1515

Uråldrigt båtvarv har rekordstark medvind

MOTALA.
Anrika Motala Båtvarv med över 100 år på nacken har precis lagt sitt kanske mest intensiva år bakom sig. 

Men vinden i seglen kommer inte enbart från coronabåt-trenden – utan framför allt tack vare en lyckad generationsväxling och ett omfattande omställningsarbete.

”Jag älskar att vara ute på sjön när det börjar våras på öarna. Det är ett slags solitär grej att komma ifrån, att det inte finns något yttre som stör”, säger Jan William.
”Jag älskar att vara ute på sjön när det börjar våras på öarna. Det är ett slags solitär grej att komma ifrån, att det inte finns något yttre som stör”, säger Jan William.Foto:Henrik Lenngren

Det är åtta grader i luften men nordanvinden biter. Jan William, vd för Motala Båtvarv, studerar de vågor som slår upp på bryggorna vid Vätterns östra strand.

”Det har varit ett exceptionellt år. När Stockholmsmässan stängde ned 2020 på grund av corona hängde hela branschen läpp. Mars och april var katastrofmånader. Men sedan vände det”, säger han.

Sedan dess har företaget haft vind i ryggen, och det har gett rejäl fart. 

”I många år låg vi och gluckade i tjugomiljonersintervallet. Nu har vi redan passerat den omsättningen på fyra vintermånader. Intresset för båtliv verkar bara fortsätta att öka, inte minst nu under corona”, säger Jan William.

Mellan 2017 och 2020 har Motala Båtvarv ökat från 24,8 till knappt 41 Mkr i omsättning.

”Vi var ju faktiskt nära att kunna bli Gaseller, men vi har ’bara’ ökat cirka 75 procent på tre år. Det hade varit coolt att vara ett hundraårigt Gasellföretag.”

Motala Båtvarv, som grundades 1919 av Ivar William, kallas ofta kort och gott Williams Båtvarv.

”De flesta i vår bransch jagar ökade volymer genom att beställa sina lagerbåtar färdigspecificerade och lika från fabrik. På så sätt tvingas man pressa sina marginaler maximalt eftersom de flesta kunder tvingas köpa en del tillbehör de inte värderar och samtidigt inte får en riktigt ’färdig’ produkt i sina ögon. Vi arbetar annorlunda där vi med vårt varv och vår välsorterade tillbehörsbutik, samt med lång erfarenhet, istället kan erbjuda kunderna en båt som är bättre anpassad efter behoven”, menar Jan William.

Daniel Krusheim monterar ett renoverat drev.
Daniel Krusheim monterar ett renoverat drev.Foto:Henrik Lenngren

Saker som navigationselektronik, ankarspel och värmare installerar man efter att kunderna bestämt vilken båt och utrustning de önskar.

”Bara nu i april har vi 90 båtekipage på listan. Coronabåt-trenden är stark. Frågan är bara om den består när folk väl fått sina vaccinationer. Vad kan vi sälja nästa vinter? Har vi en större kundgrupp eller är de på temporärt besök i brist på annat?”

Jan William klev in som vd 2014 då hans far Dag gick bort. Överlämningen gick smidigt eftersom många av Dags arbetsuppgifter direkt togs över av Hampus ur fjärde generationen, och Jan Williams son.

”Alla talar om riskerna med generationsväxlingar i familjeföretag, vilket ofta handlar om att hela familjekedjan ska flyttas upp ett pinnhål när någon eller några kliver av. Det gör att alla viktiga poster i företaget besätts av personer som är helt nya i sina roller. Vi i tredje generation hade sedan länge hittat våra positioner, roller och styrkor inom företaget”, säger Jan William.

När Dag William på grund av sjukdom inte kunde jobba längre hade Hampus redan arbetat bredvid honom i flera år och kunde ta över hans operativa ansvarsområden.

”Vi hade såklart en vandring att göra, men just att vi valde att spela våra styrkor var en viktig nyckel. När generationsväxlingar inte fungerar handlar det ofta om att syskon hamnar i kamp om vem som exempelvis ska vara vd. Vi hittade en samsyn där alla gör det de är bäst på. Det var ingen som förlorade och ingen som vann”, konstaterar Jan William.

Han är själv delvis uppvuxen på varvet. Redan som sjuåring ålade han in i båtarna och hjälpte till med installationer där det var som allra trängst.

”För mig har det alltid känts mer eller mindre givet att jag en gång ska ta över. Den prägel jag har försökt sätta som vd är att vi behöver kliva ifrån familjeföretagstänket i beslutsdelar. Vi behöver en arbetsledning och en styrelse även om vi i mångt och mycket är samma personer som tar på oss olika hattar och mössor. Ofta händer annars ingenting utan konsensus.”

Att företaget har gjort ett omsättningssprång de senaste åren är ingen slump. Efter ett omfattande omställningsarbete tog styrelsen 2017 ett enhälligt beslutet att en omsättningsökning var den bästa vägen att gå för att förbättra resultatet.

”Jag sa lite småkaxigt att vi skulle ta oss från 25 Mkr till 35 Mkr på två år. Vi nådde 33,8 Mkr… Det gäller att sätta upp höga mål för att komma någonvart.”

När coronapandemin slog till förra våren höll sig Jan William lugn i båten.

”Med vår ålder och stabilitet bryr vi oss inte så himla mycket om några dåliga månader, vi har inte så korta perspektiv. Och det vände ju snabbt till slut. Även om det har varit svårt att ge utfästelser för när kunderna ska få sina båtar levererade. Vi haft det kanske mest intensiva året någonsin.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?