Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Utmanar fastighetsbranschens tunga aktörer: ”Jag tror de är rädda för oss”

Malmöbolaget Croisette har på bara fem år lyckats slå sig in bland landets större fastighetsrådgivare.

”Vi är unga och tänker annorlunda i en annars konservativ och ganska pösig bransch”, säger grundaren Per Svensson.

”Det finns en enorm efterfrågan på olika tjänster i branschen”, säger fastighetsrådgivaren Croisettes grundare och vd Per Svensson.
”Det finns en enorm efterfrågan på olika tjänster i branschen”, säger fastighetsrådgivaren Croisettes grundare och vd Per Svensson.Foto:Emil Malmborg

Från sjunde våningen kan Croisettes medarbetare blicka ut över, ett för dagen, vindstilla Öresund. Nedanför kontoret sträcker Malmös citystrand ut sig, en bit bort syns Öresundsbrons mäktiga siluett och på andra sidan sundet Köpenhamns skorstenar och högsta hus.

I ett öppet kontorslandskap, med coronasäkra avstånd, sitter ett tjugotal analytiker, värderare och andra medarbetare. Det är svårt att undgå att medelåldern är ung. Enligt bolagets grundare, Per Svensson, ligger den på 29 år. Själv har han hunnit fylla 30 år.

”Vi vill utmana en ganska stel bransch som jobbat på samma sätt i många år. Då är det viktigt att få in unga, hungriga människor och det har vi lyckats med. Väldigt många söker sig hit.”

På bara fem år har han byggt upp en av de ledande rådgivarna inom fastighetsbranschen i Sverige. Förutom huvudkontoret i Malmö finns Croisette i Stockholm, Göteborg, Halmstad och Uppsala där man precis har öppnat ett kontor.

”Vi startade i Skåne men tanken från början var att växa. Det har vi gjort och som jag ser det är vi den mest rikstäckande spelaren i vår bransch i dag, vilket är en styrka”, säger Malmösonen Per Svensson som alltid dragits till affärer. Som elvaåring startade han en webbshop för ishockeyutrustning. Den kanadensiska leverantören förstod aldrig hur ung han var eftersom han tvingade sin far skriva på alla papper.

Men det var de stora affärerna som lockade mest och med en far och farfar som jobbat i branschen drogs han till fastigheter. Efter utbildning fick han jobb som säljare av ett analysverktyg till fastighetsbranschen i Stockholm. Sedan arbetade han ett par år som rådgivare för Newsec i Malmö.

”På kort tid fick jag ett bra kontaktnät, samtidigt som jag kände att det fanns goda möjligheter att starta något eget. Det naturliga då kanske hade varit att belåna mig och börja köpa fastigheter. Men jag drogs mer till den resa som det innebär att bygga upp ett brett bolag med många olika kompetenser. Dessutom såg jag stor potential, det finns en enorm efterfrågan på olika tjänster i branschen.”

De två branschkändisarna Erik Selin (Balder) och Jacob Karlsson (K-fastigheter) investerade i bolaget som satsade på värdering, transaktioner och även uthyrning av fastigheter. Senare har ytterligare två ben lagts till: förvaltning och kompetensförsörjning. Därmed är Croisette en fullskalig spelare i en bransch som länge dominerats av ett fåtal stora aktörer, ofta med utländska ägare.

”Jag insåg tidigt att branschen utgörs av en ryggdunkande gubbpöl, som sitter på fina adresser i Stockholm och som inte behövt att jaga kunder. Det är kanske inte så konstigt med tanke på vilken utveckling fastigheter har haft det senaste decenniet och hur mycket pengar det finns här”, säger Per Svensson och berättar hur Croisette försöker modernisera rådgivarbranschen.

Det handlar om att utföra uppdrag snabbt, ett mer aktivt säljarbete, mer transparent prissättning och även nya sätt att ta betalt på. Det är uppenbart att Croisettes unga grundare inte är rädd för att ifrågasätta branschen och sina konkurrenter. Men rollen som kaxig utmanare har inte alltid tagits emot väl. Enligt Per Svensson har konkurrenter agerat aggressivt och till och med hotfullt mot honom vid flera tillfällen.

”Jag tror att de är rädda för oss. Jag startade Croisette utan någon erfarenhet – och titta på våra siffror i dag. Det visar att våra konkurrenter inte är särskilt bra.”

Croisette har sedan starten 2015 vuxit till att omsätta 42 miljoner kronor i fjol. I år spås omsättningen landa på 60–70 Mkr vilket skulle ge en tillväxt på runt 55 procent.

”För att vara ett coronaår så är jag hyfsat nöjd men det hade kunnat gå betydligt bättre och jag är otålig. Vårt långsiktiga mål är att växa med 100 procent årligen och det förändras inte av pandemin”, säger Per Svensson och berättar att han planerar för nya affärsområden och även nya etableringsorter i Sverige. Men det stora målet är att etablera Croisette i fler länder.

