1515

Urstark lågpristrend – här är kedjorna som trotsar butiksdöden

Lågprisvaruhusens framfart verkar ohotad även i e-handelsboomen. Men även husdjursprylar, byggmaterial – och glasögon vill vi fortsätta köpa i butik. Här är kedjorna som tänker öppna rader med nya butiker och varuhus under 2021.

Bygghandeln har fått ett rejält uppsving under pandemin, och Byggmax aktie har nära dubblats det senaste året.
Bygghandeln har fått ett rejält uppsving under pandemin, och Byggmax aktie har nära dubblats det senaste året.Foto:Joey Abrait/Mostphotos/Press

Intersport, Rabalder, Rizzo, Polarn & Pyret, Teknikmagasinet, MQ och till och med H&M HM B 0% Dagens utveckling . Listan med svenska butikskedjor som stänger butiker, krisar eller till och med tvingats i konkurs kan göras lång. Många av dem hårt pressade redan innan och där coronakrisens restriktioner och förändrade konsumtionsmönster blev ytterligare motvind eller sista spiken i kistan.

Men det finns också en ansenlig rad bolag i detaljhandeln som går mot strömmen och fortsätter att öppna nya butiker och varuhus på löpande band.

Inte minst lågpriskedjorna växer vidare så det knakar.

Biltema är igång med byggnationen av 16 nya varuhus i Norden; 8 i Sverige, 4 i Danmark, 2 i Norge och 2 i Finland. Samtidigt byggs också huvudlagret i Halmstad ut.

”Vi har inga planer på att sakta ner i framtiden. Varuhusen är källan till vår blomstrande omsättning, och därför följer vi upp med stora investeringar i nya varuhus runt om i Norden”, säger Knut Svenningsen, Biltemas koncernchef i ett pressmeddelande.

Jula rapporterade häromdagen rekordförsäljning för 2020 med 8,9 miljarder kronor, en ökning med 1,4 miljarder. Även om det är e-handeln som ökar mest och nära nog dubblades i fjol, så satsar prylkedjan på nya fysiska butiker, minst 10 nya Julavaruhus ska öppnas under 2021 enligt vd Joachim Frykberg.

Rusta är snäppet offensivare, lågpriskollegan planerar 16 nyöppningar fram till april 2022 inklusive marknaderna i Norge, Finland och Tyskland. 

”Vår internationella expansionsagenda ligger fast. Huvuddelen av den planerade expansionen kommer ske utanför Sverige. Vi räknar med en årlig ökning av varuhusstocken om cirka 10 procent”, kommenterar vd Göran Westerberg.

Byggmax vd Mattias Ankarberg.
Byggmax vd Mattias Ankarberg.Foto:

En annan sektor i detaljhandeln som haft ett rejält uppsving under pandemin är bygghandeln. Börsnoterade Byggmax BMAX 0% Dagens utveckling aktie har nära nog dubblats det senaste året. Och framgången bäddar för fortsatt butiksexpansion.

”Vi kommer uppgradera fler existerande butiker, planerar att öppna 12 nya”, skriver vd Mattias Ankarberg i det färska bokslutet om byggmaterialkedjans planer för 2021.

En viss coronaeffekt för tillväxten har även husdjurskedjan Arken Zoo upplevt. Den svenska butikskedjan ingår i börsnoterade finska koncernen Musti vars aktie rusat drygt 130 procent de senaste 12 månaderna. Arken Zoo öppnade 10 nya butiker i Sverige under förra året. Enligt ledningen räknar man med att fortsätta i den takten också framöver. 

En lite udda tillväxtsuccé i branschen är Synsam. Optikerkedjan etablerade under 2020 totalt 19 nya butiker, 12 i Sverige, 3i Norge och 2 i Finland. Målsättningen för Synsam Groups butiksetableringar under 2021 är att öppna cirka 20 nya butiker, varav cirka 15 i Sverige, enligt vd och koncernchef Håkan Lundstedt.

”Trots pandemin har vi valt att gasa och vi har tagit marknadsandelar på alla våra marknader under 2020. Vi är ett tillväxtföretag med en tydlig etableringsstrategi och med fokus att möta kunden både i den fysiska butiken och online”, säger Håkan Lundstedt.

Nästan ensam mot strömmen i den pressade klädhandeln går Lager 157 med fler fysiska butiker. 

”Vi fortsätter etableringstakten under 2021 och tänker oss 6 till 10 butiker. Några ytterligare butiker i Sverige och så är siktet inställt på att vidareutveckla B2B-affären och fortsatt internationell omniexpansion i framför allt Finland och Norge”, förklarar lågpriskedjans operativa chef Johanna Winther.


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?