USA stoppar Astraproduktion på olycksfabrik i Baltimore

Tillverkningen av Astra Zenecas covid-19-vaccin har stoppats på en fabrik i USA.

Den berörda anläggningen är den där 15 miljoner vaccindoser nyligen fick kasseras efter en sammanblandning av komponenter.

Foto:Johan Nilsson/TT

President Joe Bidens regering har efter sammanblandningsincidenten nu gett det amerikanska läkemedelsbolaget Johnson & Johnson (J&J) hela ansvaret för vaccintillverkningen på Emergent Biosolutions-anläggningen i Baltimore i delstaten Maryland. Och hädanefter är det bara J&J-vaccin som kommer att tillverkas där, för att minimera risken för nya misstag.

Astra Zeneca AZN +0,49% Dagens utveckling , som i EU fått hård kritik för produktions- och leveransproblem av sitt covidvaccin, uppger att man i samarbete med Bidenregeringen letar efter nya potentiella anläggningar för vaccintillverkning i USA.

Astra Zenecas covid-19-vaccin – vars användning har begränsats på olika sätt i många EU-länder efter rapporter om risk för sällsynta fall av allvarliga biverkningar – har ännu inte godkänts för användning i USA. Men det svensk-brittiska läkemedelsföretaget har nyligen redovisat resultat från så kallade fas 3-tester i bland annat USA.

Testerna visade en effektivitet på 76 procent, enligt en uppdaterad analys av resultaten. Den kom sedan amerikanska myndigheter riktat kritik mot en preliminär rapport där effektiviteten angavs till 79 procent.

 


Innehåll från KIAAnnons

Premiär för laddbar SUV med sju sittplatser och fyrhjulsdrift

Den laddbara suven Kia Sorento Plug-In Hybrid har nu premiär i Sverige.

Några av nyheterna: En elektrisk räckvidd på upp till 57 kilometer, sju sittplatser – och ett bagageutrymme på nästan två kubikmeter. 

Helt nya Kia Sorento – här är vad du vill veta om den 

Kia har tagit en stark position på marknaden för laddbara bilar. Över hälften – 61 procent – av de bilar som Kia sålde förra året var laddbara, alltså laddhybrider eller rena elbilar. Och redan i år räknar biltillverkaren att den siffran ska bli 80 procent.

– Om man vill bidra med verklig nytta måste man våga tänka nytt. Vi vill att många – inte bara några få – ska ha möjlighet att ställa om till laddbara bilar. Kia har ambitionen att leda omställningen till en mer hållbar mobilitet, säger Jonas Nilsson, marknadschef Kia. 

Fyrhjulsdrift och automatlåda

Nu kompletterar biltillverkaren sitt laddbara utbud med ännu en viktig modell – den sjusitsiga suven Kia Sorento Plug-In Hybrid. Den laddbara bilen kombinerar en turboladdad bensinmotor på 1,6 liter och 180 hästkrafter med ett batteri på 13,8 kWh och en elmotor på 91 hästkrafter. Tillsammans ger det en systemeffekt på 265 hästkrafter och 350 newtonmeter. 

Drivningen sker på alla fyra hjulen genom en sexväxlad automatlåda som tillåter att både bensin- och elmotor ger full effekt samtidigt. För första gången använder sig Kia av ett oberoende kylningssystem för batteripaketet i en laddhybrid för optimal kapacitet.

Sju sittplatser och stort bagageutrymme

Kia Sorento Plug-In Hybrid byggs på en ny suv-plattform där batteriet har placerats under golvet till passagerarutrymmet. Det har skapat förutsättningar för en rymlig kupé med sju sittplatser – och ett av klassens största bagageutrymmen. Med den bakre sätesraden nedfälld finns här plats med upp till 809 liter last. Fäller man även mittenraden rymmer Kia Sorento Plug-In Hybrid 1 988 liter. 

Nya Kia Sorento Plug-In Hybrid har en högre teknisk standardutrustningsnivå än sina föregångare. Bland annat ingår dubbla digitala skärmar med funktioner och tjänster som är kopplade till telematiksystemet UVO Connect. Ett antal förarassistanssystem, som till exempel Blind-Spot View Monitor (standard från utrustningsnivån Advance Plus) som visar rörlig bild av det som döljer sig i dödavinkeln på displayen framför föraren är en annan nyhet.

Kamera och radar

Genom att använda både kamera och radar kan nya Sorento Plug-In Hybrid fånga upp och analysera information om andra bilar, fotgängare eller cyklister som korsar vägen för att undvika eventuella kollisioner. Systemet, som kallas FCA, kan också förhindra kollisioner med fordon när man svänger vänster vid en korsning. Om FCA upptäcker en potentiell fara visas en varningssignal i instrumentklustret och maximal bromseffekt appliceras.

Precis som alla andra modeller från Kia har Sorento Plug-In Hybrid sju års nybilsgaranti direkt från fabrik. Garantin gäller även EV-batterierna. I Sverige lanseras Kia Sorento Plug-In Hybrid i tre utrustningsnivåer; Action, Advance och Advance Plus. 

Helt nya Kia Sorento Plug-In Hybrid – här finns allt du behöver veta om den 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?