1515

Upplagt för strid i krisande Argentina – IMF: ”Botten har passerats”

Med en ekonomi i en djup kris ser möjligheterna dystra ut för Argentinas president Mauricio Macri att bli omvald.

Presidentens största hopp bedöms vara att den brottsmisstänkta företrädaren Cristina Kirchner blir hans huvudmotståndare inför höstens val. Hon är ännu mer impopulär än Macri.

Foto:Eduardo Di Baia
Foto:Natacha Pisarenko
Foto:Eraldo Peres

President Macris ekonomiska reformer gick ut på att stegvis städa upp i det statsfinansiella moras som vänsterpolitikern och populisten Cristina Kirchner lämnat efter sig.

De mycket kostsamma statliga subventionerna på el, gas, vatten och kollektivtrafik som infördes under Kirchneråren har succesivt monterats ned av Macris regering. Men följden har för hushållen blivit kraftigt ökade kostnader för dessa nyttigheter, liksom att inflationstakten har ökat. Tre och ett halvt år efter sitt tillträde som president kan Mauricio Macri berömma sig med att genom nedskärningar lyckats få balans i statsbudgeten.

Men i övrigt ser läget allt annat än ljust ut. Ekonomin befinner sig i en lågkonjunktur för andra året i följd. Inflationen fortsätter att vara hög, över 40 procent väntas i år. Värdet för den argentinska valutan peso har på ett år halverats mot dollarn, trots en styrränta på 65 procent.

Mauricio Macri har stöd från Internationella Valutafonden, IMF, som ställt upp med krediter till Argentina på 56,6 miljarder dollar, 520 miljarder kronor.

IMF:s chef Christine Lagarde sa häromdagen att Argentinas ekonomiska reformprogram nu börjar visa resultat. Hon tillade att det vore dumt av kandidater i det argentinska presidentvalet att ”vända ryggen” till programmet.

”Vår bedömning är att den argentinska ekonomin nu är i ett läge där botten har passerats”, sa Christine Lagarde.

IMF räknar med att den argentinska ekonomin krymper 1,2 procent i år, men växer 2,2 procent 2020.

Det är dock osäkert om hoppet om ett ekonomiskt lyft nästa år räcker för att Mauricio Macri ska kunna säkra en andra omgång i presidentpalatset Casa Rosada. Bara knappt 30 procent av väljarna stödjer nu presidenten, enligt opinionsmätningar.

Det är ungefär samma opinionssiffror som gäller för Cristina Kirchner. Hon har dock ännu inte gett besked om hon ska kandidera. Skulle hon göra det är det upplagt för en tvekamp mellan Kirchner och Macri. Strategerna runt Macri tror att detta vore ett önskeläge för presidenten. Misstankarna mot Cristina Kirchner gör att osäkra väljare i medelklassen knappast skulle lägga sina röster på henne.

Christina Kirchner är åtalad i en rad separata rättsfall. Anklagelserna gäller bland annat korruption, penningtvätt, ledarskap i en illegal organisation, högförräderi och ett bedrägligt förfarande som påstås ha kostat staten motsvarande 28 miljarder kronor. Hon har av domstolar begärts häktad i ett par av fallen. Men som senator har hon juridisk immunitet och har hittills klarat sig från att bli inlåst.

Avstår Cristina Kirchner från att kandidera kan den tidigare ekonomiministern och mittenpolitikern Roberto Lavagna bli den peronistiska oppositionens huvudkandidat. Ställs han emot Macri i en andra och avgörande valomgång spås han av flera bedömare ha betydligt bättre möjlighet att segra än Cristina Kirchner.


Innehåll från EuropcarAnnons

Ledande mobilitetsleverantören som elektrifierar hela Sverige

Europcar är den ledande leverantören i Sverige av delad hållbar mobilitet, med högst andel elektrifierade bilar. Men det rör sig inte bara om hyrbilar utan Europcar vill i framtiden erbjuda olika typer av mobilitet. Under 2021 har företaget presenterat såväl VW California, en husbil som går att köra på HVO100, men också ett betatest på SEAT MÓ som är en elektrisk motorcykel, så kallad mikromobilitet.

– 40 procent av vår fordonsflotta är elektrifierad och vi har som mål att ha 100 procent fossilfri fordonsflotta till år 2025. Vår vision är kunna erbjuda ett spektrum av mobilitetslösningar, en multimodal plattform med erbjudanden som underlättar för människor att röra sig på ett hållbart sätt i samhället, berättar Cathrin Idén Chief Commercial Officer på Europcar.

En hållbar mobilitet från norr till söder

Som den ledande leverantören av mobilitetslösningar är Europcar verksamma i hela landet, från Kiruna i norr till Trelleborg i söder. Laddbara elbilar går att hyra överallt, inte bara i storstäder utan i hela Sverige.

– Utöver hög tillgänglighet och tillgång på bilar har vi ett högt nyttjande på våra fordon. Den genomsnittliga körsträckan på privatägda bilar i Sverige ligger på cirka 1100 mil per år men våra bilar rullar tre gånger så långt, säger Mickael Bogered, CEO för Europcar Sverige.

Bilen, bränslet och beteendet

Europcar vill utmana normen vad gäller hållbarhet och har bland annat tre nyckelord i sitt arbete; bilen, bränslet och beteendet. För Europcar är hållbarhet viktigt och genom att köpa in laddbara bilar och hyra ut dessa kan privatägda bilar ersättas. En stor del av arbetet handlar också om att skapa en medvetenhet hos kunderna hur de kan agera hållbart.

– Vi brukar prata om bilen, bränslet och beteendet. Angående bilen gäller det att utmana normen, varför ska du till exempel åka i en stor kombi själv? Kanske går det att istället att åka stora delar av sitt transportbehov i en mindre bil och när det sen är dags för fjällen eller sommarsemester kan du hyra en större, rymligare bil av oss. Hyr bilen du behöver när du behöver den, berättar Mickael Bogered.

– I bränslet ligger vår strategi att elektrifiera Sverige. Vi har ett stort utbud av rena elbilar, el-transportbilar och SEAT MÓ125 elmotorcyklar. Därmed erbjuder vi ett större utbud än någon annan mobilitetsleverantör. Sen vad gäller beteendet handlar det om vad du väljer för mobilitetslösning. Behövs verkligen bilen för alla sträckor? Kanske är det bättre att i vissa situationer använda sig av en elektrifierad motorcykel? Om du som kund väljer bilmobilitet, hur mycket förbrukningen kan påverkas av ditt eget beteende, säger Cathrin Idén. 

Fler delade bilar innebär färre bilar på vägarna

Europcar ser sig som en viktig del av samhället, med en stark vilja att bidra till en hållbar samhällsutveckling.  Att kunna kombinera olika hållbara mobilitetslösningar. Det handlar om cykel, kollektivtrafik och elbil när behovet finns. Men också att få företag att fundera på sitt mobilitetsbehov.

– Med fler delade bilar blir det färre bilar. Istället för företagsbilar kan företag istället hyra av oss vid sina toppar och därmed kunna lastbalansera sin egen verksamhet. Vi tittar på bilpooler till företag som också kan nyttjas av allmänheten, avslutar Cathrin Idén.

Mer information om Europcar

Europcar tror att vägen till hållbar mobilitet nås genom ökad elektrifiering, ökad delning och att erbjuda fordon matchade för det aktuella behovet. Denna vision återspeglas i Europcars flexibla mobilitetslösningar. Oavsett om behovet gäller dagar eller år - ifall det rör sig om storstäder eller landsbygd - vill företaget utmana gamla tankesätt och ge ett mer flexibelt och hållbart alternativ till det traditionella bilägandet. Europar Sverige har 160 stationer och ca 5000 bilar i sin vagnpark. Europcar drivs i Sverige av Europeisk Biluthyrning AB som är ett dotterbolag till Volkswagen Group Sverige AB.

Besök oss på europcar.se 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Europcar och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?