Annons

Urstark tillväxt för läkemedelsförsäljningen

Sjukvårdsskulden i spåren på coronapandemin fick full fart på den svenska läkemedelsförsäljningen under 2022. De största läkemedelsjättarna visade alla en tillväxt på nära 20 procent. 

Foto:Chris Ratcliffe

Världens största läkemedelsbolag fortsätter att vara främsta storsäljaren på den svenska marknaden. Johnson & Johnsons dotterbolag Janssen-Cilag toppar den svenska försäljningslistan av läkemedel för 2022 för andra året i rad efter en fortsatt kraftig tillväxt på 34 procent. Det betyder att Janssen i fjol sålde läkemedel för drygt 3,3 miljarder kronor på den svenska marknaden. Därmed fortsätter Janssen-Cilag sin starka, stabila tillväxt som bolaget haft de senaste åren. Stor och bred portfölj med många storsäljande läkemedel är förklaringen.

Det är inte bara Janssen-Cilag som upplevde ett starkt 2022. På tio i topp-listan över de bästsäljande läkemedelsbolagen visar åtta av dem en försäljningstillväxt på 15-20 procent.

”Generellt har orginalföretagen haft ett riktigt bra år och fortsätter växa sig starkare. En förklaring är att sjukvårdsskulden sedan covidåren speglar sig i siffrorna, och att vi därför ser denna starka tillväxt”, förklarar Linda Käll, markets insights manager på Bonnier Pharma Insights, databas- och analysföretaget med fokus på läkemedelsindustrin som satt samman försäljningssiffrorna. 

Det är bara Orifarm och Novartis bland topp tio som har lite svagare utveckling. Orifarm har tredje största försäljningen i Sverige med 2,3 miljarder kronor men tappade drygt 8 procent i fjol. Produkter som sticker ut för den danska generikajätten och som tappat extremt mycket i försäljning är Tecfidera och Gilenya mot MS.

”Generikabolagen hade riktigt bra år innan covid, men har haft det riktigt tufft under 2022. Generikabolagen har bland annat påverkats av höjda produktionskostnader och leveransfördröjningar, där många produkter som följd varit restade”, säger Linda Käll.

Astra Zeneca AZN -0,07% Dagens utveckling fortsätter klättra. Den svenska försäljningen ökade hela 40 procent i fjol till drygt 1 miljard kronor. Det räcker dock bara till en 16:e plats på svenska försäljningstoppen. En produkt som ökat kraftigt i försäljning för den svensk-brittiska läkemedelsjätten är Forxiga som nu ingår i högkostnadsskyddet för ytterligare ett användningsområde, förutom behandling av typ 2-diabetes även för behandling av hjärtsvikt. För Astra Zeneca är det dock flera produkter som bidrar till tillväxten, även bland andra Tagrisso mot lungcancer och leukemiläkemedlet Calquence.

De 100 största läkemedelsbolagen, som står för den absoluta majoriteten av den svenska marknaden, hade en sammanlagd försäljning i fjol på drygt 45 miljarder kronor. Det är en ökning med drygt 13 procent jämfört med året innan.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera