1515

USA-börser: Oro för Nordkorea sänkte Wall Street

USA-börserna föll tillbaka på tisdagen när spänningarna i Nordkorea återigen kom upp till ytan. Finansbolagen hade en svag utveckling med Goldman Sachs i spetsen för sektornedgången. Även bland teknikbolagen återfanns förlorare. Oljepriset såväl som guldpriset rörde sig uppåt.

Vid stängningen var Dow Jones industriindex ned med 1,1 procent till 21.753 och det bredare S&P 500 sjönk med 0,8 procent till 2.458. Tekniktunga Nasdaq noterades 0,9 procent lägre till 6.376.

Oljepriset steg med 2,7 procent med stöd av ytterligare en orkan som hotar att dra in över de sydöstra delarna av USA. Stormen Irma väntas nå Florida mot slutet av veckan.

Guldpriset var upp med 0,6 procent och handlades till nivåer som ligger runt det högsta priset på ett år.

USA:s president Donald Trump har gått med på att stötta Sydkorea genom vapenförsäljning med miljardvärde i dollar efter Nordkoreas senaste kärnvapentest samtidigt som hans FN-ambassadör sade att USA kommer att söka de starkast möjliga sanktionerna mot Kim Jong Uns regim.

Fed behöver ägna stor uppmärksamhet åt den underliggande inflationen innan räntan höjs igen, efter en rad svaga utfall. Det sade Fed-guvernören Lael Brainard på tisdagen, enligt Bloomberg News.

"Min egen uppfattning är att vi bör vara försiktiga med att strama åt penningpolitiken ytterligare tills vi känner oss säkra på att inflationen är på väg mot målet", sade hon.

Finansbolagen hade en svag dag där Goldman Sachs föll 3,6 procent och JP Morgan sänktes 2,4 procent. Bland teknikbolagen föll Qualcomm med nästan 4 procent.

United Technologies trycktes ned 5,7 procent efter att industrikonglomeratet sent på måndagen kommit överens om att förvärva flygplansdeltillverkaren Rockwell Collins för 23 miljarder dollar. Rockwell Collins steg 0,3 procent.

Delta Airlines tappade 3,5 procent efter att flygbolaget sänkt sin prognos för det tredje kvartalet. Bland analytikerkåren ska dock prognossänkningen ha varit förväntad under några veckors tid.

Tyska Merck steg 2,5 procent i USA efter att bolaget meddelat att det planerar att sälja sin konsumenthälsoverksamhet.

Insmed var en kursraket med en uppgång på 120 procent. Bioteknikbolaget rapporterade om ett positivt studieutfall i fas 3 för läkemedelskandidaten Alis för behandling av en ovanlig form av lunginfektion.

I samma sektor rasade Cellectis med 20 procent efter besked att den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA stoppat två studier i fas 1 för behandling av blodcancer.

Räntan på en tioårig amerikansk statsobligation var ned 10 punkter till 2,07 procent.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan. 

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Om Webbhuset

Webbhuset är ledande E-handelsexperter inom B2B och B2C sedan -98 och en av de första i Norden med att specialisera sig på Magento, en av världens största E-handelsplattformar, som man jobbat med sedan 2008. Webbhuset ökar omsättning och maximerar kundnyttan samt effektiviserar interna processer genom digitalisering och levererar en skalbar, dynamisk och kraftfull E-handel.

Läs mer om Webbhuset och vad vi kan göra för dig 

Besök outl1

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?