USA-sanktioner mot fler Kinabolag – Hasselblads ägare med på listan

HONGKONG 

Listan över kinesiska bolag svartlistade av USA växer allt längre.

På tisdagen adderades dussintals kinesiska bolag inom flygindustrin, kopplade till Kinas militär. Även Hasselblads ägare DJI har sanktionerats.

Donald Trumps administration har kraftigt eskalerat trycket mot Kina under de sista veckorna kvar på makten.
Donald Trumps administration har kraftigt eskalerat trycket mot Kina under de sista veckorna kvar på makten.Foto:Patrick Semansky/TT

Kinas ambition att skapa en utmanare till Boeing och Airbus för att tillverka förstklassiga passagerarflygplan har fått ytterligare en törn efter att USA har svartlistat dussintals kinesiska bolag kopplade till flygindustrin.

USA:s handelsdepartements nya sanktionslista omfattar 58 kinesiska och 45 ryska företag som antas ha direkt eller indirekt koppling till respektive militär.

”Departementet vill […] bekämpa Kinas och Rysslands försök att använda amerikansk teknologi för deras militära program”, sa handelsminister Wilbur Ross på måndagen.

Listan är tänkt att ”hjälpa exportörer i screeningen av kunder” gällande militäranvändning i slutledet, framhöll han vidare.

Donald Trumps administration har kraftigt eskalerat trycket mot Kina under de sista veckorna kvar på makten. Förra veckan svartlistades 60 ytterligare kinesiska teknikföretag vilka ansågs utgöra hot mot USA:s nationella säkerhet.

Bland de bolagen var Shenzhen-baserade drönarjätten DJI, storägare i svenska kameratillverkaren Hasselblad. DJI anklagas för att vara instrumentalt i Pekings massövervakning, inklusive av den muslimska minoriteten i provinsen Xinjiang, vilket Di har rapporterat om tidigare.

Halvledartillverkaren Semiconductor Manufacturing International, som också svartlistades förra veckan, har backat 10 procent på Hongkongbörsen sedan torsdagens slutkurs.

Även om tillträdande president Joe Biden väntas ta avstånd från mycket av föregångarens politik antas hans administration jobba vidare på många av dennes åtgärder – som ökat tryck på kinesiska teknikbolag.

Regeringen i Peking sa under helgen att Washington systematiskt bryter mot internationella handelsregler, och hotar att slå tillbaka med nya handelshinder.

En majoritet av de kinesiska företagen var inom flygindustrin. Bland dem finns Aviation Industry Corporation of China, AVIC, en statsägd leverantör till flygvapnet.

Restriktionerna beskrivs som en käftsmäll för utvecklandet av det kinesiska passagerarplanet Comac C919, som ses som den största utmanaren till Boeing och Airbus.

Statsägda Commercial Aircraft Corporation of China sitter i knät på amerikanska leverantörer gällande exempelvis jetmotorer och system för flygkontroll, vilket de nu mister tillgång till. C919, som går under öknamnet Turbinpandan, ska stå startklar vid slutet av nästa år enligt plan.

En chef på Comac säger till South China Morning Post att sanktionerna ”avsevärt” försvårar utsikterna för bolaget. Men det slår också tillbaka mot USA:s flygplansindustri.

”Listan utgör även utmaningar för Boeing som planerar att sälja mer än 1.000 flygplan till Kina under de kommande 15 åren. Det är svårt att föreställa sig att Kina köper Boeing i större kvantiteter så länge som USA sanktionerar Comac”, sa chefen.

Även tankesmedjan Centre for Strategic and International Studies i Washington har varnat att sanktioner mot Comas slår mot Boeing. Samtidigt anses Kinas förmåga att skapa egna passagerarflyg av kvalitet är små.

”Jag har studerat flera kinesiska industrier, och det här är den mest patetiska jag skådat”, skriver Scott Kennedy, seniorrådgivare vid tankesmedjan, i en ny rapport.

Kina behöver köpa 8.600 flygplan under de kommande 20 åren, enligt en uppskattning av Boeing från förra månaden.

Di har sökt Hasselblad för en kommentar.


Innehåll från NexansAnnons

Nexans - en lokal kabelleverantör med globala 5G-lösningar

Behovet av stabila kommunikationslösningar ökar kontinuerligt, inte minst under den rådande pandemin. När nu 5G börjar ta mer plats på marknaden ställs allt större krav på en pålitlig, underliggande infrastruktur som är anpassad för att klara de ändrade förutsättningarna. 

