1515

USA-börser: Arga annonsörer tynger Google

Börserna i New York drog sig försiktigt uppåt på torsdagen. Fokus låg på den stundande omröstningen om att riva upp det så kallade "Obamacare". Omröstningen ses som ett test för landets president Donald Trump, och om den inte går hans väg anses det hota hans ekonomiska reformagenda.

Vid 18-tiden hade Dow Jones industriindex och det bredare S&P 500 stigit 0,2 procent till 20.703 respektive 2.352, medan teknikorienterade Nasdaqs kompositindex var förändrat på 5.823.

Bland branscherna inom S&P 500 vände bankerna uppåt efter en svag vecka hittills.

Ford backade 0,7 procent efter att ha lämnat prognos för första kvartalet om en vinst på 0:30-0:35 dollar per aktie - långt under förväntningarna på marknaden som var ett resultat på 0:47 dollar per aktie.

Googles moderbolag Alphabet noterade ett tapp på 1,6 procent. Googleägda webbkanalen Youtube har fått kritik från annonsörer som inte vill se sina reklamklipp i anslutning till vad man anser vara "stötande innehåll", och ett antal annonsörer har också uppgett att de helt slutat använda Youtube som annonskanal.

PVH som äger varumärkena Calvin Klein och Tommy Hilfiger lyfte 8,5 procent sedan bolagets resultat och försäljning för fjärde kvartalet överträffat analytikernas förväntningar. Särskilt Hilfiger-märket växte under det gångna kvartalet och bidrog till de starka siffrorna, enligt nyhetsbyrån AP.

Även lågbudgethandlaren Five Below redovisade resultat som var starkare än väntat och klättrade som följd av detta med nära 11 procent.


Innehåll från BillogramAnnons

Hur kunder betalar har stor inverkan på företags kundförluster

För Telenors uppstickare – Vimla inom telekom och Ownit inom bredband – har användarvänligheten alltid varit ett viktigt fokus och därför bytte båda företagen till en ny helhetslösning för fakturering och betalningar via Billogram. Förhoppningen innan bytet var att få till smidigare processer och förbättra kundupplevelsen, men efteråt blev flytten av kunder till automatiska betalsätt ett minst lika uppskattat resultat.

Läs mer om lösningen

Förutom det kostsamma manuella arbetet med att skicka tiotusentals fakturor i tid, drogs både Vimla och Ownit med en hel del tekniska utmaningar rörande betalprocessen. Därtill kom hanteringen av stora mängder betalningsrelaterade kundtjänstärenden.

Med bytet till en digital betallösning kunde många faktorer, som tidigare orsakat missnöje och missförstånd för kunderna, designas bort. När olika processer automatiserades och slutkunden fick tillgång till fler och enklare betalsätt lyckades Vimla reducera sina kundtjänstärenden med över 40 procent de första 6 månaderna. Antalet kunder som betalar i tid har också ökat med 14 procent sedan övergången till Billogram.

Andra, viktiga effekter återfanns i kundernas vilja att anamma automatiska betalningssätt, såsom autogiro och direktbetalningar. Här erbjuder Billogram enkla verktyg för effektiv konvertering som lett till att båda företagen upplevt markanta ökningar på 100 procent (Vimla på 2 år) respektive 53 procent (Ownit efter 1 år) från bytet till ny fakturalösning och fram till idag. De automatiska betalsätten innebär stora fördelar – förbättrat kassaflöde och reducerad risk för felbetalningar och kundtapp.

Läs mer om Vimla och Ownits val av Billogram som partner

Genom att närmare studera Vimlas resultat kunde Billogram konstatera att risken för kundtapp är hälften så stor vid automatiska betalningar. Samtidigt kunde man se att risken för kundtapp är nästan tre gånger så stor för kunder som missar sin betalning än för dem som betalar i tid. För kunder som får en påminnelse är risken för kundtapp hela sex gånger så hög.

Datainsikterna baseras på AI-teknologi och ligger till grund för hur Billogram utvecklar sin produkt. Tekniken används för att skapa en bättre betalningsupplevelse för slutkunden. Ett viktigt fokus då betalningen i många fall är den mest förekommande och viktigaste interaktionen mellan kund och företag.

– Det finns en enorm potential i att omvandla betalningstillfället från transaktion till något som kan stärka och bygga långsiktiga kundrelationer. Samtidigt effektiviseras processer och kunden får en smidigare upplevelse, säger Fredrik Runéus, kundansvarig på Billogram.

Genom tydliga sammanställningar av resultatet får Billograms kunder en konkret bild av fördelarna med att använda plattformen – något som ofta innebär att de ångrar att de inte tog steget tidigare. Särskilt med tanke på hur snabbt det går att genomföra.

– Vår integrationsprocess skiljer oss från mer tungrodda lösningar. Vi har sett exempel där det totalt sett bara krävts 45 projekttimmar för kunden att implementera lösningen. På ett snabbt och smidigt sätt kan vi hjälpa våra kunder att addera modern och avancerad funktionalitet som ger slutkunderna ökad valfrihet och en bättre kundupplevelse. Det blir en win-win för båda parter, avslutar Fredrik.

Kontakta Billogram för att ta reda på mer om deras lösning

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?