1515

USA-börser: Positiv stängning efter stora svängningar

Börserna i New York stängde upp på fredagen i volatil handel. S&P 500 svängde med stora svängningar på nära 2 procent upp och ned. Trots viss återhämtning under fredagen har S&P 500 sedan början av februari fallit med drygt 7 procent.

Dow Jones industriindex var upp 1,4 procent till 24.191. Det bredare S&P 500 steg 1,5 procent till 2.620 medan tekniktunga Nasdaq var upp 1,4 procent till 6.875.

Teknikbolagen ledde i uppgången. Microsoft steg med 4 procent och likaså Googles moderbolag Alphabet. Energibolagen dämpade rörelserna med en blandad utveckling i spåren av fallande oljepriser. Priset på råolja har i veckan fallit med nästan 10 procent. En av förlorarna denna vecka har varit Exxon Mobil som tappat 10 procent.

"Den här berg- och dalbanan är definitivt inte över än. /…/ Varje gång marknaden har försökt studsa tillbaka har vi sett 'sälj på studsen' och 'köp inte dippen', vilket är en oroande signal", sade Andrea Tueni, chef för sales trading vid Saxo Banque France, till Bloomberg News.

Under torsdagen handlades Dow Jones industriindex ned 4,2 procent. Det bredare S&P 500 sjönk 3,8 procent medan Nasdaqs kompositindex tappade 3,9 procent.

Halvedarbolaget Nvidia lyfte 7 procent efter att ha rapporterat ett resultat som överträffade marknadens förväntningar. Bolaget har haft medvind från en växande marknad för kryptovalutor. En annan ljuspunkt i rapporten var hög tillväxt inom bolagets delområde för data center.

Logistikbolagen Fedex och UPS sjönk med 1,7 respektive 2,6 procent efter uppgifter i Wall Street Journal om att näthandlaren Amazon är nära att lansera en egen leveranstjänst.

Restaurangkedjan Chipotle fortsatte ned med 4 procent under fredagen. En rapport från Cowen & Co pekade på minskad trafik till restaurangerna under första veckan i februari.

Bolaget lägger därmed bakom sig en tuff vecka med en nedgång på närmare 18 procent.

Bland förlorarna fanns även resebolaget Expedia. Aktien tappade 15 procent på en svagare rapport än väntat.

Räntan på den amerikanska tioåringen steg 3 punkter till 2,85 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?