1515
Annons

Uppgifter: Volvo Cars mot Stockholmsbörsen

En börsnotering för Volvo Cars kryper allt närmare, enligt uppgifter till Financial Times och Di. 

En primärnotering väntas ske i Stockholm, samt en sekundärnotering i Asien och då troligen Hongkong, rapporterar Financial Times.

Foto:PONTUS LUNDAHL / TT

Såväl den kinesiska ägaren Geely som institutionella investerare accepterar ett marknadsvärde om 30 miljarder dollar, motsvarande närmare 280 miljarder kronor, uppger FT.

Banker ska ännu inte ha instruerats till att inleda den formella noteringsprocessen men målet är att ha listat Volvo Cars VOLCAR B +1,08% Dagens utveckling före årsskiftet.

Det väntas bli den största listningen i Stockholm sedan Telias år 2000. Enligt uppgifter till FT ska 15 procent av aktierna säljas för motsvarande 4,5 miljarder dollar, motsvarande 41 miljarder kronor.

I fredags höll enligt Di:s uppgifter alla banker som hittills fått roller en första gemensam telefonkonferens där gången för att sätta biltillverkaren på börsen stakades ut.

Planen är att detta ska ske före årsskiftet, men som Di rapporterat tidigare kan det dröja in i nästa år, i den mån det alls blir någon transaktion i närtid. Framförallt finns det stora frågetecken kring om marknaden och Volvos kinesiska ägare kommer att kunna enas om vad bolaget är värt. 

Parallellt med ett ovanligt publikt luftande åsiktsskillnaderna mellan Volvos ägare och investerare i synen på värderingen har skakigare aktiemarknader försämrat förutsättningarna för börsnoteringar överlag, särskilt om man som i det här fallet vill ha riktigt bra betalt. Det är också en faktor som kan försena den komplicerade processen. 

“Alla stjärnor måste stå rätt om man ska börsnotera en stor biltillverkare på toppvärdering och det gör de inte riktigt just nu”, säger en annan källa som tror på en notering i början av nästa år. 

Det är Goldman Sachs, Morgan Stanley, Citi, HSBC och Nordea som leder noteringsprocessen, enligt Di:s uppgifter. KPMG är noteringsrådgivare och hjälper bland annat till att handla upp banker. Det var nyhetsbyrån Bloomberg som var först med nyheten att de tre förstnämnda bankerna anlitats. 

Nyligen har enligt Di:s källor också Handelsbanken, SEB och brittiska Barclays tagits in som ytterligare så kallade bookrunners tillsammans med Hongkong-baserade CLSA som hade en ledarroll i jättenoteringen av smartphonemakaren Xiaomi i juli. 

Bloomberg skrev i samma artikel i maj att Volvo Cars och dess ägare diskuterat en värdering på 16–30 miljarder dollar. Några dagar senare skrev Financial Times att huvudägaren Geely ville se ett värde på över 30 miljarder dollar, motsvarande 280 miljarder kronor, för att det alls skulle bli någon affär. Det är skyhögt över andra personbilstillverkares multiplar. 

Di:s Magnus Dagel kom i en analys i juli fram till ett värde på omkring 100 miljarder kronor. Ett par veckor senare skrev Bloomberg att institutionella investerare i en tidig bedömning indikerat ett värde på 12–18 miljarder dollar och att den stora skillnaden i synen på bolagets värde kunde fördröja en notering.

Volvo Cars uppger i ett skriftligt svar på en förfrågan om kommentarer till uppgifterna att en börsnotering är ett alternativ men att inget beslut fattats och att det är en fråga för ägaren. 


Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?