Utgå från att siffrorna är fel – Di:s bästa råd inför deklarationen
Över en miljon deklaranter rivstartade när Skatteverket öppnade portarna i mitten av mars. Nu återstår en dryg månad av betänketiden. Här är Smarta Pengars råd inför den årliga självbekännelsen.
Hans Bolander
Text
Foto:ANDERS WIKLUND / TT
Artikeln är en del av vårt låsta innehåll. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Visa allt som ingår
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev
Betala som
Betalsätt
Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.
Innehåll från PlippAnnons
En värld av exklusivt innehåll – bara ett klick bort
Nu är det enklare än någonsin att ta del av exklusivt digitalt innehåll som vanligtvis är bakom betalvägg. Företaget Plipp lanserar en innovativ teknik med klickbetalning – utan prenumerationskrav.
När Plipp undersökte hur många som var villiga att betala för enskilda artiklar hos Aftonbladet var siffrorna tydliga – hela 87 procent av de tillfrågade uppgav att de kunde tänka sig att betala för specifikt innehåll med ett enkelt klick.
Av undersökningen framgick även att målgruppen kunde tänka sig att klickköpa en till två gånger i månaden, förutsatt att priset var fem kronor. Det skulle generera tvåhundra procent tilläggsinkomst för Aftonbladet, utöver det de får från sina pluskunder via sin digitala tidningsdel.
– Det här är en helt ny typ av tjänst för småbetalningar inom digitala tjänster som tidningsartiklar, bloggar och poddar. Med vår metod går det blixtsnabbt att betala engångsköp, man behöver inte skapa något konto eller ladda på pengar i förskott. I stället samlas alla köp på en smidig faktura när köpen uppgår till hundra kronor, berättar Carl-Henrik Zetterberg, vd på Plipp.
Lanseringen av Plipp ska däremot inte ses som en konkurrent till dagens prenumerationer, menar Carl-Henrik Zetterberg, utan snarare som en möjlighet att utöka antalet betalande användare och komplettera verksamhetens andra inkomster.
– I den äldre tidningsvärlden köpte man ofta lösnummer, eller prenumeration när man ville ha mängdrabatt. I dagens digitala tidningsvärld är det många som vill ta del av enstaka låsta artiklar, men inte i omfattningen att man vill prenumerera. Därför finns nu Plipps klickteknik. Mediaföretag måste börja jobba med tekniken i stället för mot den, säger han.
Utöver innovativa affärsfunktioner, som stödjer digitala affärer, har Plipp också ett effektivt marknadsföringssystem. Via systemet kan man kan dela med sig av klickinkomsten till de som marknadsför den digitala artikeln genom exempelvis sociala medier eller nyhetsbrev.
Plipps grundteknik är världsunik och även om de första kunderna är belägna i Sverige, så finns det en färdig global affärsplan. Plipp förväntas ha sina första internationella kunder redan nu under våren.
Om Plipp:
Plipp har finansierat sin utveckling genom att ta in delägare och har idag över trehundra aktieägare. Bolagsvärdet är ca hundrasextio miljoner kronor. Målet är att börsnoteras under år 2022 och ett delmål är att nå värdering överstigande Unicorn (en miljard USD), vilket bedöms som i högsta grad rimligt vid globalisering och kapitalisering av pågående affärsavtal.