1515
Annons

USA:s högsta domstol ger Google rätt i tvisten mot Oracle

USA:s högsta domstol har dömt till it-jätten Googles fördel i en uppmärksammad rättstvist mot Oracle.

Foto:Michael Nagle

Sex av de åtta domarna anser att Google inte bröt mot landets upphovsrättslagstiftning då bolaget använde Oracles programmeringsspråk java vid skapandet av operativsystemet Android.

Beslutet innebär att ett beslut till Oracles fördel i en lägre domstol rivs upp. Oracle har krävt motsvarande tiotals miljarder kronor i skadestånd av Google.


Radikala lösningar för SAS ska inte uteslutas

SAS har i rasande fart satt igång sin Plan B, där man inte ska utesluta väldigt radikala inslag.

Vd Anko van der Werff och styrelseordförande Carsten Dilling.
Vd Anko van der Werff och styrelseordförande Carsten Dilling.Foto:Joey Abrait

Facket hävdade redan på måndagen att SAS aldrig velat ha en förhandlingslösning, utan en rekonstruktion. Det förnekas av SAS ledning. 

Klart är att denna Plan B, som SAS danske styrelseordförande Carsten Dilling redan tidigare sagt finnas, var väl förberedd med information på hemsidor och en presskonferens på tisdagsmorgonen där alla fördelar med chapter 11 presenterades. Carsten Dilling öppnade på presskonferensen också för att förhandlingarna framöver kan ske på landsnivå istället som nu där facken är en samlad motpart mot koncernen.

Att de olika nationella fackföreningarna som brukar ligga i luven på varandra just nu är samspelta vill SAS ledning säkert gärna bryta upp. Med tanke på bolagets utsatta läge, och de mångåriga misslyckandena för den nuvarande bolagskonstruktionen, ska man nog inte utesluta en betydligt större uppdelning av verksamheten framöver.

De sprickor på ägarnivå som måste lösas har också blivit allt tydligare under den senaste krisen. Danmark, det enda land som är berett att satsa pengar i nyemissionen, är främst intresserat av Kastrup, landets största arbetsgivare. Andra investerare som vill gå in i den strejkdrabbade flygkoncernen måste underordna sig danska nationella intressen.

Norska staten är redan aktieägare i ett rekonstruerat flygbolag, Norwegian. 

Svenska staten sade nej till ytterligare kapitaltillskott efter att ha haft kontakt med Wallenbergarna, kunde Di nyligen avslöja. Det är uppenbart att Wallenbergarnas engagemang i den skandinaviska konstruktionen också minskat rejält. Samtidigt visar näringslivets reaktioner att behovet av ett fungerade svenskt affärsflyg fortsatt är stort.

Redan i samband med ett av SAS otaliga omstruktureringsprogram, ”Turnaround 2005”, delades SAS upp i olika nationella bolag som fick eget ansvar för trafiken och flygplanen delades upp. Numera finns SAS Danmark, Norge och Sverige.

I någon mening skulle en större uppdelning av koncernen vara en återgång till vad som gällde efter andra världskriget när SAS bildades genom ett samarbete mellan det Wallenbergkontrollerade Sila och ett norskt och ett danskt statskontrollerat företag. Från början handlade det bara om att under namnet SAS samverka på den interkontinentala trafiken på Nord- och Sydamerika. Ytterligare samordning på den europeiska trafiken ledde redan på 1940-talet till månadslånga strejker.

Den totala sammanslagningen skedde därefter för att skapa kostnadsfördelar. Det är oerhört svårt för ett litet nationellt flygbolag att klara sig. 

En uppdelning leder tveklöst till en rad problem, med ett kattrakande mellan olika intressen och nya konflikter. Det krävs också att de olika bolagen hittar och fördjupar nya samarbeten.

Men med dagens låsta läge ska man inte utesluta radikala lösningar. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?