra året färdigställdes Nordens största soltaksanläggning på Hisingen Logistikpark av Soltechs dotterbolag Swede Energy, på beställning av fastighetsbolaget Castellum. Solanläggningen är 30 000 kvm stor och kommer ha en årlig elproduktion på ungefär 3,3 GWh, vilket motsvarar 660 standardvillors elkonsumtion per år. Men att bygga soltaksanläggningar som denna medför tyvärr en skatt, säger Stefan Ölander. Om man överskrider 225 kWh tillkommer energiskatt eftersom man räknas som elproducent.

– Vi måste ta bort den här gränsen. Vi är det enda land som har denna skatt och det hindrar utbyggnaden av solenergi, säger Stefan Ölander. 

Läs mer om Soltech Energy här. 

Om Soltech Energy

Vill du förvandla ditt hus till en hållbar och attraktiv energiproducent? Genom att integrera solceller direkt i byggmaterialen behöver du inte tumma på varken estetik eller funktion. Låt oss guida dig till rätt solcellslösning! Hör av dig till oss om du vill veta mer om vad vi kan göra för dig och ditt projekt. 

Kontakt: sales@soltechenergy.com 

Mer från Soltech Energy

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Soltech Energy och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?