1515

USA-räntor sidledes – svagare Yuan

Asienbörserna handlas övervägande på minus på onsdagen. USA-räntorna går sidledes med den tioåriga statsobligationen på 2,88 procent, medan dollarn tappat något mot yenen men visar små förändringar mot euron. 

Oljan är fortsatt klart upp i spåren av minskade lager (API) och påtryckningar från USA om att inte köpa iransk olja. 

Handelsfrågorna fortsätter att vara ett dominerande tema. Kanada förbereder åtgärder för att förhindra ett ökat inflöde av stål och aluminium som försöker undvika USA:s tullar. Även EU har talat om liknande åtgärder. 

USA:s president Donald Trump signalerade på tisdagen att han kan komma att använda det existerande systemet för nationell säkerhet, CFIUS, för att kontrollera Kinas investeringar i nyckelsektorer i USA, bara kort efter rapporter om mer kraftfulla åtgärder. Det finns en oro från annat politiskt håll att stoppade investeringar i USA kan omdirigeras till bland att EU och stärka Kinas inflytande där i stället.

Fed-chefen i Atlanta, Raphael Bostic, sade på tisdagen att störningar från handelskriget kan öka nedåtriskerna.

"Ju längre detta fortsätter på detta mer stridslystna sätt desto mer får det mig att känna att riskerna ligger på nedsidan för ekonomin", sade han och tillade att det kan få honom att ta bort en fjärde räntehöjning i år från bordet.  

David Hensley på JPMorgan tror fortsatt att ett fullskaligt handelskrig inte är troligt, även om sannolikheten för att det ska ske har ökat. De senaste tullhoten från Vita huset skulle omfatta mer än 30 procent av importen till USA, eller 5 procent av BNP. 

"Om allt detta skulle ske, och amerikanska handelspartners skulle svara, så skulle det ge en betydande utbudschock för världsekonomin, höja inflationen och sänka tillväxten", sade han enligt Reuters.

Pundet handlas fortsatt lägre efter förment duvaktiga kommentarer från BOE-ledamoten Jonathan Haskel på tisdagen. 

Yuanen fortsätter att tappa. Yuanfixingen, mittpunkten för yuanen med ett toleransintervall på +/-2 procent, sattes på onsdagen till 6:5569 per dollar, vilket var 0,6 procent svagare än på måndagen. 

Men spotpriset handlades tillfälligt över 6:60, vilket är 1,6 procent svagare under veckan och cirka 2,8 procent svagare än från mitten av månaden. 

Det var då som Kina rapporterade data som visade på svagare utveckling i ekonomin än väntat, och detta tillsammans med oro för handelskriget och tillförseln av mer likviditet har väckt spekulationer om en medveten valutaförsvagning från centralbanken, PBOC, liknande vad som skedde i augusti 2015. 

"Det tycks som om centralbanken är villig att låta valutan bli mer flexibel, men jag tror inte att de vill se en större devalvering. Kina skulle inte använda deprecieringen aktivt, genom att guida lägre eller använda en engångsdevalvering, som ett vapen i handelskriget då det skulle skada även Kina", sade Zhang Zhiwei på Deutsche Bank till Bloomberg News. 

På onsdagens agenda står bland annat penningmängd och bankutlåning från euroområdet. Från USA kommer order varaktiga varor, handelsbalans (varor) och kontrakterade husköp. Dessutom väntar räntebesked från Nya Zeeland.


Innehåll från ToyotaAnnons

Här planeras för nästa generation av elbilar

Elhybrider, laddhybrider och vätgasbilar med endast vattenånga som utsläpp.

Nu laddar Toyota för att även lansera nästa generation av batteridrivna elbilar.

Möt Toyota bZ-serien vars premiärmodell är utrustad med både solpaneler och flygplansratt.

Nollutsläpp och solfångare – lär dig allt om Toyota bZ4X 

1997 lanserades Toyota Prius – världens första massproducerade hybridbil.

Nu, snart 25 år senare, laddar Toyota för nästa stora steg i utvecklingen. 2025 kommer Toyota erbjuda fler än 40 elektrifierade modeller, varav 15 batteridrivna elbilar.

Den nya helelektriska bZ-serien är en central del i den nya satsningen. Bokstavskombinationen bZ är hämtat från Beyond Zero vilket är benämningen på Toyotas nya manifest. I framtiden tänker Toyota inte bara utveckla utsläppsfria fordon samt uppnå koldioxidneutralitet – man vill gå ännu länge, bortom nollgränsen, för att bidra till ett bättre samhälle och en bättre värld.

Resan ska vara en njutning

Den första modellen i bZ-serien presenterades nyligen på bilsalongen Shanghai Motor Show.

Toyota bZ4X Concept är en fyrhjulsdriven mellanklass-SUV, skapad för att vara en bekväm och uppkopplad miljö där människor under en resa kan njuta av tiden tillsammans.

- Vår målgrupp är de som prioriterar att tillbringa tid med familj och vänner. Toyota bZ4X ska kunna vara en hub för dem, konstaterar Toyotas chefsingenjör Koji Toyoshima.

Rymlig och öppen kupé

Toyota bZ4X är byggd på den nya plattformen e-TNGA som konstruerats specifikt för eldrivna fordon. Lång hjulbas och korta överhäng bidrar till en ovanligt rymlig och öppen kupé. Med e-TNGA kan både utveckling och tillverkning av elbilarna effektiviseras. Fler modeller och varianter kan erbjudas till lägre kostnad.

Systemet för fyrhjulsdrift, med elmotorer på fram- och bakaxel, har utvecklats tillsammans med biltillverkaren Subaru. Systemet ger Toyota bZ4X en genuin offroad-förmåga och även extra säkerhet och trygghet vid körning i alla väg- och väderförhållanden.

Modellen blir också först i världen i serieproduktion med en kombination av en ”flygplansratt” och ett system för steering-by-wire. Den här tekniken ger föraren bättre kontroll genom att ta bort störningar från ojämnt underlag och vid inbromsning vilket ger bättre precision i förhållande till hastighet och styrvinkel. 

Inbyggd solpanel

Toyotas bZ-modeller ska bidra till målet om att nå koldioxidneutralitet. Ambitionen är att neutralisera koldioxidutsläppen under bilens hela livscykel – från tillverkning, leverans och användning till skrotning och återvinning.

Bilens miljöprofil stärks ytterligare av ett inbyggt solfångarsystem som utökar räckvidden. När bilen står parkerad och solen skiner bidrar systemet till batteriets uppladdning.

Se videoserien om framtidens mobilitet, bilbranschen och elektrifieringen 

 

Mer från Toyota

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toyota och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?