1515
Annons

USA:s representanthus har klubbat stort reformpaket

USA:s representanthus godkänner ett stort reformpaket som kongressens andra kammare, senaten, klubbade i slutet av förra veckan.

Foto:Susan Walsh

”I dag vann det amerikanska folket. Särintressen förlorade”, skriver president Joe Biden på Twitter, och tillägger att han ska underteckna lagen nästa vecka, vilket innebär att den träder i kraft.

Förslaget innebär bland annat klimatsatsningar och högkostnadsskydd på vissa läkemedel. Satsningarna bekostas – och mer därtill – genom minimiskatter för storföretag och skatt på företag som återköper egna aktier.

Från Kanadas håll kommer tummen upp, via handelsminister Mary Ng. Hon beskriver det som en diplomatisk seger. Ett tidigare delförslag innebar att skattelättnader för elbilar bara skulle gälla fordon som byggts av fackanslutna arbetare i USA, vilket skulle göra det svårare för kanadensiska tillverkare att vara konkurrenskraftiga.

Det klubbade förslaget ser dock ut att innebära att även kanadensiska bilar omfattas.

”Kanada och USA kommer att fortsätta att bekämpa klimatförändringarna tillsammans, skapa jobb tillsammans och tillverka bilar tillsammans – som vi gjort de senaste 100 åren”, skriver Ng i ett uttalande.

Innehåll från DigipAnnons

Så digitaliserar Digip immaterialrättsmarknaden

En varumärkesregistrering skyddar inte bara från intrång och kopior – den kan även öka förtroende och respekt för varumärket. 80 procent av ett företags värde ligger i immateriella tillgångar, men processen för att varumärkesskydda dem har tidigare varit utdragen och krånglig. Nu har Digip gjort den traditionella immaterialrättsmarknaden helt digital.

De digitala immaterialrättsliga tillgångarna har exploderat i takt med digitaliseringens framfart och i dag behöver företag ha en immaterialrättslig strategi för exempelvis domännamns- och varumärkesregistreringar, varumärkesintrång och säkerhetstjänster för DNS. Samtidigt har eran av kryptovalutor, blockchainapplikationer och andra virtuella varor gjort varumärkeshantering utmanande för organisationer att hantera.

Viktor Johansson startade stockholmsbaserade Digip 2019, tillsammans med Christian Vierling, Victor Fredriksson och Jimmy Hörström. De har fler än 300 kunder i 40 länder och arbetar främst med högteknologiska startups, digitalt drivna små och medelstora företag, e-handelsföretag och digitala tjänsteleverantörer.

Kostnadsfri juridisk hjälp

– Vår plattform skiljer sig från konkurrenterna då obegränsade varumärkessökningar kan göras. Våra kunder kan även kostnadsfritt boka möten med juridiska rådgivare och varumärkesexperter, vilket sparar tid och skär ner på kostnadens som traditionellt kommer med ett varumärkesarbete. Det är en kombination som jag tror blir särskilt attraktiv i dagens marknad, där företag behöver se över sina kostnader och effektivisera verksamheten. Det ska bli spännande att följa de makroekonomiska förändringar vi nu ser. 

Viktor beskriver Digip som en helhjärtad partner för skydd av varumärkets olika delar. Samarbetet menar han bottnar i ett gemensamt arbete med kunderna.

– Genom att kombinera innovativ teknik och specialistrådgivning bygger vi tillsammans en proaktiv, kostnadseffektiv och skyddande varumärkesstrategi anpassad efter kundens behov. Det är kunden som kan sin marknad bäst, vi kompletterar arbetet med vår expertis om varumärkesskyddets olika delar. Tillsammans kartlägger vi de risker som är förknippade med varumärket. Vår plattform skannar sedan av marknaden för att proaktivt övervaka eventuella intrång.

Ett kostsamt misstag

Tillsammans har grundarna mer än 50 års erfarenhet av strategisk rådgivning och Viktor berättar att man tydligt kan se hur företag påverkas av bristande eller obefintliga varumärkesskydd.

– I och med att det kan bli en komplicerad och utdragen registreringsprocess struntar många i att varumärkesskydda sina produkter; de tänker kanske att intrång är ovanliga eller att de ska ta tag i registreringen senare. Om någon då kopierar företagets kod, design eller andra immateriella tillgångar kan prislappen bli stor och väldigt, väldigt onödig. 

Det var den insikten som lade grunden till Digip. De leder utvecklingen av den traditionella immaterialrättsbranschen och vill förenkla och utmana en bransch som inte har hängt med i den digitala utvecklingen, men ändå utvecklat innovativa lösningar.

– Digip blev historiska när vi som första ombud ansökte om varumärkesskydd genom en API-koppling. Vi kombinerar kunskap med marknadens mest innovativa teknik – vi gör det helt enkelt smidigt och kostnadseffektivt för företag att ha kontroll på sin immaterialrättsportfölj, avslutar Viktor Johansson.

Läs mer på digip.com 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Digip och ej en artikel av Dagens industri

Trumps advokater vill stoppa FBI från att läsa beslagtagna dokument

Donald Trumps advokater har under måndagen motsatt sig att USA:s justitiedepartement fortsätter granska dokument som beslagtogs hemma hos ex-presidenten.

Det var i förra veckan som en federal domare beordrade en extern tredje part att granska de dokument som beslagstogs i en FBI-räd mot Donald Trumps bostad.

Domaren, Aileen Cannon, är tillsatt av Donald Trump under hans tid som president och beslutet att tillsätta en så kallad ”special master” att granska dokumenten innan utredningen går vidare har kritiserats brett av en juridisk expertkår i USA.

Anledningen är att det bland dokumenten kan finnas material som Trump hävdar skyddas av olika sekretesslagar, bland annat den mellan advokat och klient.

Justitiedepartementet har överklagat beslutet att tillsätta en extern utredare och hävdat att de i väntan på att överklagandet omprövas vill fortsätta med sin granskning. Något som Trumps advokater nu vill stoppa.

Justitiedepartementet har å sin sida hävdat att vänta på en tredjepartsutredning kommer att skada rättsprocessen och dessutom är onödig, eftersom de redan rensat ut handlingar som skulle omfattas av klientsekretess.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera