Annons

USA väntas börja vaccinera mot covid i december

Målet är att vaccinera 20–30 miljoner människor per månad i USA mot covid-19. Och vaccineringarna kan sannolikt inledas en bit in i december, enligt chefen för regeringens ansträngningar för att få fram ett vaccin.

Foto:Hans Pennink

Vår plan är att kunna skicka vacciner till vaccinationsplatserna inom 24 timmar efter godkännande, säger Moncef Slaoui till mediebolaget CNN.

Vad det innebär i fråga om datum för de första vaccineringarna kommenterar han:

”Jag förväntar mig kanske dag två efter godkännandet, den 11 eller den 12 december.”

Det är USA:s läkemedelsmyndighet Food and Drug Administration (FDA) som ska godkänna ett vaccin.

I fredags lämnade läkemedelsbolaget Pfizer in en ansökan om att FDA ska godkänna dess vaccinkandidat mot covid-19 snabbt med hänvisning till att det är nödläge. FDA uppger att myndigheten den 10 december ska sätta sig med externa rådgivare för att börja diskutera frågan.

Tidigare meddelade Pfizer och företaget Biontech, som tillsammans arbetar med vaccinutvecklingen, att en slutanalys visat att deras kandidat var 95 procent effektivt i att förebygga covid-19 – som hittills krävt över 255.000 liv i USA.

Pfizer har sagt att bolaget har beredskap för att vid ett godkännande genast kunna börja leverera vaccinet. Företaget uppger att man kan ha 50 miljoner doser färdiga i år som kan ge skydd åt 25 miljoner människor.

Även företaget Moderna ligger långt fram i spåret när det gäller kontakterna med FDA.

Slaoui säger att sannolikt kan 20 miljoner människor i olika delar av USA vaccineras under december, och att takten kan ligga på 30 miljoner de efterföljande månaderna.

”I maj nästa år beräknas uppemot 70 procent av befolkningen kunna ha fått sina vaccinationer och då kan landet möjligen ha uppnått flockimmunitet vilket innebär att viruset inte kan sprida sig på samma sätt”, påpekar Slaoui.

De första att få sina injektioner är sårbara grupper, som äldre. Även personer som arbetar inom samhällsviktiga yrken som sjukvård ska prioriteras.

Men det finns också farhågor och Slaoui lägger in en brasklapp:

”Jag hoppas verkligen och ser fram emot att de negativa uppfattningarna om vaccinet ska minska och att människors acceptans ökar”, säger Slaoui.

”Det kommer att vara avgörande för att hjälpa oss”, fortsätter han.

En opinionsundersökning nyligen visade att fyra av tio amerikaner inte skulle ta ett vaccin mot covid-19 om det fanns något, även det var fem av tio i september.

Slaoui säger att vaccinen från Pfizer och Moderna inte visat på några allvarliga biverkningar under testerna.


Innehåll från Göteborgs Hamn ABAnnons

Göteborgs hamn ska bli världens mest konkurrenskraftiga hamn

Elvir Dzanic, VD Göteborgs hamn AB.
Elvir Dzanic, VD Göteborgs hamn AB.

Skandinaviens största hamn finns i Göteborg. Med Sveriges bästa logistikläge står hamnen idag för 30 procent av all svensk export och hälften av allt containergods passerar hamnen. Här är innovation och ny teknik starka ledord i skapandet av en hållbar, klimatsmart hamn och för att säkra svenskt näringslivs konkurrenskraft. 

Idag efterfrågar konsumenter i allt högre grad hur varor är transporterade. Som enda svenska hamn kan Göteborgs hamn ta emot fartyg direkt från Asien och från kaj in i Sverige finns det största linjeutbudet via järnväg. Det gör att gods till och från hela landet kan fraktas med minimalt klimatavtryck. 

– Vi ser en tydlig global trend i att man vill veta vilken klimatpåverkan en vara har och vi ser det som en stor konkurrensfördel att erbjuda en klimatsmart transport från fabrik till butik via Göteborgs hamn. För Sverige finns det goda förutsättningar till att bli bäst i världen på detta. Genom samverkan med näringsliv, akademi och politiker är ambitionen att få fart på klimatomställningen och visa på goda exempel hur man skapar maximal nytta i omställningen till att bli en grönare hamn, säger Elvir Dzanic, VD Göteborgs Hamn AB. 

Som nav för den svenska godstrafiken ligger ett stort ansvar på Göteborgs hamn i att främja en grönare, konkurrenskraftigare transportsektor i Sverige. Målet är att till 2030 ha minskat koldioxidavtrycket med 70 procent i hamnen samt transporter till och från hamnen. För att förbereda för framtidens transportsektor som möter både Sveriges och EU:s uppsatta klimatmål arbetar Göteborgs hamn med att främja klimatvänligare bränslen för hantering av gods på sjö, hamn och land. 

Ladda med förnybar el direkt vid kajen

För Göteborgs hamn är det viktigt att skapa förutsättningar för alla som arbetar med import och export för att ställa om till alternativa bränslen. Det innebär bland annat att skapa möjligheter för kunden där det är lätt att till exempel ladda fordon och fartyg med förnybar el direkt vid terminal eller kaj. För att optimera transport och godshantering arbetar Göteborgs hamn även med innovativa digitala lösningar så som bland annat informationstjänster, digital spårning av gods och avläsningssensorer vilka innebär en effektiviserad transportkedja genom alla led. 

– Vårt mål är att skapa tillgång till alternativa bränslen för allt som är kopplat till hamnen och vi satsar på att bygga ut en infrastruktur som gör det lätt att välja klimatsmarta bränslealternativ, men även att trygga framtidens elektrifierade industri med förnybar el. På sikt ser vi också att vi kan påverka transportindustrin att ställa om till att bli fossilfri genom att på olika sätt premiera de aktörer som besöker hamnen och hanterar gods med grön energi, säger Elvir Dzanic.

Läs mer på www.goteborgshamn.se 

Om oss

Göteborg hamn är Skandinaviens största fullservicehamn och en klimatsmart garant för näringslivets access till hela världen. Med direkttrafik till viktiga marknader kan vi garantera högeffektiva, hållbara och pålitliga transporter, dygnet runt, året runt. Fokus ligger på hållbarhet, innovation och digitalisering för att driva på utvecklingen av klimateffektiva godsflöden. Genom ökad elektrifiering, nya uppkopplade innovativa tjänster, fossilfria transporter och en av världens främsta lösningar för järnvägstransporter tar vi viktiga steg mot målet är vara världens mest konkurrenskraftiga hamn.

Mer från Göteborgs Hamn AB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Göteborgs Hamn AB och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?