Utländska medborgare evakueras – UD avråder inte från resor

USA har fått tillstånd att flyga hem diplomater och medborgare från kinesiska Wuhan. Flera andra länder förbereder liknande åtgärder för att undvika det fruktade coronaviruset. Svenska UD har inte ändrat sina reserekommendationer.

Strandsatta resenärer på tågstationen i Wuhan sedan Kina infört restriktioner på resor till och från staden. Flera länder förhandlar nu med kinesiska myndigheter om att få evakuera sina medborgare.
Strandsatta resenärer på tågstationen i Wuhan sedan Kina infört restriktioner på resor till och från staden. Flera länder förhandlar nu med kinesiska myndigheter om att få evakuera sina medborgare.Foto:Vincent Yu
Foto:TT

Kinesiska myndigheter har infört stränga restriktioner för resor till och från mångmiljonstaden Wuhan, epicentrum för det pågående coronavirusutbrottet. Men efter förhandlingar mellan Washington och Peking kommer på söndagen ett specialchartrat plan med omkring 230 amerikanska diplomater och medborgare ombord att tillåtas lyfta från staden, rapporterar Wall Street Journal.

Enligt USA:s ambassad i Peking beslutade det amerikanska utrikesdepartementet om evakueringen till följd av ”reserestriktioner och överbelastade sjukhus i Wuhan”.

Flera andra länder överväger eller planerar att evakuera medborgare från Wuhan.

Ryssland för diskussioner med Kina om möjligheten att evakuera ryska medborgare från Wuhan och resten av Hubeiprovinsen, enligt den statliga ryska nyhetsbyrån Ria Novosti.

Även Frankrike planerar att evakuera medborgare. Dessa ska i ett första steg transporteras till staden Changsa i grannprovinsen Hunan.

”Generalkonsuln, i samarbete med lokala myndigheter, planerar att arrangera busstrafik för att franska medborgare och deras kinesiska och utländska partners och barn ska kunna resa från Wuhan till Changsa”, skriver det franska konsulatet i Wuhan i ett mejl som citeras av dagstidningen SCMP.

Svenska utrikesdepartementet planerar inga liknande åtgärder.

”I nuläget planerar vi inte att evakuera svenska medborgare från Wuhan. UD står i kontinuerlig kontakt med Folkhälsomyndigheten och utgår ifrån myndighetens bedömning rörande resor med till länder eller områden som drabbats av coronaviruset”, skriver UD i ett mejl till TT.

UD har heller inte ändrat sina reserekommendationer med anledning av virusutbrottet.

”Någon avrådan på grund av risken för att smittas av coronaviruset finns inte för närvarande”, skriver UD.

Många svenska storföretag har verksamhet i Kina med sammanlagt tiotusentals anställda.

Lastbils- och busstillverkaren Volvo har bara ett fåtal av sina runt 4.500 medarbetare i Wuhan. Shanghai är bolagets kinesiska huvudort.

Vi har en särskild procedur om någon vill resa till Kina. Vårt resebokningssystem flaggar upp att resan måste godkännas av högsta chef. Är det absolut kritiskt att personen ska åka måste den planeras tillsammans med säkerhetsavdelningen. Men i nuläget har vi inga sådana resor planerade, säger Claes Eliasson, presschef på Volvokoncernen, till TT.

I övrigt följer Volvo råd och rekommendationer från myndigheter och WHO och ser till att sprida informationen bland de anställda.

Vi ser till att det finns handsprit och munskydd till medarbetarna. Och ingen åker till eller från utbrottsområdet. Om det är någon som varit i den aktuella regionen på senare tid arbetar den personen hemifrån i 14 dagar, säger Claes Eliasson.

Även från Ericsson och Atlas Copco är beskedet att man följer utvecklingen i Kina noga och efterlever officiella rekommendationer om resande och hygien. Med anledning av det kinesiska nyåret är de flesta anställda lediga.

”I Wuhan har Ericsson begränsad verksamhet med ca 450 anställda”, skriver presschefen Peter Olofsson till TT. Bolaget har omkring 11.000 anställda i Kina

Av Atlas Copcos cirka 6.000 anställda arbetar ett 90-tal i Wuhan-området. ”De av våra anställda som bor eller arbetar i Wuhan har vi vidtagit särskilda åtgärder för”, skriver presschefen Sara Liljedal till TT.

Möbeljätten Ikea har stängt sitt varuhus i Wuhan på inrådan av de lokala myndigheterna.

Klädföretaget H&M har stängt 13 butiker i regionen, varav nio i Wuhan, berättar bolaget för Svenska Dagbladet. De anställda får stanna hemma med bibehållen lön och reseförbud till regionen gäller.

Inget av det dussintal bolag som tidningen kontaktat rapporterar att någon anställd insjuknat i coronaviruset eller att utbrottet drabbat verksamhet eller produktion.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?