1515
Annons

Uppstickaren Einride miljardsatsar på Sverige – men oroas över lågt tempo

Byråkrati står i vägen för Sveriges utveckling av elektrifiering och autonoma fordon. Det menar lastbilsutmanaren Einrides medgrundare och vd Robert Falck, som tycker att politikerna är passiva och varnar för att Sverige halkar efter.

Einrides vd och medgrundare Robert Falck framför bolagets eldrivna autonoma ellastbil.
Einrides vd och medgrundare Robert Falck framför bolagets eldrivna autonoma ellastbil.Foto:Jack Mikrut

Einride utvecklar eldrivna och autonoma transportlösningar, och brukar ofta kallas en uppstickare som har rört om i fordonsindustrin. 

Bolaget startades 2016 av Robert Falck, Linnéa Kornehed och Filip Lilja. Visionen var att driva på elektrifiering och effektivisering med nya lösningar för tunga transporter.

I dag satsar Einride stort på att sätta sina eldrivna och autonoma lastbilar på vägarna i Sverige. De kommande 2-3 åren har man planerat att lägga cirka 4 miljarder kronor för att bygga det bolaget kallar för transportnät i fyra svenska regioner.

Här ska kunder, transportörer, terminaler och regioner kopplas samman, och Einride ansvarar för och optimerar transporterna med en flotta av elektrifierade lastbilar och mjukvara för koordinering. 

”De närmaste 18 månaderna rullar vi ut cirka 300 lastbilar till ett tiotal kunder. Vi gör det inledningsvis i landets tre stora städer och industrinavet vid Vättern, med kunder som Oatly, Lidl, SKF och Electrolux. Påföljande 18 månader är målet att öka till 1.000 lastbilar hos 20-talet kunder och att nå minst en miljard kronor i omsättning”, sa vd:n Robert Falck till Dagens industri i en intervju från den 25 juni i år.

I maj i år tog Einride in en investering på 930 miljoner kronor, från bland andra Singapores förmögenhetsfond Temasek, finansmannen George Soros bolag, riskkapitalbolaget Northzone och danska rederigiganten Maersks investeringsbolag.

Men trots stora satsningar i Sverige är Robert Falck orolig. 

”Det är tydligt för vår del att elektrifieringen och automatiseringen kommer att ske i USA först. Där går allt 3-4 gånger så snabbt jämfört med i Europa”, säger Robert Falck, i en intervju till den här rapporten.

Den svenska elförsörjningen har stora brister, menar han, vilket är ett hot mot elektrifieringen av transportsektorn. Robert Falck påtalar också en frånvaro av lagstiftning och regelverk som öppnar upp för självkörande fordon. Det kan utgöra ett hinder för Einrides lastbilar som är tänkta att vara helt autonoma.

Han tycker att politikerna i Sverige är passiva, och säger att det är ett hot mot den svenska fordonsindustrin och näringslivets konkurrenskraft.

”I Sverige står det informationsbyråkratiska i vägen.”

Parallellt med expansionen i Sverige har Einride också planer på att etablera transportnät med elektriska och autonoma lastbilar i både USA och flera andra europeiska länder.

”Vi börjar samla på oss många kundinstallationer i USA och kommer att etablera kontor där innan årets slut. Tittar vi på kontrakt och intresse så har det gått om Europa och Sverige”, säger Robert Falck.

Han pekar på strukturella skillnader mellan Europa och USA, att det i USA finns en stark samverkan mellan storbolag och staten. 

”I Sverige står det informationsbyråkratiska i vägen”, säger han.

Då gäller det att klara sig utanför systemet, som Robert Falck tycker att Einride och andra uppstickare som exempelvis elscooterbolaget Voi har gjort. Einride har också amerikanska investerare, vilket har varit en förutsättning menar Robert Falck.

”Vi hade varit med på Techcrunch (amerikansk tekniksajt reds anm.) tre gånger innan de svenska medierna började skriva om oss.”

Samtidigt vill det svenska systemet ta åt sig äran för Einrides innovationskraft, säger Robert Falck. 

”Men det är kopplat till ett globalt system, snarare än till det svenska innovationssystemet.”

Han ger också en miljömässig känga till den svenska fordonsindustrin och säger att den står för större utsläpp än hela Sverige som nation. 

”Det var därför vi startade Einride för att driva på en förändring. Grunden ligger i den existentiella krisen för hela industrin.”

Han pratar om globaliseringen som en joker och säger att Europa inte ligger i frontlinjen inom framtidens mobilitet.

”Tittar man på eldrivna plattformar är Kina inne på sin tredje generation. Mjukvarumässigt för autonoma fordon finns det i stort sett inga svenska kontexter. Svenska fordonstillverkare jobbar med kinesiska och amerikanska partners.”

Utan tullskydd på den europeiska marknaden tror Robert Falck att 30 till 40 procent av elbilarna i Europa under de kommande 15 åren kommer från kinesiska leverantörer.

”Vi är ensam europeisk aktör när det gäller eldrivna och autonoma lastbilar. Det finns några få till, men det är ganska små projekt. All forskning och utveckling på autonoma lastbilar i dag görs på dieselplattformar. Någonstans måste vi säga stopp och inte tillåta utrullningen av självkörande fordon om de inte är hållbara”, tycker Robert Falck.

Här hittar du fler artiklar från vår rapport om självkörande fordon:

Experten: Fem hinder på vägen mot en självkörande framtid

Lägre tolerans för misstag när datorerna tar över körningen

Juristen: Inte lagstiftningen som är flaskhalsen – utan miljön runt fordonet

Här testas framtidens självkörande teknik under stort hemlighetsmakeri

Nu kan Linköpingsborna åka förarlöst i Vallastaden

Mjukvara på abonnemang – framtidsmodell för Volvo Cars

Världsunikt projekt rullar ut på väg till Ikea

Scania kör autonoma lastbilar på E4:an: ”Vi håller på att träna systemet”

”I den nya världen blir bilindustrin mer som mjukvaruindustrin”

DI:s korrespondent i Kina: ”Nu är det gasen i botten med självkörande bilar”

Di Mobilitets rapport tar tempen på de svenska initiativen inom självkörande fordon

Vill du läsa fler artiklar om mobilitet? Här finns Di Mobilitets samlingssida

Volkswagen utesluter inte börsnotering av batteriverksamhet

Tyska fordonsjätten Volkswagens finanschef Arno Antlitz säger till Reuters att man inte utesluter en börsnotering av sin batteriverksamhet. I nuläget överväger man att ingå olika partnerskap de kommande 1-2 åren som ett första steg.

”Vi utesluter inte en börsnotering av batterienheten, men den finansiella flexibilitet som vi fick idag gör det möjligt för oss att ytterligare stärka vårt arbete inom enbart batterier. Sedan kommer vi att överväga att lägga till strategiska partners senare”, sade Antlitz till Reuters.

Vidare avfärdade Antlitz att dagens börsnotering av Porsche kommer leda till en notering av Audi. Istället kommer fokus ligga på en eventuell notering av batteriverksamheten. 

Volkswagen har avsatt 20 miljarder euro för investeringar i dess batteriverksamhet.

Arno Antlitz sade också att han förväntar sig att chipbristen består in i 2024.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera