USA-börser: Positiv start spås

De ledande aktieindexen i USA ser ut att inleda veckans handel med uppångar enligt vad indexterminerna indikerade inför tisdagens öppning. På måndagen var USA-marknaderna stängda på grund av Martin L King Day.

I tisdagens förhandel noterades att Merck och General Motors stärktes medan General Electric däremot var under press.

Strax efter klockan 15.00 hade terminen för Dow Jones industriindex stigit 0,8 procent och terminerna för S&P 500 och för Nasdaq 100 var 0,5 procent högre.

Även på global arena märktes en stark börstrend under tisdagen. I Asien gick Tokyobörsen upp 1 procent och de ledande Europabörserna stärktes, med undantag för Londonbörsen som liksom Stockholmsbörsen backade.

Inget stöd kunde dock hämtas från råvarumarknaden, där priserna för oljan såväl som basmetallerna backade.

På aktiefronten stärktes Merck 3,4 procent i förhandeln, efter att ha presenterat positiva resultat med sitt preparat Keytruda i kombination med cellgifter för behandling av icke småcellig lungcancer. Astra Zeneca, som utvecklar det konkurrerande immunterapiläkemedlet Imfinzi, tyngdes på Stockholmsbörsen efter Merck-nyheten.

En annan vinnare var General Motors, som steg 3,8 procent. GM räknar med att 2017 års justerade vinst per aktie hamnar i den övre delen av det tidigare angivna intervallet om 6:00-6:50 dollar per aktie. Analytikernas förväntningar låg på 6:30 dollar per aktie, enligt Bloomberg News.

Citigroup handlades upp 2,6 procent efter att ha redovisat ett justerat resultat per aktie och intäkter för det fjärde kvartalet som var något bättre än väntat.

Industrikonglomeratet General Electric sjönk däremot 2,7 procent, efter att bolaget meddelat att det tar en reservering om 6,2 miljarder dollar inom sin försäkringsdel under det fjärde kvartalet.

Inför börsöppning kom statistik i form av Empire State Manufacturing Index som visade att affärsförhållandena för industrin i delstaten New York försämrades i januari jämfört med månaden före. Indexet sjönk till 17,7, från reviderade 19,6 månaden före, vilket var lägre än analytikernas förväntningar som låg på 18,0, enligt Reuters enkät.


Noteringar klockan 15.05
(jämfört med nivån vid USA-stängning föregående handelsdag)

Terminen för DJIA +0,81%
Terminen för S&P 500 +0,46%
Terminen för Nasdaq 100 +0,52%
2-åriga USA-räntan +0,01 till 2,0039%
10-åriga USA-räntan -0,02 till 2,5279%
Olja, US WTI -0,36% till 64:07 dollar/fat
Olja, Brent -0,95% till 69:59 dollar/fat
EUR/USD -0:0062 till 1:2202


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från AccountorAnnons

Därför kan företag tjäna på att outsourca sin ekonomi- och löneavdelning

Funktioner för ekonomi och löner är något alla företag behöver ha på plats men det lönar sig inte alltid att axla en egen avdelning. I många fall kan företag istället tjäna på att outsourca avdelningen och frigöra tid som istället kan läggas på affären. Samtidigt säkrar man tillgången till den senaste kompetensen och tekniken. 

I en tid när många företag kämpar för att behålla sina kunder, och hitta nya, har det blivit viktigare än någonsin att lägga tid på sin affär och kapa tidsödande processer. Interna funktioner driver kostnader för både system och personal och att lägga ut sin ekonomi- och lönavdelning kan vara ett strategiskt bra val för företag som vill kunna lägga mer tid på sin kärnverksamhet.

Accountor är en av norra Europas största fullservicebyråer inom ekonomi, lön och HR och hjälper företag att dra nytta av den senaste tekniken inom området så att de kan ligga steget före sina konkurrenter. Detta gör bolaget genom att effektivisera och automatisera kundernas flöden och arbetssätt.

– Vi är en modern, digital byrå som investerar mycket tid i att underlätta för våra kunder genom teknik som robotar och AI-lösningar som skapar en hög och tillförlitlig kvalitet. Det gör att kunderna istället kan bygga sina relationer och bättre förstå sin affär, säger Magnus Högvall, vd på Accountor.  

Helhetserbjudande 

Som en one-stop-shop inom ekonomi och lön kan Accountor bland annat sköta företags löneadministration, redovisning och elektronisk fakturahantering, men också erbjuda kvalificerad löpande rådgivning och rekrytering av personal. Att nyttja detta är en bra strategi om man vill minimera kostnader och risker, menar Magnus Högvall. 

– Genom att outsourca funktioner får ledningen och företaget mer tid att fokusera på sin verksamhet, tillgång till mer modern teknik utan att behöva göra stora investeringar eller genomföra tunga migrationsprojekt. Man får tillgång till kompetens, så inga dyra och kostnadskrävande rekryteringar behövs med allt vad överlämning och inkörning innebär. Jag skulle vilja säga att outsourcing är ett bra sätt att undvika framtida stora kostnader och risker samtidigt som det ger större möjlighet för ledningen att fokusera på att utveckla företaget och affären.

Personliga relationer i fokus

Utöver att hjälpa företag att kunna fokusera på sina kunder lägger Accountor stort värde i att bygga och bevara sina egna relationer med kunderna. Trots att de använder automatisering och AI så är konsulterna en tung del av deras erbjudande, förklarar Magnus Högvall.

– Det är i slutändan människor som upptäcker många saker och kan vara proaktiva och inga robotar kan ersätta dem. Modern teknik höjer kvaliteten och skapar en trygghet som ger en grund där relationen mellan kund och konsult kan byggas. Robotisering gör också att kostnaderna blir mycket mer förutsägbara i leveransen vilket också bidrar till ett ökat förtroende. 

– När Covid-19 började sprida sig i Sverige och vi började få daglig information om bidrag och krispaket märkte vi hur ovärderliga våra medarbetare var i stöttandet av våra kunder. De kunde förklara hur åtgärderna fungerar och användas för deras företag vilket verkligen uppskattades, avslutar han.

Läs mer  

Mer från Accountor

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Accountor och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?