1515
Annons

USA-expert: Omval ger farlig utveckling

Får Donald Trump fyra år till utesluter inte Utrikespolitiska institutets Jan Hallenberg att han lämnar Nato, närmar sig Ryssland, ökar konfliktnivån till Kina och skapar ett farligare Mellanöstern. ”Det finns en krigsrisk i den regionen”, säger han. 

Foto:Alex Brandon

Jan Hallenberg, USA-expert och forskningsledare på Utrikespolitiska institutet, vaknade upp till vad som kan bli en knapp seger för Donald Trump, men ett valresultat kan vara dagar bort, konstaterar han samtidigt. 

Klart är att Donald Trumps förmåga att mobilisera väljare har återigen underskattas. En viktig fråga är ekonomin, som enligt vallokalsundersökningar Jan Hallenberg refererar till väger tyngre än pandemin. 

”Det finns en tro på att Donald Trump kommer att återupprätta ekonomin vilket lockar väljare.” 

Vad skulle fyra år till med Donald Trump betyda? 

”Det är inte bra för det internationella samarbetet. Då kommer inte USA att återinträda i Parisavtalet. Handelsfrågorna kommer att bli ännu knepigare: Han kommer att införa nya tullar mot EU. Det kommer sannolikt att slå mot bilindustrin i Europa”, säger Jan Hallenberg. 

Internationella säkerhetsfrågor blir samtidigt ett växande orosmoln om Trump vinner, anser han. 

”Han kommer att vara ännu hårdare i Nato-sammanhang, och jag kan inte inte utesluta att han kommer att lämna Nato”, säger han. 

Samtidigt som den transatlantiska länken försvagas eller möjligen bryts, växer andra band sig starkare om Donald Trump skulle avgå med segern, spår han. 

”Jag tror att han kommer att närmas sig Ryssland”, säger Jan Hallenberg som inte tar för uteslutet att USA under en andra Trump-period erkänner Rysslands annektering av Krim. 

”Konfrontationen med Kina kommer att fortsätta”, säger han vidare. 

Situationen i Mellanöstern kan bli farligare vid en Trump-seger, spår han samtidigt. Inte minst hanteringen av kärnenergiavtalet satte igång en farlig utveckling, enligt Hallenberg. 

”Iran blir en fortsatt svår nöt. Det finns en krigsrisk i den regionen, som kommer att öka under Donald Trump”, säger han. 

Men Jan Hallenberg ser även en uppenbar fara att demokratin i USA försvagas om Donald Trump skulle bli omvald. 

”Det är väldigt dystert att inte det republikanska partiet har hållit emot mer”, säger han. 

 


Innehåll från KIAAnnons

Distinkt formspråk på nya Kia Sportage

Med nya Kia Sportage kommer även en helt ny design.

En kraftfullt formgiven familjesuv som hämtar inspiration från sitt eldrivna syskon, Kia EV6. Förarmiljön är ombonad, högklassig och präglas av två välvda 12,3-tumsskärmar.

Här är nya Kia Sportage – se alla bilderna

Det råder inga tvivel om att nya Kia Sportage är nära släkt med företagets elbil, Kia EV6. Formspråket hos Sportage bär drag av nya EV6, med skarpa linjer och ytor som nästan verkar omfamna varandra.

Både elbilen EV6 och nya Sportage är sprungna ur samma designfilosofi – ”Opposites United” – och den kommer att prägla alla märkets bilmodeller de kommande åren.

Men Kia Sportage är först och främst en stark personlighet på egen hand. En suv i mellanstorlek, anpassad för både äventyr ute i det fria och ett liv i storstadens puls.

Intelligenta strålkastare

Fronten är det kanske starkaste kännetecknet, med en ny tolkning av Kias grill: ”tiger nose”. Med nya Sportage kommer, precis som på EV6, ett ”Digital Tiger Face”. Vad menas med det? Ja, titta på de bumerangformade varselljusen, som markerar grillens ytterkanter och omfamnar de intelligenta strålkastarna (Matrix-LED). Du kommer att känna igen nya Sportage när du möter den i trafiken. Men allra helst vill du sitta bakom ratten.

Nu lanseras Kia Sportage som laddhybrid med en räckvidd på eldrift på hela 70 kilometer (enligt WLTP) och koldioxidutsläppet ligger på låga 25 g/km. Precis som Kia Sportage Hybrid har laddhybriden fyrhjulsdrift som standard.

Rymlig och komfortabel

Redan i dag står laddbara modeller för 82 procent av Kias försäljning i Sverige, och målet är att siffran ska vara 100 procent år 2024. Kia har det lägsta genomsnittliga koldioxidutsläppet bland de bäst säljande bilmärkena i Sverige (35 gram/km jämfört med 75 g/km för hela marknaden).

Båda Sportage-versionerna är rymliga, Sportage laddhybrid sväljer till exempel hela 540 liter bagage med baksätet på plats. Om det fälls fram ryms 1 715 liter, och det bakre ryggstödet kan fällas i tre sektioner för maximal flexibilitet (40/20/40).

Komforten är hög och utrustningsnivån likaså.

Panoramaskärmar

Likheterna med den toppmoderna elbilen EV6 syns inte bara utanpå nya Sportage. Inuti är släktskapet också påtagligt. Instrumentpanelen följer samma designspråk som exteriören och precis som i EV6 är det två stora, välvda panoramaskärmar som präglar förarmiljön. Vardera skärmen är på 12,3 tum.

Såväl kartor för navigationen som programvaror för infotainment uppdateras over-the-air i nya Sportage, och med appen Kia Connect kan föraren ansluta till mängder av funktioner: Kia Live Services, Online Navigation, Online röstigenkänning och möjlighet att integrera telefonens kalender med bilen.

Större och mer praktisk – nya Kia Sportage som laddhybrid 

Mer från KIA

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med KIA och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?