1515
Annons

USA följer upp "Starman" med ny rymdfärd

Kennedy Space Center i Florida hålls ovanligt ödsligt, men Donald Trump är på plats när USA på onsdag kväll inleder nästa kapitel i sin rymdhistoria. För första gången på nästan nio år lyfter astronauter från amerikansk mark.

Foto:John Raoux

På grund av coronarestriktioner får bara de viktigaste åskådarna, däribland givetvis president Trump, närvara när Falcon-raketen från Space X planeras lyfta klockan 22.33 svensk tid på onsdagen. Den folkfest som rymdfärder tidigare varit runt rymdbaserna i USA hänvisas denna gång till webbsändningar.

”Vi får inte lyxen av att ha släkt och vänner där på (rymdcentret) Kennedy för att bevittna avresan, men det är så klart det enda rätta i det här läget”, har Doug Hurley, en av de två männen ombord, sagt.

Det ses ändå som ett historiskt ögonblick på många sätt. Det är femte gången USA sätter astronauter i en ny typ av rymdfarkost – efter Mercury, Gemini, Apollo och rymdfärjorna. Men detta är första gången en privatägd leverantör hyrts in för att sköta rymdfärden. Och raketer från Space X, lett av den färgstarke entreprenören Elon Musk, ska denna gång vad det lider föra astronauter inte bara till månen utan vidare till Mars.

En lös plan för detta lades upp av president Barack Obama. Men Trump är mer otålig, och har beordrat rymdstyrelsen Nasa att få amerikaner till månen senast 2024.

Även Elon Musk har flera gånger signalerat otålighet med att Nasas byråkrati sinkar framstegen, och är redan i full färd med att planera en bas på Mars. Som en fantasieggande markering har han också skickat ut sin egen bil i rymden, en Tesla Roadster med dockan ”Starman” bakom ratten och David Bowie-låten ”Space Oddity” i stereon.

Doug Hurley, 53 år, och medresenären Bob Behnken, 49 år, är båda veteraner som tidigare flugit med rymdfärjorna, och ska fylla på besättningen på Internationella rymdstationen (ISS) efter det att bland andra svenskamerikanskan Jessica Meir nyligen kommit hem.

Sedan rymdfärjorna pensionerades 2011 har USA:s nationella stolthet fått en knäck av att Nasa tvingats förlita sig på det ryska Sojuz-systemet till och från ISS. Det är dessutom en dyr historia, med enligt Nasas redovisning ett ”biljettpris” på upp till 86 miljoner dollar (850 miljoner kronor med dagens växlingskurs) per styck.

Onsdagens väder beskrivs som osäkert. Om uppskjutningen inte blir av då ges nästa möjlighet till helgen.

Innehåll från ZipforceAnnons

Zipforces nylanserade elcykelkit får internationell uppmärksamhet

I en värld där allt fler sitter still medan bekväma prylar utvecklas och miljön mår sämre gäller det att tänka smart, hållbart och utanför boxen. Det menar Måns Bengtsson, grundare av Zipforce som snabbt kan förvandla vanliga cyklar till elcyklar.

– Vi har just slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och dessutom lanserat den lättaste och det mest prisvärda elcykelkitet på marknaden, säger han.

När elcykeln introducerades på marknaden var succén snabbt ett faktum. Plötsligt kunde de som vanligtvis tog bilen till jobbet antingen cykla hela vägen eller på ett smidigt sätt ta sig till och från kollektivtrafik, och på så sätt bidra till ett minskat trafiktryck i städerna. Att investera i en ny elcykel innebär dock att ens gamla cykel lämnas i förrådet och en ny behöver produceras och transporteras, ofta från ett annat land – något som inte är optimalt för klimatet.

Brinner för återvinning

2020 lanserades den första produkten hos Zipforce, ett bolag som kombinerar smart teknologi med svensk ingenjörskonst och brinner för smart och kreativ återvinning. Det är det enda svenska bolaget som är med på EIT Urban Mobility Program, ett nytt EU-initiativ som satsar på start-ups som bidrar till ett mer hållbart och grönt sätt att transportera sig.

