USA:s arbetslöshet sjunker

Sysselsättningen i USA steg i linje med förväntningarna och arbetslösheten sjönk till den lägsta nivån sedan augusti 2007. Men den genomsnittliga timlönen backade för första gången på nästan två år. Det lär dock inte hindra en räntehöjning senare i december.

Den amerikanska ekonomin skapade i november 178.000 nya jobb utanför jordbrukssektorn. Det meddelade arbetsmarknadsdepartementet på fredagen.

Utfallet var nästan prick på de 180.000 som analytikerkåren enligt nyhetsbyrån Bloombergs enkät hade räknat med. 

Siffrorna för oktober och september reviderades ned med 19.000 respektive upp med 17.000. 

Snittet för de senaste tre månaderna blev därmed 176.000 nya jobb per månad. Snittet för januari-november är 180.000 nya jobb per månad.

Arbetslösheten sjönk i november till 4,6 procent. Det är den lägsta andelen sedan augusti 2007. 

För att hitta än lägre nivå får man gå tillbaka nästan tio år, till maj 2007. Här låg prognosen på 4,9 procent. 

Det bredare arbetslöshetsmåttet U6, som också inkluderar ofrivilligt deltidsarbetande, sjönk från 9,5 till 9,3 procent. Nivån är den lägsta på åtta år.

"Kontentan är att arbetsmarknaden börjar närma sig full sysselsättning", skriver analyshuset Capital Economics i en kommentar.

En annan ljuspunkt är att jobbtillväxten i huvudsak berodde på fler jobb inom företagstjänster, sjukvården och byggindustrin, där lönerna generellt sett är goda, snarare än inom exempelvis detaljhandel, restauranger och nöjen.

"Ekonomin tuffar på och skapar mer jobb än vad som behövs för att hålla takten med befolkningstillväxten", skriver Justin Wolfers, ekonomiprofessor vid universitetet i Michigan, i en kommentar på Twitter.

Men allt är inte frid och fröjd. Den genomsnittliga arbetstiden var oförändrad på 34,4 timmar per vecka och inom tillverkningsindustrin sjönk den. 

Den stora plumpen var dock att den genomsnittliga timlönen sjönk med 0,1 procent från oktober. Det var den första nedgången på nästan två år. I årstakt ökade snittlönen med 2,5 procent. Väntat var en ökning med 2,8 procent.

Just löneökningstakten är något som centralbanken Federal Reserve tittar mycket på. Utan större löneökningar är det svårt att tro på någon uthållig uppgång i inflationen. 

Fed-chefen Janet Yellen har flera gånger sagt att en ökningstakt på 3-3,5 procent vore mer normalt i det här skedet av konjunkturuppgången.

Trots det talar allt för att Fed höjer räntan vid mötet 14-15 december.

"Den stabila ökningen i sysselsättningen med 178.000 och nedgången i arbetslösheten till nioårslägsta 4,6 procent är tillräckligt bra för att bekräfta att en räntehöjning kommer vid denna månads räntemöte", skriver Capital Economics.

Börserna var i princip oförändrade efter att rapporten publicerats. USA-räntorna sjönk däremot några punkter (hundradels procentenheter) och dollarn försvagades något. Reaktionen berodde troligen på den oväntade nedgången i genomsnittslönen.

https://interactive.sanoma.fi/arkku/public/generated/9262xZsbrXH/


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?