USA överväger stoppa Kinas stöd till Irans övervakning
USA överväger nya sanktioner mot kinesiska bolag som säljer övervakningsutrustning, efter att exporten till Iran har ökat kraftigt.
Det uppger källor nära ärendet till Wall Street Journal.
Jesper Mothander
Text
”Enligt Wall Street Journal visar kinesisk exportstatistik att försäljningen av avancerad kamerautrustning till Iran har skjutit i höjden sedan september.”Foto:Fredrik Sandberg / TT
Iran har sedan september 2022 skakats av folklig vrede efter att 22-åriga Mahsa Amini som anklagades för brott mot landets förbud mot att vistas på allmän plats utan slöja greps av den så kallade moralpolisen och dog i fängsligt förvar.
De omfattande protesterna uppges vara de största i landet på 40 år.
Ett av Teheran-regimens motdrag har varit massiva investeringar i avancerad övervakningsteknik, bland annat från kinesiska företag.
Nu överväger enligt uppgifter till Wall Street Journal både USA:s utrikes- och finansdepartement nya sanktioner för att stoppa inskränkningarna av mänskliga fri- och rättigheter.
Ett av företagen i blickfånget är Tiandy Technologies från Tianjin, grannstad i sydost till Beijing.
Tianjins produkter har bland annat sålts till det hårdföra Islamiska revolutionsgardet.
Enligt Wall Street Journal visar kinesisk exportstatistik att försäljningen av avancerad kamerautrustning till Iran har skjutit i höjden sedan september.
Om sanktionerna införs riskerar det privat ägda Tiandy att stängas ute från det amerikanska finansiella systemet och begränsas i att göra affärer i dollar.
Tiandy skryter med kunder i 60 länder, och visar på sin internationella hemsida bland annat upp kundreferenser från hotell i den egyptiska badorten Sharm el-Sheik, som många svenskar besöker varje vinter.
Innehåll från SnowflakeAnnons
De kommer att bli vinnarna inom AI
Vi lever i dag i en alltmer datadriven värld där AI, maskininlärning och deep learning diskuteras i styrelserummen och driver upp företagens värderingar. Men alltför mycket fokus läggs på algoritmerna och vilka tekniska verktyg man ska ha. Vinnarna kommer istället bli de som verkligen kan utnyttja all tillgängligt data – och helt nya dataleverantörer som vidareförädlar och säljer befintligt data. Det menar Mats Stellwall, Data Science och Analytics Specialist på Snowflake.
AI, data science och maskininlärning handlar i grunden om att hitta mönster i extrema mängder data för att kunna förutse olika händelser och fatta rätt affärsbeslut. Det kan handla om att kunna bättre förutsäga vilka kunder som är i risk att lämna oss, att automatisera olika beslutsprocesser eller att identifiera komponenter som riskerar att fallera. För att besvara frågorna ägnar vi oss för mycket åt att jaga de senaste algoritmerna och att diskutera självlärande system. Men faktum är att systemen aldrig blir bättre än den data man har, konstaterar Mats Stellwall. Till exempel om vi vill om vill förutsäga vilka kunder som är i risk att lämna oss, vet vi verkligen vilka kunder vi vill ha? Och vilka vi vill behålla?
– De som kommer att bli vinnare är de som utnyttjar all data som finns tillgänglig för oss, och leverantörerna som förädlar och säljer befintligt data. De kan bli Sveriges nästa stora framgångsbransch.
Krävs en mognad
Men hur gör man för att bli en av dessa vinnare? Initialt handlar det om förståelsen för datat och vad som behövs för att man ska kunna agera på det. För att kunna säga att man faktiskt är datadriven på riktigt behöver man veta vad man har för data, var det finns, av vilken typ det är, och vad den betyder för det man vill uppnå. Att lyckas med detta sker inte över en natt, tvärtom är det en resa.
– Man kan inte gå från noll till hundra tyvärr, det krävs en mognad för att kunna förändra ens företagskultur till att gå från att fatta beslut på magkänsla till att basera dom på information som är relevant. Men det handlar inte om att AI ska ta beslut för oss, utan snarare hjälpa oss att ta informerade beslut, säger Mats Stellwall.
Börja internt
Med bättre underlag kan man alltså fatta bättre beslut. Och med mer relevant data blir besluten mer faktabaserade. Man behöver förstå vad man behöver för att till exempel ha en bättre bild av sina kunder, och sedan utifrån det också vad som behövs för att realisera det.
– Man behöver börja med att se på sin egen interna data och specifika områden där man har flest utmaningar idag och se vad som behövs göras för att få bättre data. Det kan vara saker som att fånga upp kunder som lämnar innan köp eller att definiera vilka typer av kunder som är viktiga att behålla. Det är också viktigt att göra den data man har tillgängligt så att fler kan använda den utan att behöva leta i olika silos.
Ger en helhetsbild
Med Snowflakes plattform kan företag samla all data på ett ställe och få en helhetsbild utan att behöva ägna massor av tid på det. Det gör dom dels genom att hämta data från tredjeparter genom deras marknadsplats, till exempel väderdata eller makroekonomiska data. Genom plattformen kan man också enkelt dela data med leverantörer, kunder och partners på ett enkelt sätt.
– Om man kan dela data kring en komponent eller lagersaldo med andra parter så kan man planera enklare och bli mer effektiv. Det är just enkelheten vi vill möjliggöra så att våra kunder kan fokusera på att bygga sin verksamhet istället för att fokusera på komplicerad teknik.
– Värt att komma ihåg inom området AI är att ingen applikation är bättre än datat vi föder den med. Ger vi algoritmerna dåliga data att jobba med kommer resultatet bli lika dåligt. Vi kan inte bygga ett hus utan ordentlig grund, då kommer det förr eller senare att rasa, avslutar Mats Stellwall.