1515
Annons

Utdelningsfest för Ikeas hemlighetsfulla ägare

De samlade vinsterna för 2017 blev 44 miljarder kronor och imperiet som Ingvar Kamprad grundade håller utdelningsfest. Totalt uppgår årets utdelningar till huvudbolagens hemlighetsfulla ägare, två stiftelser i Nederländerna och Liechtenstein, till 18 miljarder kronor. Och för nästa år föreslås en ny mångmiljardutdelning.

Bild:TT

Ingvar Kamprad, som ju återvänt till Småland, har länge framhärdat att han inte får ut en enda krona från Ikea för egen del efter att han på 1980-talet delade upp livsverket och oåterkallerligen förde över sitt ägande till olika stiftelser. Detta trots att familjen Kamprad fortsatt har inflytande genom styrelserna i flera av de tyngsta bolagen och ägarstiftelserna.

Samtidigt står det nu klart att den komplicerade och svåröverskådliga struktur av bolag och stiftelser som numera både äger varumärket Ikea och driver största delen av det som tillsammans utgör världens största heminredningskedja både slår rekord i försäljning och samtidigt svämmar över av nya vinster. Sammanlagt uppgick vinsterna, mätt som resultat före skatt, till totalt motsvarande 44 miljarder kronor för verksamhetsåret som avslutades den 31 augusti. Det visar Di:s genomgång av de färska årsredovisningarna för de två separata koncernerna Ikea samt Inter Ikea. De båda företagsgrupperna har sina respektive huvudkontor och hemvist i Nederländerna men är juridiskt helt separerade och har dessutom olika ägare.

Enskilt mest tjänar Ikeakoncernen, som är största franchisetagare och driver 355 av de totalt drygt 400 Ikeavaruhusen i världen. Resultatet före skatt stannade på motsvarande cirka 33 miljarder kronor senaste verksamhetsåret. Det var dock en kraftig försämring från fjolårets jättevinst på motsvarande 53 miljarder kronor. Som Di berättat tidigare förklaras vinstfallet med bland annat den stora affären där bland annat sortimentsutvecklingen och möbelproduktionen såldes till Inter Ikea.

Inter Ikea, som också äger Ikeas varumärke, rapporterar å sin sida i stället en kraftigt ökad vinst på motsvarande 11,4 miljarder kronor. Resultatet tyngdes då ändå av en stor engångspost och väntas bli högre nästa år. Bolaget med huvudkontoret i Delft har trots att det sannolikt inte är särskilt känt bland världens Ikeakunder en helt central roll. Det är nämligen här ägandet av Ikeas varumärke och koncept ligger.

Och värdet på varumärket Ikea är stort. I en intern jättetransaktion 2011 värderades det till 9 miljarder euro, motsvarande 89 miljarder kronor. Ägandet av varumärket genererar också årliga mångmiljardintäkter. Som franchisegivare tar Inter Ikea en avgift som 3 procent franchisetagarnas försäljning, som i fjol slog nytt rekord med totalt 38,3 miljarder euro, cirka 380 miljarder kronor. Ökningstakten i försäljningen på 4 procent var dock lägre än tidigare år, konstaterar Inter Ikea.

Och efter att de båda koncernerna under lång tid behöll vinsterna, dels för att klara stora satsningar i expansion och annan utveckling, så har de också delat ut allt större summor i utdelningar. Inter Ikea, som slutligen ägs av stiftelsen Interogo i Liechtenstein, betalade tidigare i år ut en miljard euro, motsvarande nästan 10 miljarder kronor i utdelning. Och Ikea betalade ut motsvarande nästan 8 miljarder kronor till sin ägare Stichting Ingka Foundation i Nederländerna. Liksom Interogo är det en stiftelse med mycket begränsad informationsgivning till utomstående. Totalt fick de alltså en påfyllning på nästan 18 miljarder kronor bara i år.

Och de stora vinstöverföringarna fortsätter, enligt planerna. Inter Ikea föreslår i sin nya årsredovisning kring hur vinsten för 2017 ska fördelas att bolagsstämman godkänner en ny utdelning på 500 miljoner euro, nästan 5 miljarder kronor.

Samtidigt flaggar både Inter Ikea och Ikea för stora investeringar för att både utveckla sortimentet, ny teknologi och nya varuhus. Ett stort steg är att Ikea 2018 siktar på att etablera sig i Indien. 

