Annons

USA-experten: Därför gillar de Trump

Om man vill förstå Donald Trump måste man förstå amerikansk populärkultur. Amerikaner älskar vinnare. Och de gillar politiker som är framgångsrika företagare och som har har egna pengar, eftersom det är ett tecken på att de inte är korrumperade, skriver USA-experten Janerik Larsson.

Janerik Larsson om varför Trump attraherar amerikaner.
Janerik Larsson om varför Trump attraherar amerikaner.Bild:AP

Det inte osannolikt att Donald Trump svärs in som USA:s näste president den 20 januari.
För att förstå det bör man en stund bortse från det mesta som varit aktuellt i den långdragna presidentvalskampanjen.

Till skillnad från i europeisk politik är amerikanska väljare varken intresserade av eller särskilt kunniga om sakpolitik. Det är inte heller längre särskilt mycket av ett val mellan partier.

Det handlar om ett val mellan två individer. Om den som har den bäst säljande berättelsen.
2008 valde de amerikanska väljarna Barack Obama som besegrat Hillary Clinton i primärvalen.

Barack Obama kom från ingenstans och han hade ett löfte om något nytt. Förändring var hans motto. Och han var och en gudabenådad talare.
Trumps ”Make America Great Again” är hans egen skapelse (varumärket registrerat av Trump direkt efter presidentvalet 2012) och det har samma genomslagskraft som Obamas ”Change”. Det är en formulering som går direkt in i den amerikanska folksjälen. Den kompromisslösa nationalismen är helt central i amerikansk politik.

Amerikaner älskar vinnare. De som kämpar för att vinna. USA är sporttokigt. Även presidentvalet är sport.

Amerikansk fotboll är brutal. Många utövare skadas för livet. Men tanken att amerikansk fotboll skulle sluta dra enorma publikhav är garanterat oamerikansk.

För förståelsen av Donald Trump – och det gehör han har hos så många amerikaner – ska man titta på en annan sport (om det nu är en sport). World Wrestling Entertainment (WWE) är en underhållningssport som Trump under årens lopp kommit att förknippas med.

2007 besegrade Trump WWE:s vd Vince McMahon i en något fiktiv serie WWE-brottningsmatcher där priset var att vinnaren skulle få klippa av förlorarens hår. Det var omåttligt populärt och kopplat till Trumps andra stora framgång i amerikansk populärkultur: NBC:s dokusåpa The Apprentice 2004–2015. Två lag tävlade om ett jobb i ett av Trumps företag. Trump var domare och hans ”you’re fired” blev snabbt en klassiker.
Programmets producent hör i dag inte till Trumpanhängarna utan har beskrivit denne som en lika ”narcissistisk gris” i verkligheten som han var under tv-serien. Men en sådan kommentar betyder inget för tv-publiken.

Trump har i decennier förekommit i amerikansk skvallerpress och det genomgående temat har varit rikedom och kvinnoaffärer. I The Howard Stern Show skröt han ohämmat om sina kvinnoaffärer.

För NBC och med tiden för alla de stora amerikanska tv-kanalerna har Donald Trump under många år varit en publikdragare. En av tv-bolagens chefer suckade i samband med Trumps framgångar i primärvalen att han var guld värd – han drog osannolikt många tittare och har gjort så under hela valkampanjen.

Den första primärvalsdebatten i Fox satte rekord med 24 miljoner tittare. Snart började kabelkanalerna direktsända alla hans framträdanden, som alla gick ut på att sälja sig till åhörarna. Många tittare betyder stora pengar.

Donald Trump är amerikansk populärkultur och de som inte gillar amerikansk populärkultur gillar kanske inte Donald Trump. Men många andra älskar honom. Älskar honom för att han har samma (dåliga?) smak som de. Att han som de (alltså de män vi nu främst talar om) tycker att kvinnans plats inte är i politiken utan i hemmet. Att han som de är främmande för människor från andra delar av världen. Att han som de vill behålla de gamla jobben i USA. Att det var bättre förr.

Hans språk är osofistikerat som deras. Ofta låter han som en folklig tv-serie från 1960-talet.
Företagsledare? Javisst. Det finns en stor amerikansk kärlek till framgångsrika företagare – särskilt om man som Trump som är känd för att hellre snacka med sin chaufför än med sina gelikar från New Yorks rika elit. Trumps agitation mot USA:s rika under kampanjen har mött ett starkt gehör. USA:s överklass har aldrig gillat Trump. Han har alltid varit för folklig, för plump. Nu ger han igen – och åhörarna jublar.

Trumps anhängare är inte särskilt fattiga – men kärleken till Trump handlar om att han visar hur man kan vara rik och ändå vara en av dem.

En aspekt till på Trumps rikedom – oavsett hur den egentligen ser ut (frågan var och förblir omtvistad): rika män blir inte korrumperade.

Detta hörde jag första gången när jag som ung följde John F Kennedys kampanj mot Richard Nixon. JFK är så rik så att ingen kan köpa honom, hette det då och många tänker så i dag. Politikerna i Washington anses helt korrumperade.

Trump har smart nog i huvudsak själv finansierat sin kampanj och ofta på sina massmöten förklarat att han minsann vet hur korrumperade de blir som tar emot stora bidrag.
Så agerar en rik man som vill bli vd för USA Inc. De som nu säger att en presidenten faktiskt inte är vd för USA har inte förstått att de många amerikaner som nu röstar på Donald Trump inte bryr sig ett dugg om den invändningen.

Trump är ett identifikationsobjekt som är lika starkt som hans narcissistiska ego. Han kommer aldrig så länge han lever att sluta söka den stora publikens uppskattning. Inte elitens.

Han är en rik man som omger sig med vackra kvinnor och som älskar ultravåldsbrottning. As American as apple pie. Snart i Vita huset?


Detta är en debatt- och opinionstext. Åsikterna som uttrycks är skribentens egna.

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från SnowflakeAnnons

Snowflake samlar och delar tillförlitlig Covid19-data

Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.
Snowflake samlar data på ett och samma ställe för värdefull analys.

Coronapandemin har visat att vi behöver ta del av information på rätt sätt – från pålitliga källor, strukturerat och uppdaterat i realtid. Snowflake tar fasta på detta och samlar tillförlitlig data på sin Cloud Data Platform.

I Snowflakes Data Cloud Platform kan användaren skapa en ”single source of truth” med realtidsdata som samlats in från källor som WHO och John Hopkins-universitet. Data över antalet smittade i världen sammanställs på Snowflake Data Marketplace. Plattformen kan hjälpa företag och organisationer att fatta välgrundade beslut och bli mer datadrivna. 

– Datan är redan förberedd för analys när den ligger på vår plattform vilket gör informationen lätt att hantera. Den är även enkel att kombinera med sin egen data för att skapa en bättre bild över sin verksamhet, säger Sam Bäcknäs, Senior Sales Engineer på Snowflake i Sverige. 

Kombinerar datakällor för värdefull analys

Data över antalet smittade kombineras med data om befolkningstäthet och även geolokalisering. För globala bolag kan denna information vara avgörande vid planering kring när kontor och butiker på olika platser i världen ska öppna igen, eller för att förutse hur försäljningen kommer att påverkas i olika länder och regioner. Enligt Sam Bäcknäs är det just kombinationen av datakällor som möjliggör intressanta och värdefulla analyser. 

EXTERN LÄNK: Få tillgång till Covid19-data genom Snowflake Data Marketplace  

– Genom att binda ihop data på Snowflake Data Marketplace över antalet smittade med exempelvis befolkningstäthet och väderinformation kan man göra prediktioner om hur smittspridningen kommer utvecklas och var man borde satsa mer på förebyggande arbete, säger han och fortsätter:

– Jag ser även stor potential för ”data sharing” mellan olika sjukhus i Stockholmsregionen som exempel. Då skulle personalen kunna få information om lediga intensivvårdsplatser i realtid i en dashboard istället för genom telefonsamtal mellan sjukhusen. Detta är lättare att överblicka och innebär mindre belastning för personalen. 

EXTERN LÄNK: Nyfiken på Data Sharing? Läs mer här 

Molnlösning innebär många fördelar

Sam Bäcknäs menar att många företag och organisationer i dag sitter på värdefull data som kan kombineras och visualiseras för viktiga insikter om den egna verksamheten, och som de även kan sälja vidare. Genom att samla all data på Snowflakes plattform kan kunden dra nytta av alla fördelar med den skalbarhet och administrativa enkelhet som en molnlösning erbjuder. 

Fakta Snowflake
Snowflake är en helt molnbaserad data-plattform som finns på Azure, AWS och GCP och är skapad för framtidens datahantering. Produkten fungerar som ”software as a service” och möjliggör att kunder samlar sin värdefulla data på ett och samma ställe. Genom Snowflake Data Marketplace ges också möjligheten att sälja egna dataset som kan vara av intresse för andra bolag.
Läs mer på www.snowflake.com  

 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?