– Eftersom vi är en komplett leverantör av infrastrukturlösningar inom både telekom och energiförsörjning kan vi tillgodose alla behov av kabelsystem till 5G. Vi ser det som en intressant och spännande utmaning, säger Peter Elisson, Technical Manager, Telecom Systems vid Nexans. 

Globala Nexans har varit en ledande aktör inom kabellösningar i över 120 år. Idag är företaget noterat på Parisbörsen och har nära 26 000 anställda. I Grimsås, söder om Borås, där Nexans har sin tillverkning finns även lokala produktchefer, teknikexperter, eget logistikcentrum samt testning i eget laboratorium.

– I Grimsås producerar vi allt från installationskablar och kraftkablar till telekopparkablar, optiska fiberkablar och lösningar till fordonsindustrin, såväl som olika komponenter, på ett sätt som passar våra nordiska förhållanden. Att ha allt samlat på samma ställe gynnar produktutvecklingen. Vi är alltså lokala på marknaden, men har styrkan i att vara en internationell koncern – en global expert, nära, fortsätter Peter.

Enkel hantering och högsta driftsäkerhet

För Nexans är steget mot 5G en naturlig utveckling, men Jean-Jacques Sage, Product Marketing & Innovation Director, Telecom Systems, berättar att övergången inte är lika självklar inom alla branscher. Utrullningen av 5G är fortfarande i ett tidigt stadie i Europa, vilket också stämmer i Sverige. Det vi vet är kraven på stabilitet och pålitlighet i nätverket kommer att vara väldigt viktigt, vilket är tydligt i den standard som finns framtagen för 5G. 

– Detta är ett nätverk med enormt många applikationer, såväl för konsumenter som inom industrin och för nya innovationer. Utan ett driftsäkert nätverk ökar risken för störningar och avbrott. Därför arbetar vi dels med att göra våra kabelsystem robusta nog att klara det nordiska klimatet, och dels med att utforma våra produkter på ett så enkelt och användarvänligt sätt som möjligt; det ska vara lätt att göra rätt även första gången. Därutöver utvecklar vi IoT-lösningar som hjälper operatörerna att bättre hantera den fysiska infrastrukturen, genom att övervaka och förvalta nätverket.

Tre marknadssegment

Ännu är det dock mycket som måste hamna på plats innan 5G kan rullas ut på allvar. Upplägget kan delas upp i tre huvudsakliga marknadssegment, var och ett med sin egen dynamik. 

– Makrocell-segmentet inkluderar framförallt mobilnätverket och kräver traditionella antenner med stora täckningsområden. Mikrocell omfattar istället mindre millimetervågantenner som installeras och nyttjas inom exempelvis en stad. Det tredje segmentet är ”inomhustäckning” – det är svårt att penetrera nyare hus med nätverkssignaler och därför kommer det att krävas nya innovationer inom området. Allt tyder på att det är Makrocell-segmentet som kommer att expandera först, fortsätter Jean-Jacques. 

Kontinuerlig utveckling och innovation

5G är i förlängningen en samling av lösningar inom datacenter, energi, fiber, koppar och IP. Oerhört få företag har kompetensen att hantera alla dessa aspekter, men Nexans har redan utvecklat produkter som passar de system som dessa nya applikationer bygger på. 

– Som en av Sveriges största kabeltillverkare har vi en lokal bredd likt få andra i branschen, men vi vill alltid utvecklas och bli bättre, inte minst gällande vårt arbete inom 5G. Nästan dagligen hittar vi nya tillämpningar och innovationer som vi testar både internt och i samverkan med våra distributörer och slutkunder. Sedan modifierar och skräddarsyr vi lösningarna baserat på erfarenheter och feedback, för att till sist kunna inkludera dem i vårt erbjudande, säger Oliver Orre Imgård, KAM Sales, Telecom Systems.

Hållbarhet – snarare mindset än enstaka mål

Nexans inställning till sitt hållbarhetsarbete är att det ska vara mer än bara ett affärsmål: Det ska fungera som ett mindset för alla som arbetar med och inom företaget. Med tanke på Nexans framstående marknadsposition har man höga krav på sitt eget hållbarhetsarbete och värnar stort om sina fyra hållbarhetsområden: Products, Partners, People och Planet.

– Några exempel är att vi optimerar våra transporter, kontinuerligt utvecklar leverantörskedjan och att vi tillverkar våra produkter med en livslängd som ofta överlever både byggnader och tjänster. Vi har också en egen återvinningsanläggning och strävar kontinuerligt mot att hitta än mer hållbara lösningar när vi utvecklar både produkter och processer. Det är en väldigt spännande utveckling, avslutar Peter. 

Kontakta Nexans här

Mer från Nexans

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Nexans och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?