1515
Annons

USA utvisar 35 diplomater

USA utvisar 35 ryska diplomater och president Obama utlovar sanktioner mot Ryssland med hänvisning till de misstänkta cyberattackerna i samband med presidentvalet.

Enligt Ryssland förstör sanktionerna de diplomatiska förbindelserna mellan länderna.

Bild:TT

Diplomaterna, som enligt Barack Obama arbetar för den ryska underrättelsetjänsten, får 72 timmar på sig att lämna landet, rapporterar flera amerikanska medier. Två ryska anläggningar i New York och i Maryland stängs också.

Sanktionerna kommer att riktas mot två av Rysslands ledande underrättelsetjänster samt minst fyra högt uppsatta militärer och ytterligare två ryska medborgare, enligt The New York Times.

"Vi kommer att fortsätta vidta en mängd åtgärder. . . varav några inte kommer att offentliggöras", säger presidenten i ett uttalande, enligt Reuters.

I en första kommentar till det amerikanska beskedet säger en talesperson för Kreml att sanktionerna förstör de diplomatiska förbindelserna med Ryssland.

Talespersonen säger också att president Vladimir Putin ska fatta beslut om vad Rysslands svar blir. Samtidigt ifrågasätts hur effektiva sanktionerna verkligen kommer att bli med tanke på att Obama lämnar Vita huset om tre veckor.

Jan Hallenberg, senior professor vid Försvarshögskolan, säger det är en signal om att Obama inte kommer att vara passiv under sin sista tid i Vita huset.

"Obama anser att det är hans plikt att göra något, säger han".

Jan Hallenberg säger att det troligtvis var under kalla kriget som ett sådant stort antal utländska tjänstemän senast utvisades ur USA.

De ryska reaktionerna lär inte dröja länge, anser han:

"De kommer väl att utvisa ett motsvarande antal amerikanska diplomater, inom 24 timmar gissar jag."

Elena Namli, professor vid centrum för Rysslandsstudier vid Uppsala universitet, är förvånad över uppgifterna om att 35 diplomater ska utvisas.

"Jag har inte hört talas om att så många utvisats samtidigt tidigare", säger hon.

"Utvisar ett land kommer det andra landet att svara på samma sätt. Så är det alltid."

Obama säger att en rapport över Rysslands "ansträngningar för att ingripa i vårt val, liksom illvillig cyberaktivitet kopplad till vårt val" kommer att presenteras för kongressen de kommande dagarna, enligt Reuters.

"Det här blir en andra stridspunkt mellan Obama och Trump, som nu sitter i en väldigt prekär position. Kommer det fram information som på något sätt kopplar det ryska agerandet till Trumpkampanjen – då vet ingen hur det slutar", säger Jan Hallenberg.

Utvisningarna är också ett svar på att amerikansk personal i Ryssland har utsatts för "trakasserier", enligt USA:s utrikesdepartement. Amerikanska UD har under lång tid protesterat mot att misstänkta ryska agenter och trafikpoliser trakasserat amerikanska diplomater i Moskva. Utrikesminister John Kerry har tidigare tagit upp frågan med Rysslands president Vladimir Putin och med den ryske utrikesminister Sergej Lavrov.


Innehåll från FordAnnons

Lyftet: Fler väljer eldrift efter pandemin

Kraftfulla och flexibla.

Klimatsmarta med ny teknik och lägre kostnader.

Nya helelektriska transportbilar markerar nu början på en ny era i segmentet.

– Efterfrågan på transportbilar har ökat i och med pandemin. Och speciellt då för eltransportbilar att köra inne i stan med, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Läs mer om nya helt elektriska Ford E-Transit 

I takt med ökade drivmedelspriser har allt fler företag fått upp ögonen för eldrivna alternativ när det är dags att skaffa nya transportbilar. Och ett viktigt argument här är de lägre totalkostnaderna, jämfört med bensin- och dieseldrivna modeller. 

Inköpspriset på en helelektrisk transportbil är visserligen högre än motsvarande med fossildrift, men när man räknar in en miljöbonus på 70 000 kronor, lägre skatt, lägre servicekostnader – och betydligt lägre milkostnad – så ser kalkylen genast trevligare ut.

Glöm räckviddsångest

En oro som får många företag att tveka inför att ställa om till elektriskt är räckvidden. Men räckviddsångesten är idag obefogad, det finns nya modeller som klarar långa resor utan att man behöver stanna och ladda. Ett exempel är Fords nya E-Transit som kommer med en räckvidd på upp till 402 kilometer på en laddning*. Den kan också snabbladdas upp till 80 procent på 30 minuter.

– Ford E-Transit kommer långt på landsväg, men det är kanske inte det som är en eltransportbils verkliga styrka. Inne i stan och kortare leveranser över dagen – då är den perfekt, säger Martin Tenggren, påbyggnadsansvarig på Ford Sverige.

Mindre buller

Som företag gäller det är göra sin hemläxa. Hur långa sträckor kör vi idag? Hur många stopp gör vi? Kan vi planera våra körningar bättre? Var kan vi ladda?

För den som kan växla till eldrivna transporter har mycket att vinna. Exempelvis planerar många större städer att införa utsläppsfria zoner. Att fritt kunna köra in i dessa och utföra jobb är naturligtvis en konkurrensfördel gentemot de företag som håller fast vid fossildrift.

Dessutom får föraren en bättre arbetsmiljö med mindre buller, bättre acceleration och smidigare körning.

Utsläppsfria transporter

I business to business-sektorn ställer allt fler företag krav på sina underleverantörer att leva upp till striktare miljökrav. Att visa på att man tar sitt ansvar och satsar på utsläppsfria transporter kommer snart att vara ett minimikrav i många branscher.

Att få tag på rätt modell för specifika behov är naturligtvis också en viktig fråga. Och den svarar Ford E-Transit på med råge.

– Detta är en transportbil med en helt ny drivlina – och en mycket bra sådan. Sedan är chassit byggt så att du kan skräddarsy din transportbil utefter ditt behov. Flak, plåtskåp, kylbil för mat, flyttbil och mycket mer, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Skåp med kyla

Modellen kommer i nio olika kombinationer, med två höjd- och två längdversioner. Den elektriska drivlinan med ett 68 kilowattimmar stort batteri har designats för att möjliggöra samma lastutrymme som för de dieseldrivna versionerna av modellen, det betyder en lastkapacitet på upp till 15,1 kubikmeter. Maxlasten är 1470 kilo.

– Tack vare chassit är Ford E-Transit en bil som passar de flesta. Du kan få den med skåp eller flak, ja variationerna är många. Det är en mångsidig produkt och är ett helt komplett sortiment i en och samma bil. 

– Mattransporter har ökat i Sverige de senaste åren och E-Transit kan även byggas med ett skåp med kyla för matleveranser, säger Martin Tenggren på Ford Sverige.

Dessutom går det att få Ford E-Transit med ett smart eluttag på 2,3kW/230V. ”Pro Power Onboard” gör det möjligt att använda elverktyg som en bordssåg eller en vinkelslip var man än befinner sig.

Så bra är nya eltransportbilen Ford E-Transit, läs mer här 

 

Mer från Ford

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Ford och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?