1515

Uppswing för svensk golf

Sveriges golfklubbar stänger nu banorna inför vintern, men sporten förblir het. För fjärde året i rad blir spelarna allt fler samtidigt som de blir yngre och ställer nya krav.

Under tio år störtdök antalet golfspelare i Sverige. Men 2014 vände det.

Golfen genomgår ett generationsskifte och allt fler yngre spelare syns på klubbarna.
Golfen genomgår ett generationsskifte och allt fler yngre spelare syns på klubbarna.

Efter de senaste årens internationella framgångar för svenskar som Henrik Stenson och Anna Nordqvist kan Svenska Golfförbundet, SGF, konstatera att golfsporten fortsätter att vara populär.

Säsongen lider mot sitt slut och Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare för SGF, tror att man har rekryterat cirka 55 000 medlemmar. Samtidigt har många spelare lämnat banorna, men förbundet uppskattar att antalet medlemmar ökar från drygt 486 000 i fjol till i 492 000 i år.

”Det pratas mer golf, det skrivs positivt och visas på tv. Samtidigt är det en stor omsättning av människor och många som slutar”, säger Bo Bengtsson.

Svensk golf genomgår också ett generationsskifte och allt fler yngre spelare syns på klubbarna. Medelåldern hos golfarna har alltid legat över 50-strecket men har nu sjunkit till 49 år.

De nya spelarna, många män, är födda på 1980- och 1990-talet.

Ekholmsnäs Golf på Lidingö korades förra året till Sveriges största golfklubb sett till antal medlemmar och har i år ökat med 7 000 personer. Klubben märker av generationsskiftet.

”Det är en väldigt stor grupp av våra medlemmar, på både herr- och damsidan. De har spelat förut och tänker att golf ändå var rätt kul och vill testa igen. Där är det viktigt att fånga in dem”, säger Johan Mihkelson Ringqvist, grundare av och ägare till Ekholmsnäs.

Lidingöklubben erbjuder en relativt låg årsavgift, 395 eller 695 kronor om året, eftersom den här typen av spelare söker flexibilitet för att kunna betala för och spela på olika banor.

”De vill inte betala 10 000 kronor i årsavgift i januari. De betalar det gärna under hela året, men vill själva fördela kostnaderna. De är individualister och vill vara fria.”

Kravet på frihet är framför allt en storstadsföreteelse. Runt Stockholm, Göteborg och Malmö finns en mängd banor att välja mellan medan mindre städer har färre. Då gäller det att få medlemmarna att trivas. Det är en framgångsfaktor för många klubbar, enligt SGF.

”Den sociala faktorn är oerhört viktig. Ska du fortsätta spela måste du ha vänner och känna att du trivs när du går in i klubbhuset”, säger Bo Bengtsson.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?