USA-börser: Twitter mot strömmen

När veckans handel i New York avslutades på fredagen visade börserna högst marginella indexrörelser.

Den omtalade hälsovårdsreformen AHCA, American Health Care Act, som har stått i fokus för mycket av intresset de senaste dagarna, drogs på fredagskvällen helt sonika tillbaka av det republikanska partiet. Skälet var att det stod klart att stödet för det nya reformpaketet inom republikanerna inte var tillräckligt stort.

Det politiska dramat fick ganska måttliga effekter på börserna: när beskedet kom steg USA-börserna först, men rörelsen ebbade ut efter bara några minuter.

Vid stängning hade Dow Jones industriindex tappat 0,3 procent till 20.597. Det breda S&P 500-indexet backade 0,1 procent till 2.344, medan det teknikorienterade Nasdaqs kompositindex stärktes 0,2 procent till 5.829.

Orderingången på varaktiga varor i USA steg 1,7 procent i februari jämfört med månaden före, något högre än de 1,4 procent analytikerna räknat med enligt Bloomberg News snittprognos. På råvarumarknaden steg råoljan i den sena handeln med Nordsjöoljan Brent strax under 51 dollar och WTI-oljan något över 48 dollar.

Den räntekänsliga kraftsektorn noterades högre, då den tioåriga räntan sjönk något på fredagen. Next Era handlades upp 0,5 procent och Duke Energy 0,4 procent.

Teknik, i sällskap med sällanköpsvaror och telekom, var också sektorer som noterades högre. Bland enskilda aktier avancerade chiptillverkaren Micron Technology 7,4 procent efter att ha lämnat en stark prognos och resultat som var betydligt bättre än analytikernas förväntningar. Datalagringsföretaget Western Digital var en annan vinnare med en uppgång på 2,6 procent.

Mikrobloggen Twitter handlades upp 2,3 procent. Bolaget håller enligt uppgift på att se över en abonnemangsbaserad premiumtjänst riktad till professionella användare.

Googles moderbolag Alphabet backade 0,5 procent. Allt fler amerikanska storbolag har dragit tillbaka annonser från Googleägda webbplattformen Youtube på grund av missnöje med att annonser visas intill vad som bektraktas som "stötande" innehåll. Starbucks, GM, Pepsi, Wal-Mart och 21st Century Fox är några av de bolag som stoppat sin annonsering på Youtube.

Förlorare för dagen var även vissa råvarubolag, och då särskilt inom kemisektorn. Dow Chemical, Air Products & Chemicals och Praxair tappade alla mellan 1 och 1,5 procent.

Ränte på en amerikansk tioårig statsobligation sjönk 1 punkt till 2,41 procent.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?