Uppstickaren växer så det knakar: ”Ingen blir arg på en glassgubbe”

Under två års tid stod glassduon Matias Borgblad Ristiniemi och Joakim Graan ute på gatorna och bjöd på glass. Men med iögonfallande färgval och fokus på råvaror har glassuppstickaren 3 Vänner nu tagit sig in i många butikers glassfrysar och växer så det knakar.

Matias Borgblad Ristiniemi och Joakim Graan tog det finska glasskonceptet till Sverige.
Matias Borgblad Ristiniemi och Joakim Graan tog det finska glasskonceptet till Sverige.Foto:Amanda Lindgren
För att minska på svinnet av överblivna burkar är det endast ett band som skiljer burkarna åt.
För att minska på svinnet av överblivna burkar är det endast ett band som skiljer burkarna åt.Foto:Amanda Lindgren

På andra sidan Östersjön, i Helsingfors i Finland, börjar resan för glassföretaget 3 Vänner. Matias Borgblad Ristiniemi, en av de två som tog konceptet till Sverige och vd för bolaget, hittade under en semester det som senare skulle sätta färg på frysarna i svenska matbutiker.

”Mina föräldrar kommer från Finland och vi var ofta där på semester. En dag sprang jag på en liten glassfilial i Helsingfors, ägd av tre äldre herrar, och deras glass kändes så genuin. På vägen hem såg jag en video där en av herrarna blandar till glassen och förklarar hur han tillverkar den.”

Väl tillbaka i Sverige berättar Matias om hans glassupplevelse för barndomsvännen och kollegan Joakim Graan, som i dag också är verksam i bolaget. Dagen därpå var de tre grundarna på väg från Helsingfors till Arlanda.

”Jag ringde honom och berättade hur mycket jag gillade videon och idén om att allt ska vara transparent. Vi blev en konstellation på fem vänner, de ursprungliga tre och jag och Jocke. Där började det.”

Det här var 2017 och i december tog Matias och Joakim kontakt med den lilla, men kvalitetsinriktade butikskedjan Urban Deli om att få dit glassen, något som togs emot med viss skepsis.

”Deras vd tyckte att vi var lite märkliga som försökte lansera en glass i december. Men vi satte upp en deal; inom tre månader skulle vi vara deras största glassleverantör.”

Ihärdigheten gav resultat. Hela december stod Matias på och bjöd på glass och kort därpå stod 3 Vänner för merparten av Urban Delis glassförsäljning. 

Foto:Amanda Lindgren

Under två års tid stod Matias och Joakim utanför butiker och bjöd folk på glass. När de kände sig klara med Östermalm där de började fortsatte man till Lidingö, Täby, Södermalm och därefter tog de Göteborg och Malmö med samma grepp.

”Vi hade haft kontakt med de stora dagligvaruhandlarna ganska länge, men inte känt oss helt redo. I somras började vi få ut glassen i mer centrala flöden. Nu i år ska glassen få leva sitt eget liv därute, utan vår kontroll.”

”Det är svårt att lansera nya produkter i dagligvaruhandeln men speciellt inom glass där man dels konkurrerar mot GB som äger större delen av glassmarknaden, dels ska in i en frysrad och slåss om det begränsade utrymmet.”

”Det är superhård konkurrens med pinnglass, men det finns inte så många spelare. Så när det kommer något nytt är folk benägna att testa”, säger Joakim Graan.

GB Glace ägs av Unilever, en av de största europeiska livsmedelsproducenterna. Unilever gjorde under 2020 ett nettoresultat på drygt 57 miljarder kronor.

3 Vänner spelar i en annan liga. Under 2020 omsatte bolaget 16,8 miljoner kronor, att jämföra med föregående års 10,3 Mkr. Bolaget har tidigare år investerat och därför gått med minusresultat, men under pandemiåret gjordes en vinst på strax över en halv miljon.

”Vi blev ganska oroliga i början av 2020 då vi låg i startgroparna för att lansera vår pinnglass. Nu i efterhand så kan man ju säga att dagligvaruhandeln gick ganska starkt genom pandemin då folk har ätit mer hemma. Glassmarknaden totalt växte under 2020 jämfört med året innan”, säger Matias Borgblad Ristiniemi.

Glassföretaget riktar sig till alla, men kanske speciellt mot veganer. Över hälften av deras omsättning kommer från just veganska produkter.

”Vi var väldigt tidigt uppe på en veganmässa i Umeå och bjöd på glass och såg att efterfrågan för vegansk glass var hög. Problemet var att vi inte fanns ute i butikerna i Norrland.”

När mässan var över hann Matias och Joakim inte komma många kilometer innan telefonen började ringa.

”Det var en Icahandlare som frågade vad vi hade gjort där uppe. Flera kunder hade ringt dem och frågat om glassen och de hade till och med en kund som inte tänkte lämna butiken innan glassen fanns där. Dagen därpå hade vi 13 butiker uppe i Norrland.”

Bästsäljaren är just en vegansk glass som togs fram tillsammans med veganförbundet i Helsingfors. Joakim Graan förklarar vad veganer har betytt för verksamheten.

”De har varit våra ambassadörer och efterfrågat vår glass och hjälpt oss att sprida glassen. Om en icke-vegan äter vår glass ser vi att de kanske tipsar en handfull med vänner om den. En vegan däremot tipsar betydligt många fler, då utbudet inte är lika stort.”

Inför framtiden ligger fokus främst på att etablera glassen på den svenska marknaden ytterligare. Därefter är planen betydligt bredare.

”Framåt handlar det främst om att säkerställa vår position nationellt och se till att vi når ut till konsumenterna. Därefter är världen öppen. Vi är inte intresserade av att bredda med fler produkter utan vi vill gå ännu djupare i det vi har; pinn- och burkglass.”

”Har man en bra produkt som man litar på behöver man bara få folk att smaka på den. Är man bara glad är det inte så svårt; ingen blir ju arg på en glassgubbe.”

 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?