1515

USA-börser: Apples nedgång fortsätter

USA-börserna öppnade med försiktiga rörelser uppåt på onsdagen. Handelsvolymerna var förhållandevis små under mellandagshandeln.

Vid 16.10-tiden var Dow Jones industriindex oförändrat vid 24.750. S&P 500 var 0,1 procent högre vid 2.683 och Nasdaqs kompositindex stärktes 0,2 procent till 6.949.

Vid handelns öppning ökade 9 av 11 branschsektorer inom S&P 500, där finans- och energirelaterade aktier backade. Starkare sektorer var dagligvaror och hälsovård.

Bland oljebolagen retirerade Marathon Oil, Chevron och ConocoPhillips mellan 0,5-1,4 procent.

Priset på WTI-olja var klockan 16.15 ned med 0,4 procent till 59:74 dollar per fat medan Brentoljan handlades för 66:76 dollar per fat, motsvarande ett lika stort tapp.

Bland förlorarna fanns även detaljhandelsbolag som föll tillbaka efter uppgångar på tisdagen. Varuhuskedjorna Macy's och Kohl's var 2,2 respektive 1,9 procent lägre. Även L Brands, Nike och Footlocker handlades ned.

Halvledarbolagen Advanced Micro Devices och Micron Technology steg däremot 1,9 och 1,3 procent efter att sektorn varit under press på tisdagen.

Sett till enskilda aktier avancerade General Electric med 0,3 procent. Konglomeratet meddelade på förmiddagen att det köper Elliot Management och Polygons Investment Groups poster i Arcam. Efter förvärvet kommer GE:s ägarandel i Arcam att uppgå till 95 procent.

Elbilstillverkaren Tesla var ned 1,1 procent sedan analysfirman Keybanc sänkt sina försäljningsestimat för Teslas Model 3 det fjärde kvartalet till 5.000 fordon, från tidigare 15.000 enheter. Estimaten för 2018 justerades ned till 108.000 enheter från 120.000.

Apple AAPL +0,39% Dagens utveckling fortsatte tisdagens nedgång och sjönk 0,3 procent på onsdagen. Enligt källor, som den taiwanesiska tidningen Economic Daily News hänvisar till, kommer Apple att sänka sin försäljningsprognos för Iphone X för det första kvartalet från 50 miljoner enheter till 30 miljoner enheter, skriver flera medier.

Onsdagen bjöd på Johnson Redbooks index som visade att amerikanska detaljhandeln i jämförbara butiker steg 5,7 procent vecka 51, jämfört med motsvarande vecka ett år tidigare. Hittills under månaden noteras en uppgång om 4,1 procent, jämfört med motsvarande period 2016. Branschens målsättning för månaden är +4,5 procent.

Räntan på en amerikansk tioårig statsobligation var ned 3 punkter till 2,44 procent.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?