Innehåll från Södertälje Science ParkAnnons

Viktigt med delad vision för hållbara leverantörskedjor: ”Hållbarhet nödvändigt ur ett affärsperspektiv”

Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.
Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Stora företag har börjat ställa allt högre krav på att hela leverantörskedjan är hållbar. Att jobba med hållbarhet är alltså nödvändigt ur ett affärsperspektiv.

– För oss är det helt avgörande att våra leverantörer delar vår vision om hållbara transportlösningar, förklarar Andreas Follér, hållbarhetschef på Scania.

Södertälje Science Park erbjuder flera affärsutvecklingsprogram för industriföretag 

Inom en snar framtid kommer Scanias lastbilar och bussar inte längre ha avgasrör. Det betyder att mycket av de koldioxidutsläpp som bolaget traditionellt har haft försvinner – men också att nya typer av koldioxidutsläpp uppstår.

– De utsläppen kommer framför allt att komma från leverantörskedjan, vilket innebär att vi behöver fortsätta att ta steg mot ökad hållbarhet tillsammans med våra leverantörer. Tidigare har vi främst fokuserat på de leverantörer vi har direktkontakt med, men nu jobbar vi även med deras underleverantörer. På så vis kan vi hitta de ställen i vårt långa leverantörsled där det stora klimatavtrycket finns, berättar Andreas Follér. 

”Vi kommer att arbeta hela vägen ner i gruvorna”

Framöver kommer Scania att fokusera på fyra ”hotspots” för utsläpp i sitt miljöarbete – batterier, stål, gjutjärn och aluminium – som de vill ska vara 100 procent gröna år 2030.

– Det här kommer vi att arbeta med hela vägen ner till gruvorna, till själva råvaran. Vi har en aktiv dialog med leverantörerna och tränar, stöttar och utbildar dem. Vi ser det som att vi gör det här tillsammans, säger Andreas Follér.

– Det är säkert så att vissa leverantörer kommer att falla bort de närmsta tio åren eftersom de inte delar våra hållbarhetsambitioner. Samtidigt arbetar de flesta av våra nyckelleverantörer åt samma håll som oss. Det handlar egentligen inte om att vi ställer de kraven, utan att hela världen gör det, tillägger han.

Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.
Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park.

Hållbarhetsprogram för företag

Scania är, tillsammans med AstraZeneca, KTH och Södertälje kommun, huvudpartner till och grundare av Södertälje Science Park, som är en mötesplats för hållbar produktion. Bland annat driver Södertälje Science Park ett hållbarhetsprogram för små och medelstora företag.

– Många av de företag som deltar i programmet är underleverantörer till större företag. De vet att det är nödvändigt att jobba med omställningen mot en hållbar värld, men vet inte alltid i vilken ände de ska börja. Därför hjälper vi dem att göra en översyn av sitt företag och hur de kan jobba med hållbarhet kopplade till de globala målen, säger Eva Helén, utvecklingsstrateg vid Södertälje Science Park, och tillägger:

– Det är genom att ställa om till en mer hållbar produktion som de kan fortsätta vara relevanta på marknaden.

Läs mer om hållbarhetsprogrammet för små och medelstora företag 

Mer från Södertälje Science Park

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Södertälje Science Park och ej en artikel av Dagens industri

Musk i blåsväder efter Twitterinlägg om Ukraina

Teslagrundaren Elon Musk får vass kritik efter att ha skrivit flera Twitterinlägg om de olagligt annekterade områdena i Ukraina.

Elon Musk.
Elon Musk.Foto:Patrick Pleul/AP

Musk gjorde en omröstning där han bland annat skrev:

”Ukraina-Ryssland fred: – Gör om omröstningarna i de annekterade regionerna med FN:s tillsyn. Ryssland lämnar om folket vill det. – Krim blir formellt en del av Ryssland, som det varit sedan 1783 (tills Chrusjtjovs misstag)”.

Twitteranvändare kunde sedan rösta ja eller nej.

Ryssland annekterade olagligen ukrainska Krim 2014.

Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj svarar med en egen, syrlig omröstning på Twitter.

”Vilken Elon Musk tycker du om mer?” med alternativen ”En som stöttar Ukraina” och ”En som stöttar Ryssland”.

Musks Twitterinlägg möts också av upprörd kritik från Ukrainas ambassadör i Tyskland, Andrij Melnyk.

”Dra åt helvete är mitt mycket diplomatiska svar till dig Elon Musk”, och ”Det enda det här kommer leda till är att ingen ukrainare NÅGONSIN kommer att köpa din j...a Teslaskit”, skriver han.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera