1515

USA-börser: Terminerna på plus

USA-börserna går återigen mot en öppning med stigande kurser, efter att under fredagen ha tagit en paus i den senaste tidens rekordnoteringar i indexen.

Under firandet av Columbus Day håller de amerikanska räntemarknaderna stängt på måndagen, medan börserna är öppna.

Investerare uppges börja blicka mot säsongen med bolagsrapporter, där en rad av Wall Streets banker väntas presentera sina siffror senare under veckan.

JP Morgans aktiestrateger menar att kvartalsrapporterna kommer att vara en av de positiva katalysatorerna som eldar på börsuppgången under slutet av året, enligt en analys som Bloomberg News refererar.

Strax före klockan 15, svensk tid, var terminerna för Dow Jones industriindex, det bredare S&P 500 och terminen för teknikorienterade Nasdaq 100 upp cirka 0,2 procent vardera.

Fredagens viktiga sysselsättningsrapport nådde inte upp till förväntningarna, vilket ledde till att förra veckan avslutades med att Dow Jones och S&P 500 sjönk 0,1 procent vardera på fredagen. Nasdaq gick däremot upp 0,1 procent.

I Asien var Hongkongbörsen ned medan indexen i Fastlandskina däremot steg efter långledigheten, samtidigt som Japan höll stängt på grund av helgdagsfirande.

De ledande indexen i Europa noterade försiktiga plus, med Londonbörsens -0,2 procent som undantag.

På råvarumarknaden handlades oljepriset på lätt minus. Under helgen visade det sig att ovädret Nate inte har orsakat lika stor skada på raffinaderierna som befarat. Basmetallerna hade samtidigt stigit överlag, med nickel i täten.

Bland aktierna handlades General Electric ned 1 procent i måndagens förhandel, efter nyheter om att flera toppchefer lämnar konglomeratet.

Fredagens börsdebutant Switch backade 2,4 procent, efter att aktierna i datacenterbolaget rusat med 23 procent under första handelsdagen.

Måndagens agenda lyser tom på kvartalsrapporter och viktig statistik. Under veckan väntas dock rapportperioden komma i gång på allvar med kvartalsresultat från bland andra JP Morgan, Bank of America och Citigroup.

På makrofronten riktas i veckan USA-intresset främst mot protokollet från FOMC-mötet i september (onsdag), KPI-data för september (torsdag) och detaljhandel för samma månad (fredag).

En rad Fedledamöter står också på talarlistan under veckan, och möjligen riktas intresset främst mot anföranden från chefskandidaten Jerome Powell som talar såväl onsdag som torsdag.




Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?