Med tanke på den geografiska närheten till Danmark och det faktum att flera svenska fastighetsbolag redan etablerat sig där borde valet av nästa marknad vara givet. Per Svensson berättar att Danmark finns med på listan men att han vill genrepa någon annanstans och nämner Hongkong, Island, Polen och Finland som möjliga länder.

”Jag vet, brokig skara!”, säger han med ett skratt.

”Men det handlar om att ha rätt person på plats och en möjlig affär som visar att vi är nytänkande och inte som de andra. Då kör vi. Som sagt, vi måste känna oss som verkliga utmanare, det är vad vi är bra på och det som driver oss!”

 


Innehåll från AssistansbolagetAnnons

De tar vägassistansbranschen till framtiden

Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.
Assistansbolaget har sedan starten utmanat sin bransch med en modern vägassistansförsäkring. Nu tar företaget nästa viktiga digitala steg för att förbättra kundupplevelsen.

Vägassistansbranschen har inte hoppat på digitaliseringen på samma sätt som många andra branscher. Detta ska Assistansbolaget ändra på. Med inspiration från andra branscher i digitaliseringens framkant ska Assistansbolaget förenkla livet för sina kunder.

När olyckan är framme och du behöver hjälp med att flytta både bilen och dig själv från en hårt trafikerad väg är det fortfarande ett traditionellt telefonsamtal som gäller för att få vägassistans. När du väl kommit fram till operatören är det svårt att få besked om när hjälp kommer och hur mycket det kommer kosta, och du måste själv förklara var du befinner dig för att hjälpen ska hitta dit. 

Assistansbolaget har sedan starten 2015 utmanat den traditionella branschen med en modern vägassistansförsäkring och digitala lösningar som förenklar för användaren. Nu står företaget inför nästa avgörande resa.

– Vi har under de senaste åren gjort kraftiga investeringar som kommer förändra marknaden på riktigt. Vi har tagit fram en digital plattform som gynnar kunden i alla led, vilket kommer att ta kundupplevelsen till en helt ny nivå, säger Lukas Fryklund, vd för Assistansbolaget. 

Konsumenterna är redo för nästa steg

Assistansbolaget var tidiga med att samla sina tjänster i kundernas smartphone som möjliggjorde geolokalisering och närhet till sina försäkringar. En självklarhet i dag – banbrytande i branschen då. 

I dag förväntar sig konsumenterna möjligheten att beställa vägassistans direkt i telefonen med en knapptryckning, att snabbt kunna se var närmsta bärgare befinner sig, hur lång tid det tar tills den är framme och inte minst vad det kommer att kosta. Detta vill kunden se i realtid på samma sätt som när man beställer en taxi eller har beställt mat och vill se på kartan vart cykelbudet befinner sig. 

– Konsumenterna är så redo för det här steget, och har egentligen varit det länge. Faktum är att det redan borde ha funnits. Dagens konsumenter är vana vid att ha all information i realtid direkt i handen, det finns helt enkelt en annan förväntan i dag. Allt detta kommer vi nu att möjliggöra för våra kunder, säger Lukas Fryklund. 

Först ut med personbunden försäkring

Assistansbolaget har under flera år arbetat för att möta konsumentens behov. De var först ut med att satsa på en personbunden försäkring istället för en bilbunden försäkring, och tog även bort inlåsningseffekten. Kunderna fick alltså möjligheten att teckna och avsluta sina försäkringar precis som de själva önskar. Kunderna är försäkrade oavsett om de kör sina egna bilar, lånar någon annans eller hyr en bil på semestern. Försäkringen gäller både i Sverige och i princip hela Europa. Dessutom sköter Assistansbolaget hela processen med exempelvis bokning av hyrbil och hotellrum i samband med att du behöver vägassistans.

– Det finns mycket regler kring vilken typ av bil du får hyra och vilken prisklass på hotellrum som får bokas. Vi lägger inte snåriga försäkringsvillkor på kunden att hålla koll på. Vi ser istället till att guida kunden rätt och står även för betalningen så att kunden inte behöver ligga ute med några egna pengar, säger Lukas Fryklund.

Assistansbolaget har förenklat flera krångliga upplägg som tidigare var norm i vägassistansbranschen. Kundupplevelsen och kvalitet har alltid varit största fokus. 

– Vi kommer fortsätta att utmana de cementerade gamla strukturerna på marknaden, säger Lukas Fryklund. 

Fakta om Assistansbolaget

Assistansbolaget grundades 2015 och är idag marknadsledande inom vägassistansförsäkringar med över 350 000 kunder i Norden. Vår uppgift är att garantera våra kunder snabb och rätt hjälp vid oförutsedda driftstopp längs vägarna i Europa. 

Kontakt: kontakt@assistansbolaget.nu  

Läs mer om Assistansbolaget här

 

Mer från Assistansbolaget

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Assistansbolaget och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?