Annons

Uppstickaren vände trista trenden med vass affärsidé

LYCKSELE. Efter flera magra år var David Cassini Bäckström nära att ge upp och lägga ned sitt företag. Men först testade han om det gick att sälja egendesignade knivar till kräsna friluftsmänniskor.

”Då vände det”, säger han.

David Cassini Bäckström.
David Cassini Bäckström.Foto:Jens Kärrman

Den lilla lokalen i Lycksele är belamrad med knivar, knivfodral och fina björkbitar som ska bli handtag.

I ett skrymsle mellan lagret och fikarummet finns en liten verkstad. Där ger David Cassini Bäckström företagets produkter lite extra omsorg innan de skickas ut till kunderna.

”Ibland kan skaftet behöva putsas till. Ofta slipar jag en gång till. Personligen avskyr jag att köpa en ny kniv som är slö”, säger han.

Lyckseleföretagaren är kräsen när det gäller knivar. Kundkretsen är ännu petigare, så det gäller att inte slarva med detaljerna.

”De är ofta inne på lite mer ’hardcore’ vildmarksliv och vill testa att vara ute i skogen och leva av vad naturen ger”, berättar David Cassini Bäckström.

Casström, som företaget heter, är en uppstickare på den svenska friluftsmarknaden. På några få år har bolaget vuxit från ett litet enmansföretag till ett välmående exportföretag med fem anställda och en omsättning som 2019 väntas landa på drygt 10 miljoner kronor.

För sju år sedan var företaget nära att gå i graven.

Några år tidigare hade David Cassini Bäckström och hustrun Cristina efter flera år i London valt att flytta till Sverige.

”Vår dotter var sjuk mycket och vi kände att det skulle vara skönt att hitta ett lugnare liv”, berättar David Cassini Bäckström.

Hans pappa var återförsäljare åt Pajalaföretaget Kero och David hade hjälpt honom att sälja knivar i Storbritannien. Paret Cassini Bäckström bestämde sig för att starta ett företag som skulle sälja vidare friluftsprodukter.

Vid starten 2007 var det tuffa tider. Hela världsekonomin var i gungning och både kunder och banker höll hårt i plånboken.

Efterhand gick företaget hyfsat, men inte tillräckligt starkt för att ägarna skulle kunna ta ut lön varje månad.

”En fördel med att bo i Lycksele är att man kan leva ganska billigt. Vi höll kostnaderna nere och levde på lite besparingar. Men det var ganska torftigt”, säger David Cassini Bäckström.

Hustrun Cristina bestämde sig för att lämna företaget och i stället studera. Även David Cassini Bäckström var nära att ge upp, men först ville han testa en idé om att göra egna knivar. Inget av företagen som han arbetade för var dock intresserade.

”Då bestämde jag mig för att starta ett eget varumärke och ge det en sista chans. Jag lanserade den första kniven 2012 och såg på en gång att den sålde bra. Jag förstod att det är så företaget måste utvecklas”, berättar han.

Med handtag i björk och rejäla fodral i nötläder gjorde knivarna från Lycksele sig ett namn ibland friluftsmänniskor. Idén är att försöka hålla samma kvalitet som handgjorda knivar, men till ett lägre pris eftersom fabriker i Italien och Spanien sköter produktionen.

För fyra år sedan, efter ganska många års slit, kände David Cassini Bäckström att han till sist kunde andas ut.

”Runt 2015 pekade alla kurvor uppåt och då kände jag ’yes, det här kommer funka bra’”, berättar han.

I dag har Casström sju grundmodeller i sitt sortiment. Knivarna har med åren spridit sig från överlevnadsentusiasterna till jägare och mer vanliga fjällvandrare. På köpet har företaget blivit ännu ett i raden av svenska varumärken som gjort sig ett namn i vildmarkskretsar internationellt.

”Själv har jag inspirerats mycket av Fjällräven, Lundhags och Hilleberg. Det är företag som har hållit på länge och kommit ut på ett bra sätt. Fjällräven är ett enkelt koncept om funkat i många år”, säger David Cassini Bäckström.

Enkelheten, något han själv eftersträvar, tror han är en av förklaringarna till de svenska framgångarna i branschen.

”Många amerikanska grejer blir för mycket, har för många funktioner. Det blir överdrivet. Om du kollar på många av de framgångsrika svenska utelivsföretagen så är det ganska enkla material och enkel design, det är stilrent”.

David Cassini Bäckström designar knivarna själv, men bollar idéer med duktiga vildmarksmänniskor som får testa produkterna.

Sedan några år tillbaka har företaget dessutom ett samarbete med Lars Fält, grundare av förvarets överlevnadsskola och något av en guru i branschen.

”Min tanke har alltid varit att inrikta mig på de mest kräsna kunderna. Om de tycker att det är bra kommer andra också att gilla det”‚ säger David Cassini Bäckström.

Planen framöver är att fortsätta växa.

”Jag är övertygad om att det finns en hel del mer att göra. Folk har börjat få upp ögonen för varumärket, så det känns som att det finns potential”, säger han.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?