1515
Annons

USA-börser: Spretig handel i skuggan av FN-toppmöte

New York-börsen bjöd på små rörelser med S&P 500 ner 0,1 procent samtidigt som Nasdaqs kompositindex höll sig över nollan. Energisektorn fick stöd av ett stabilt oljepris trots fortsatta krav från USA om att Opec ska öka utbudet på olja.

New York-börsens ledande index spretade under tisdagshandeln. Nasdaqs kompositindex stängde upp 0,2 procent med stöd från snabbmatskoncernen Inspires Brands köp av hamburgerkedjan Sonic, som steg tvåsiffrigt.

Samtidigt backade storbolagsindex S&P 500 0,1 procent medan Dow Jones stängde ner knappt 0,3 procent.

Konsumentbolag gick starkt efter att humöret hos de amerikanska hushållen stigit oväntat i september medan oljebolagen fick fortsatt stöd av amerikanska WTI. Handeln med terminskontrakt gav en uppgång på 0,3 procent till 72,3 dollar per fat trots att USA:s president Donald Trump upprepat kravet på att Opec ska öka produktionen av olja för att tvinga ner priserna.

Bland annat ökade oljeprospekteringsbolaget Concho Resources 2,6 procent till 150,9 dollar per aktie. Även Technip FMC och Baker Hughes, båda oljeservicebolag, tillhörde vinnarna med ökningar på 2,5 respektive 2 procent.

Den amerikanske presidenten ledde också till rubriker i samband med sitt tal under FN-toppmötet i New York, där han bland anat uppmanade världens länder att bojkotta Iran och än en gång anklagade Kina för orättvisa handelsvillkor.

Flera chiptillverkare föll efter sänkta kreditbetyg från mäklarfirmorna Raymond James och Keybanc. Bland dem fanns bland annat Intel som backade 2,1 procent.

General Electric fortsatte sin branta resa utför för den fjärde handelsdagen i rad. Nedgången accelererade och aktien tappade knappt 4,1 procent till den lägsta nivån sedan sommaren 2009.

Innehåll från VerizonAnnons

Ny studie: Strategisk osäkerhet efter pandemin

Arbetslivet blir sig antagligen aldrig mer helt likt efter pandemin. För att kunna stå stark även framöver krävs flexibla och robusta företag, enligt en färsk studie.

Ta del av hela rapporten ”Business, reimagined” här.    

Sett i backspegeln gick övergången från kontors- till hemarbete under pandemin förvånansvärt smidigt. En studie från telekomjätten Verizon visar att 70 procent av tillfrågade tjänstemän ansåg att de var mer effektiva när de arbetade hemifrån. Även en majoritet av cheferna kände sig bättre rustade att fatta snabba och strategiska beslut och införa ny teknik som en följd av nyordningen på arbetsmarknaden.

Trots att pandemisituationen för tillfället är mindre akut än tidigare, har i stället en känsla av strategisk osäkerhet börjat infinna sig. Två tredjedelar av företagsledarna, 66 procent, hävdar att pandemin har blottlagt svagheter i deras strategi, medan 60 procent säger att de har svårt att hitta ett tydligt förhållningssätt till nya marknadsmöjligheter.

– Osäkerheten är inte förvånande. De flesta företagsledare såg inte pandemin komma, vilket påverkar människors förtroende. Men svaret är inte att eliminera osäkerhet – om det ens vore möjligt. I stället måste företagsledare bygga robusta organisationer som kan anpassa sig för att hantera chocker och överraskningar, säger entreprenören, CEO:n och managementprofessorn Margaret Heffernan, i rapporten.

”Många företag är lyckligt ovetande”

Teknik är viktigt för att skapa motståndskraft i en organisation som inte bara kan ta smällar, utan som kan blomstra och komma tillbaka ännu starkare. Molnbaserade lösningar har varit avgörande för att göra det möjligt för företag att snabbt bli mer flexibla – oavsett om de vill ta tillvara en möjlighet eller möta ett hot.

Rita McGrath, professor vid Columbia Business School, menar att företagsledare måste ställa sig ett antal frågor kring hur tekniken stödjer kundupplevelsen: 

– Var förbättrar den här tekniken upplevelsen för kunderna - och var gör den inte det? Problemet är att många företag implementerar teknik via dåligt designade system, samt att även om teknik kan erbjuda effektivitet, så fokuserar företag ofta mest på kostnadsbesparingar.

Negativa upplevelser, exempelvis utdragna supportsamtal och osmidig samtalshantering, kan tära ordentligt på kundlojaliteten.

– Många företag är lyckligt ovetande om vilken frustration de orsakar sina kunder. Här tror jag att företag helt enkelt gör felbedömningar. De vet inte ens om när de har förlorat en kund, säger Rita McGrath.

Företag står inför utmaningar som innefattar nya konsumentbeteenden, kompetensbrist och förändrade förväntningar från de anställda. Därtill tillkommer ekologiska omställningar, nya politiska riktlinjer samt den ständigt ökande takten av teknisk innovation.

I stället för att sticka huvudet i sanden menar Rita McGrath att ledare måste övervinna trögheten och påskynda sina organisationers transformationstakt. På så sätt det kan de definiera framtiden istället för att vänta på att framtiden ska definiera dem.

Här kan du ladda ner hela rapporten för att läsa mer   

Vill du veta mer? Följ Verizon Business på LinkedIn och Twitter:

VBG LinkedIn

VBG Twitter 

 

Mer från Verizon

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Verizon och ej en artikel av Dagens industri

Jätteprojekt i Skåne stoppas – mitt i elkrisen

Ansökningarna om att få bygga storskalig elproduktion genom nya solparker i södra Sverige ökar i rekordfart, men utbyggnaden har stött på patrull. Mitt i elkrisen har Länsstyrelsen i Skåne stoppat och tagit juridisk strid mot flera stora projekt med hänvisning till att livsmedelsförsörjningen är viktigare än ny elproduktion.

Peter Braun, projektchef European Energy.
Peter Braun, projektchef European Energy.

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera