1515

Utflyttningstakten från Stockholm ökar – ”Det är dystert”

Färre flyttar till Stockholm samtidigt som utflyttningstakten ökar. Stockholms Handelskammare hänför det negativa flyttnettot till amorteringskravet. 

”Det är dystert”, säger Stefan Westerberg, seniorekonom på Stockholms Handelskammare. 

I fjol flyttade knappt 44.000 personer från Stockholm, 2.000 fler än de som flyttade in till huvudstaden.
I fjol flyttade knappt 44.000 personer från Stockholm, 2.000 fler än de som flyttade in till huvudstaden.Foto:HENRIK MONTGOMERY / TT

I fjol flyttade knappt 44.000 personer från Stockholm. För 42.000 personer gick istället flyttlasset till huvudstaden. 

Stockholms Handelskammare har analyserat SCB:s nya statistik om Sveriges flyttnetto där Stockholms län hamnar på en negativ balans om 1.676 personer i fjol, att jämföra med 2018 där flyttnettot stannade på minus 197 personer.

Vad Stefan Westerberg framför allt tycker är problematiskt är att inflyttningarna minskar.

”Generellt sett har man en inflyttning till stora städer och globalt ser vi en stark urbaniseringstrend. Men i Sverige och till Stockholm har vi inte det längre.” 

Det skulle kunna påverka förutsättningar att klara kompetensförsörjningar för företag i Stockholm. 

”Stockholm skriker efter arbetskraft. Sedan tio till tolv år tillbaka har Stockholm svarat för cirka 40 procent av Sveriges totala tillväxt och skapat ungefär hälften av alla nya jobb. Man har bättre möjligheter att skaffa sig ett jobb här men då måste man ta sig över vissa trösklar, som att skaffa en bostad.”

Det negativa flyttnettot kopplar Stockholms Handelskammare till nya restriktioner på bostadsmarknaden – bolånekravet 2010 och amorteringskraven 2016 och 2018. 

”Människor kan inte ta sig in på bostadsmarknaden på grund av att det blir väldigt mycket dyrare. Det påverkar framför allt unga och icke-kapitalstarka människor.”

Nettoinflyttningen av unga i åldern 20 till 24 år har drastiskt minskat från 2010, från 2.500 till 397 personer i fjol. Från länet är det främst barnfamiljer som flyttar. 

Stockholms Handelskammare är tydliga i sina krav för att förändra den negativa flyttrenden. 

”Dra tillbaka skärpningen av amorteringskravet, se över kreditrestriktionerna och gör det möjligt att bygga mer. Det finns ett stort underskott av bostäder och byggstarterna ligger kvar på samma låga nivå på cirka 13.000 byggstarter. Enligt alla bedömningar borde det ligga på ungefär 20.000 för att ta höjd för den efterfrågan som finns.”


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?