– Vi vill lösa trafik- och transportutmaningarna som finns i världen och samtidigt hjälpa till att reducera människans klimatpåverkan. Många äger redan en cykel i dag – varför behöva köpa en ny? Zipforce ger befintliga cyklar ett nytt liv och att den är portabel, vilket gör att den är smidig, minskar stöldrisken och gör att familjen kan dela.

Lättast på marknaden

Motorn är liten, smart och effektiv och Zipforce har sammanställt ett komplett kit med allt från batteri till pedalsensor för att göra installation och användande enkelt. Nu presenterar de två revolutionerande produkter som bara dagar efter lanseringen fått stor internationell uppmärksamhet: Zipforce Distance och den lättare versionen Zipforce Slim som enbart väger två kilo. 

– Det gör Slim till den lättaste produkten på marknaden. Båda är prisvärda, har tystare motorer och installationen är betydligt enklare då trampsensorn sitter trådlöst på cykelns pedalarm.

I samband med lanseringen har Zipforce slagit upp dörrarna för försäljning i Europa och de har redan siktet inställt på nya marknader.

– Vårt mål är att skapa ett hållbart, prisvärt och kul sätt för cykelanvändare att elektrifiera sin cykel och göra fysisk aktivitet både enklare och roligare, var man än befinner sig. Vi är glada att kunna bidra till att göra världen lite mer bekväm, utan att behöva tumma på faktorer runtomkring.

Läs mer om Zipforce här

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zipforce och ej en artikel av Dagens industri

Bitcoinbedrägerier ökar: ”Numera är det varje dag”

Investeringsbedrägerierna i Sverige ligger fortsatt på höga nivåer. Under andra kvartalet har Finansinspektionen även noterat att bedragarna förfinat sina metoder ytterligare.

Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.
Fi uppmanar Sveriges konsumenter att vara försiktiga.Foto:SORAPOP UDOMSRI, Jesper Frisk.

Under förra veckan uppmanade Finansinspektionen (FI) återigen Sveriges konsumenter att vara försiktiga. Nuvarande bedrägerivågen är stor och omfattande. Det handlar framför allt om kryptovalutan Bitcoin, säger Lars Malmström, chef för konsumentavdelningen på FI. Han konstaterar att anmälningarna kring bedrägerierna ökat.

”Förut brukade jag säga att personer som blivit lurade hörde av sig flera gånger i veckan, numera är det varje dag.”

Bedragarnas metoder varierar, och de anpassar sig snabbt till vad som fungerar för tillfället. Lars Malmström beskriver ett typiskt händelseförlopp som att bedragarna först hittar sina offer via sociala medier. Där luras de att investera några tusen kronor i kryptovalutor eller populära aktier. I själva verket förs pengarna över direkt till bedragarna, det görs ingen investering.

”Oftast är det bara början. Den låtsasinvestering som gjorts framställs som lyckad, och offret dras med och luras att sätta in mer och mer pengar. Hela processen kan pågå i flera månader.”

”Första gången man möter det här så undrar man kanske hur personer kan gå på detta. I själva verket är det väldigt svårt att skilja bedragarnas hemsidor från den generelle nätmäklarens, och de är mycket skickliga i sin kommunikation. När konsumenterna till slut försöker realisera sina iscensatta vinster eller stoppa förluster inser de att de blivit lurade. Offren har i genomsnitt förlorat flera hundratusen kronor”, säger Lars Malmström.

I FI:s senaste varning lyfts även ett fall från Högsta Domstolen upp. FI konstaterar att offret fått tillbaka nästa hela sitt förlorade belopp, men att det för denna dom rört sig om att offret själv inte fört över sina pengar till bedragarna. Om man på egen hand initierat en överföring är det fortsatt nästan omöjligt att få tillbaka sitt förlorade belopp.

FI tror att det viktigaste för att komma till rätta med bedrägerierna är att göra konsumenter mer medvetna.

”Att motverka den här typen av bedrägerier är inte heller bara viktigt för den enskilda konsumenten, utan även för finansbranschen i stort. Alla ska kunna spara och känna sig trygga”, säger Lars Malmström.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera