1515

Utmaningar för svenskt lammkött

Allhelgonalamm hade varit en bättre idé än påsklamm i Sverige, men lammet på påskbordet blir en allt starkare tradition.
De som vill ha färskt, svenskt lammkött upptäcker snabbt att det är en bristvara.

"Svenskar är väldigt dåliga på lammkött", konstaterar Karl Areskough när vi går in i fårhagen i Klingavälsåns dalgångs naturreservat nära Blentarp i södra Skåne.

Lammproducenterna kan å ena sidan glädja sig åt ett växande intresse för lamm — genomsnittssvensken äter nu 1,8 kilo om året, ett halvt kilo mer än för tio år sedan. Å andra sidan är det svårt att få till lönsamheten. Konkurrensen från billigare importlamm, främst från Nya Zeeland, är stenhård.

Karl Areskoughs 100 får är i första hand naturvårdare. Han får betalt för att de ska hålla naturreservatet betat. De månadsgamla lammen, som ängsligt följer sina mammor när vallhunden Zita samlar ihop dem inför fotograferingen, är till hälften vita och till hälften svarta, andra är bruna.

De ovanliga färgerna beror på deras delvis sydafrikanska ursprung — Karl Areskough försöker avla fram en korsning som tål både kyla och svensk värmebölja, samtidigt som de ska klara sig på förhållandevis magra betesmarker.

Tomas Olsson, ordförande för Sveriges Lammproducenter, anser att det finns två starka argument för att välja svenskt lammkött i stället för importerat:

"Vi kuperar inte svansarna och kastrerar inte bagglammen. I Sverige är det förbjudet med operativa ingrepp utan bedövning."

Att produktionen av svenskt lamm inte ökat lika mycket som nöt- och fläskproduktionen beror på att de långa vintrarna och det kalla klimatet här medför högre kostnader. Men de senaste tio åren har svensk lammproduktion ökat med 20 procent och Tomas Olsson har på känn att många nya uppfödare är på gång.

"Det är många som ringer och det är många som vill köpa tackor. Det är ett stort intresse."

Karl Areskough gläds över lammets växande popularitet i Sverige och hoppas att nästa steg ska bli att konsumenterna får upp ögonen för andra detaljer än själva lammsteken.

"Till exempel en gryta på lammhals, det är väldigt gott. Det går nästan inte att beskriva."

Hans påsklamm är redan slaktade och sålda. Vintertid måste lammen hållas inomhus och då växer de långsammare och blir därför dyrare att producera.

"De har inte fått så mycket sol och färskt gräs. Det blir så mycket bättre kvalité om de slaktas på hösten, men folk vill ha färskt lamm till påsk. Jag försöker tillgodose alla smaker."


Innehåll från GetacceptAnnons

E-signering hör till dåtiden - det här är framtiden för B2B försäljning

E-signering kan verka nytt, men faktum är att det funnits och använts flitigt i över tio år av företag över hela världen. E-signering är ett enkelt och smidigt sätt att signera offerter och avtal på distans - men det hjälper dig inte att driva kunddialogen och affären framåt på det sättet som krävs i dagens säljklimat, säger Samir Smajic, vd och grundare på GetAccept.

E-signering är ofta inkörsporten för att påbörja en mer digital säljprocess, och många tror att det är tillräckligt för att digitalisera sin försäljning. Vad data från den digitala säljplattformen GetAccept visar är att 50 procent av avtalen som skickas med e-signering faktiskt inte signeras. 

– Det här säger mig att 50 procent av affärerna fortfarande behöver drivas på ett mer effektivt sätt digitalt, och där räcker inte endast den digitala signaturen, förklarar Samir Smajic. 

Att nå avslut i en affär handlar om samma sak som det alltid har gjort - tillit, personliga relationer och en smidig köp- och säljprocess. Det senaste året har presenterat utmaningar i hur man bibehåller den personliga upplevelsen och engagemanget, när den största delen av affären sker i en digital miljö. 

– Det finns sätt att engagera och sticka ut även i en digital säljprocess. Tänk dig att du öppnar upp ett avtal, och det första som dyker upp är en video där din säljare pedagogiskt förklarar avtalet för dig innan du dyker in i det. Därefter får du upp en chatt, där din säljare uppmanar dig att ställa frågor direkt i chatten om du behöver. Självklart kommer jag uppleva den processen annorlunda, och mer personligt anpassad till mig, jämfört med att öppna en PDF i ett mail, säger Samir. 

Förutom video och chatt så handlar det också om att underlätta för kunden att köpa. Med GetAccepts dokumentspårning kan du se vem, eller vilka, som har gått igenom ditt avtal. Du kan även se vad varje person har tittat lite extra på, så att du enkelt kan bemöta deras eventuella frågeställningar i nästa dialog. Du har också möjlighet att skicka dina dokument via SMS, samt automatiskt påminna mottagaren om avtalet inte signeras.

Kombinerar man de här olika engagerande funktionerna i sin digitala säljprocess så visar statistik från GetAccept att du ökar din hit-rate med upp till 75 procent, jämfört med att bara skicka ett avtal via mail för ren e-signering. Det är tydligt att en personlig interaktion som skapar engagemang har stor effekt på antalet avslut, även digitalt.

Hela 85 procent av all försäljning kommer ske digitalt inom bara några år, så det handlar om att redan nu skapa förutsättningar för att kunna hantera den ökade efterfrågan på smidiga digitala sälj- och köpprocesser, och därmed fortsätta vara konkurrenskraftig. 

– Hoppar man inte på tåget nu, kommer det bli tufft. Många företag ligger redan i framkant och tar man inte detta på allvar nu, så riskerar man sin affär, avslutar Samir Smajic. 

GetAccept är ett säljverktyg som är gratis att använda - skapa ditt konto idag och testa själv! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?