1515
Annons

Uppstickaren vänder till vinst efter miljardlyftet

Utnämningen till Supergasell 2014 var bara början på tillväxtresan. Apoex har sedan dess förvärvat två bolag och ökat omsättningen med 3 miljarder kronor. Men det tog två år av hårt arbete att få ordning på organisationen.

Grundarna John Patrick Berlips och Jens Berlips på bolagets kontor på Nya Karolinska.
Grundarna John Patrick Berlips och Jens Berlips på bolagets kontor på Nya Karolinska.Foto:Jesper Frisk
Grundaren Jens Berlips på lagret i Bromma.
Grundaren Jens Berlips på lagret i Bromma.Foto:Jesper Frisk
Anita Trojanowska packar läkemedel på lagret i Bromma.
Anita Trojanowska packar läkemedel på lagret i Bromma.Foto:Jesper Frisk

Bröderna Jens och John Patrick Berlips startade Apoex tillsammans 2009. Bolaget säljer läkemedel och förbrukningsmaterial samt vårdstödjande tjänster till privata och offentliga vårdaktörer. Bröderna fick idén i samband med avregleringen av apoteksmarknaden.

Apoex fick apotekstillstånd från Läkemedelsverket i mitten av 2010 och kunderna var till en början tandläkare och veterinärer. Genombrottet kom när bolaget blev leverantör till Stockholms läns landsting 2012. Det satte fart på försäljningen och när Apoex blev Supergasell 2014 hade företaget vuxit 1.641 procent på tre år till en omsättning på 1,5 miljarder kronor.

Jens Berlips berättar att Apoex fick mycket medial uppmärksamhet som en konsekvens av Supergasellpriset.

”2015 blev ett mycket händelserikt år. Novax – Axel Johnsons investeringsbolag – blev delägare och vi gjorde två förvärv från Apotek Hjärtat. Det blev en stor förändring med en professionell investerare i bolaget och i och med de två förvärven gick vi från 100 till 200 anställda mer eller mindre över en natt. Det satte en väldig press på bolaget.”

2016 var siktet inställt på integration av de två nya bolagen i Apoex-koncernen.

”Det tvingade oss till mer professionaliserade processer till exempel. Det var en resa utan dess like och det tog oss till slutet av 2017 att ta oss igenom det och göra de förändringar som krävdes. Ledarskapet har varit en stor utmaning och vi har jobbat mycket med det”, berättar han. 

Apoex har nu fler än 400 anställda och förra årets omsättning landade på 4,6 miljarder kronor. Efter två förlustår hade koncernen 2018 ett positivt rörelseresultat före av- och nedskrivningar.

”Det var en tuff period efter de två förvärven då kostnader för konsulter och omstruktureringar drog i väg. Men i dag är Apoex ett mer professionellt och moget bolag.”

”I dag är vi den största aktören på den svenska marknaden och vi har avtal med 70 procent av alla Sveriges landsting.”

I slutet av förra året slutade Jens Berlips som vd för Apoex, men sitter kvar i styrelsen. Ny vd är Johan Möller. John Patrick Berlips arbetar fortfarande aktivt i bolaget med strategiska frågor.

 


Innehåll från Heba Fastighets ABAnnons

Mindre plast i hushållssoporna ger fjärrvärme med lägre klimatpåverkan

Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba.
Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba.

Vi svenskar kan bli mycket bättre på att källsortera plastförpackningar. Det har fastighetsbolaget Heba och Stockholm Exergi tagit fasta på. Tillsammans genomför de ett projekt som ska resultera i mindre plast i hushållsavfallet – och därmed ett lägre klimatavtryck från uppvärmningen av Hebas lägenheter.  

I dag hamnar över hälften av alla plastförpackningar i hushållsavfallet i stället för att återvinnas. Det kan jämföras med att 94 procent av glasförpackningarna återvinns, enligt statistik från Naturvårdsverket. 

Fastighetsbolaget Heba som utvecklar, äger och förvaltar bostäder och samhällsfastigheter i Stockholmsregionen och Mälardalen, har krokat arm med Stockholm Exergi för att minska andelen plast som går till förbränning. 

– På Heba vill vi tillsammans med Stockholm Exergi reducera utsläppen av växthusgaser från fjärrvärmen. Då måste vi se till att våra hyresgäster sorterar ut plasten från hushållssoporna. Om en mindre mängd fossila material bränns blir klimatavtrycket från fjärrvärmen lägre, förklarar Sanna Göthlin, hållbarhetschef på Heba. 

Gemensam insats

Det är just plasten som förbränns vid produktion av fjärrvärme och el som är den största källan till utsläpp av koldioxid i Stockholm Exergis verksamhet.  

– Tyvärr har vi liten möjlighet att påverka hur mycket plast som avfallet innehåller. För oss är det viktigt att lyfta fram möjligheten att vi tillsammans med våra kunder kan göra något konkret åt saken och minska andelen plast i avfallet. Det är precis vad samarbetet med Heba handlar om – att gemensamt göra en insats för klimatet, säger Sofi Erselius, miljöchef på Stockholm Exergi.

Satsning på miljörum och information

Men hur ska Heba få sina hyresgäster att slänga mindre plast i hushållssoporna? 

– Vi kommer att uppdatera våra miljörum så att det blir tydligare var olika material ska slängas. Vi ser över uppställningen av behållare och hur ofta de behöver tömmas. Men det viktigaste redskapet vi har är att dela information, i olika kanaler och vid flera tillfällen, säger Sanna Göthlin.

Nyligen har Heba även infört hållbara hyreskontrakt vid nyinflyttning, där källsortering är ett krav. Både satsningen tillsammans med Stockholm Exergi och de nya hyreskontrakten hjälper Heba att minska sin indirekta klimatpåverkan. Det här är viktiga steg på vägen mot klimatneutralitet, konstaterar Sanna Göthlin.

Om Heba Fastighets AB
Heba erbjuder hållbara och trygga boenden att trivas i under livets olika faser. För att få en klimatneutral verksamhet arbetar Heba metodiskt med att minimera, förbättra och påverka. Långsiktigt hållbarhetsmål är att förvaltningen ska vara klimatneutral senast 2030 och hela verksamheten senast 2045. 

Läs mer om Heba här. 

Om Stockholm Exergi
Stockholm Exergi är stockholmarnas energibolag. Dygnet runt, året om, tryggar bolaget den växande Stockholmsregionens tillgång till värme, kyla, el samt hantering av avfall. Samtidigt bidrar de till att göra Stockholm till en attraktiv och mer hållbar stad med potential att bli världens första klimatpositiva huvudstad.

Läs mer om Stockholm Exergi här.

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Heba Fastighets AB och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?