1515

Uppstickaren vänder till vinst efter miljardlyftet

Utnämningen till Supergasell 2014 var bara början på tillväxtresan. Apoex har sedan dess förvärvat två bolag och ökat omsättningen med 3 miljarder kronor. Men det tog två år av hårt arbete att få ordning på organisationen.

Grundarna John Patrick Berlips och Jens Berlips på bolagets kontor på Nya Karolinska.
Grundarna John Patrick Berlips och Jens Berlips på bolagets kontor på Nya Karolinska.Foto:Jesper Frisk
Grundaren Jens Berlips på lagret i Bromma.
Grundaren Jens Berlips på lagret i Bromma.Foto:Jesper Frisk
Anita Trojanowska packar läkemedel på lagret i Bromma.
Anita Trojanowska packar läkemedel på lagret i Bromma.Foto:Jesper Frisk

Bröderna Jens och John Patrick Berlips startade Apoex tillsammans 2009. Bolaget säljer läkemedel och förbrukningsmaterial samt vårdstödjande tjänster till privata och offentliga vårdaktörer. Bröderna fick idén i samband med avregleringen av apoteksmarknaden.

Apoex fick apotekstillstånd från Läkemedelsverket i mitten av 2010 och kunderna var till en början tandläkare och veterinärer. Genombrottet kom när bolaget blev leverantör till Stockholms läns landsting 2012. Det satte fart på försäljningen och när Apoex blev Supergasell 2014 hade företaget vuxit 1.641 procent på tre år till en omsättning på 1,5 miljarder kronor.

Jens Berlips berättar att Apoex fick mycket medial uppmärksamhet som en konsekvens av Supergasellpriset.

”2015 blev ett mycket händelserikt år. Novax – Axel Johnsons investeringsbolag – blev delägare och vi gjorde två förvärv från Apotek Hjärtat. Det blev en stor förändring med en professionell investerare i bolaget och i och med de två förvärven gick vi från 100 till 200 anställda mer eller mindre över en natt. Det satte en väldig press på bolaget.”

2016 var siktet inställt på integration av de två nya bolagen i Apoex-koncernen.

”Det tvingade oss till mer professionaliserade processer till exempel. Det var en resa utan dess like och det tog oss till slutet av 2017 att ta oss igenom det och göra de förändringar som krävdes. Ledarskapet har varit en stor utmaning och vi har jobbat mycket med det”, berättar han. 

Apoex har nu fler än 400 anställda och förra årets omsättning landade på 4,6 miljarder kronor. Efter två förlustår hade koncernen 2018 ett positivt rörelseresultat före av- och nedskrivningar.

”Det var en tuff period efter de två förvärven då kostnader för konsulter och omstruktureringar drog i väg. Men i dag är Apoex ett mer professionellt och moget bolag.”

”I dag är vi den största aktören på den svenska marknaden och vi har avtal med 70 procent av alla Sveriges landsting.”

I slutet av förra året slutade Jens Berlips som vd för Apoex, men sitter kvar i styrelsen. Ny vd är Johan Möller. John Patrick Berlips arbetar fortfarande aktivt i bolaget med strategiska frågor.

 


Innehåll från PayerAnnons

Returpack väljer Payer för en ny digital utbetalningslösning för pantpengar

Returpack har valt betalningsbolaget Payers plattform för att ta in pantsystemet i en ny och digital era. 

Den nya digitala utbetalningslösningen börjar nu rullas ut på Returpacks egna storpantarautomater, Pantamera Express, i hela landet.

Sedan 1980-talet har svenskarna vallfärdat till landets pantmaskiner för att lämna in sina burkar och flaskor. Returpack är företaget som införde pantsystemet och bolaget hanterar nu över 2 miljarder burkar och flaskor varje år.

Returpack valde 2019 Payer som partner att digitalisera pantsystemets utbetalningslösning av pantpengar och bolaget har nu utvecklat den tekniska plattformen som gör det möjligt att starta tester och utrullning över hela landet.

Utbetalning till bankkontot

88% av alla flaskor och burkar som säljs i Sverige i dag pantas och materialåtervinns genom Returpacks pantsystem.

Returpack jobbar med att ständigt utveckla systemet för att förenkla och öka tillgängligheten för pantaren. Att kunna betala ut pant på fler sätt än via det traditionella pantkvittot är ett av förnyelseområdena. Den digitala överföringen direkt till det egna bankkontot ger en smidig lösning och följer digitaliseringsutvecklingen i samhället. 

Returpack har implementerat denna lösning i de egenägda storpantarautomaterna,  Pantamera Express. Ett test ihop med dagligvaruhandeln planeras och därefter tas beslut om vidare implementeringar.

– Pantamera Express-automaterna är en viktig del i vårt utvecklingsarbete kring framtidens pantsystem. Här har vi haft möjlighet att testa en ny digitaliserad utbetalningslösning i stor skala och kan nu erbjuda en säker, enkel och smidig tjänst för överföring av pantpengar direkt in på bankkontot, säger Carita Classon, produktchef på Returpack/Pantamera.

Internet-of-things – kommunikation mellan pantmaskin och mobilapp

Payer valdes för att utveckla motorn, en digital betalningslösning direkt till konsumentens bankkonto. Lösningen fungerar i en kombination mellan pantmaskinen, molnet och en mobilapp. Den nya Pantamera-appen är tillgänglig för både iOS och Android. Redan efter två månader har appen laddats ned 20 000 gånger.

Innan appen kan användas första gången kopplas bankkontot genom Mobilt Bank-ID av användaren. Det är en process som tar mindre än 1 minut att genomföra. Efter att pantaren hällt i sina burkar och PET-flaskor i Pantamera Express, skannar pantaren en QR-kod med mobilappen för att slutföra transaktionen.

I den första fasen av utrullningen ingick Returpacks 57 egenägda storpantarautomater, Pantamera Express. Dessa står utplacerade på större återvinningscentraler över hela landet. Under 2020 pantades 90 miljoner förpackningar via Pantamera Express.

Under pilotfasen har över 25% av användarna valt den digitala lösningen. Det är något som Returpack tror kommer öka snabbt ju fler svenskar som känner till appen. Den digitala lösningen är ett komplement till papperskvittot som kommer finnas kvar.

– Payer har varit mycket lyhörda för våra önskemål och vi har hela tiden känt oss trygga med att dom levererat en stabil och säker lösning för vårt digitala genombrott, säger Henric Oscarsson, Utvecklingsansvarig på Returpack/Pantamera.

– Vi på Payer är otroligt stolta över att vi fick förtroendet att utveckla nästa generations utbetalningslösning i det svenska pantsystemet. Ett system som alla svenskar har en relation till och bidrar till. Förutom att det är smidigt för konsumenten att få pengarna direkt på kontot, när man pantar, säger Peder Berge, vd och grundare av Payer.

Klicka här för att läsa mer om samarbetet mellan Returpack och Payer 

Mer från Payer

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Payer och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?