Annons

Uppgifter: Trump pausade miljardstöd för att pressa Ukraina

USA:s president Donald Trump förnekar att han krävt en korruptionsutredning av sin politiske motståndare Joe Bidens son i utbyte mot militärt stöd till Ukraina.

Kravet på att Trump ställs inför riksrätt ökar bland demokraterna efter telefonskandalen.

Konflikten kring telefonsamtalet mellan Trump och hans ukrainske kollega Volodymyr Zelenskyj intensifieras.

Trump gav order om att skjuta upp militärt stöd på motsvarande runt 3,9 miljarder kronor till Ukraina inför samtalet med Zelenskyj, enligt källor med nära insyn som citeras i The Washington Post.

För att Ukraina skulle få pengarna krävde Trump att Zelenskyj skulle utreda korruptionsrykten kring demokraten Joe Bidens son Hunter Biden, enligt amerikanska medier.

Hunter Biden har suttit i styrelsen för ett ukrainskt gasbolag och enligt Trump försökte Joe Biden, under sin tid som vice president till Barack Obama, att stoppa en utredning mot bolaget.

Hittills finns inga bevis för att Joe Biden agerat korrupt eller påverkats av sin sons arbete i Ukraina. Däremot anser kritiker att Bidens familjs kopplingar till Ukraina kan leda till en intressekonflikt, skriver BBC.

Anklagelserna om korruption haglar nu både mot Trump och Joe Biden, som är favorittippad till att bli Demokratiska partiets kandidat i nästa års presidentval.

Trump har bekräftat att han under samtalet med Zelenskyj sagt att han inte vill att personer som Joe Biden och hans son Hunter Biden bidrar till korruptionen i Ukraina, men nekar till att ha ställt något krav på Ukraina.

”Jag pressade dem inte över huvud taget”, säger Trump enligt AFP.

”Jag ställde inget ultimatum på att du måste göra det här annars kommer jag inte ge dig stöd.”

"Så släpp en transkribering av samtalet då", svarade Joe Biden genast på Twitter.

Detaljerna kring telefonsamtalet började rullas upp efter det att en visselblåsare inom USA:s säkerhetstjänst skickat in ett skriftligt klagomål om att Trump avgett "oroväckande" löften till en främmande makt.

De flesta av visselblåsarens uppgifter har hittills hållits hemliga av underrättelsetjänstchefen Joseph Maguire som hävdar att det inte rörde sig om någon underrättelseaktivitet och att han därför inte var skyldig att informera kongressen om saken. Demokrater i kongressen strider nu för att få ta del av klagomålet och på torsdag ska Maguire vittna i representanthuset.

Turerna har på nytt satt press på Demokraternas ledning i representanthuset att inleda en riksrättsprocess mot Trump. Representanthusets talman Nancy Pelosi, som hittills varit tveksam till en riksrättsprocess mot presidenten, överväger nu en sådan.

Om inte visselblåsarens vittnesmål presenteras kommer Trumpregeringen att börja ett nytt kapitel av "laglöshet vilket leder till ett helt nytt utredningsläge", sade hon under söndagen.

Rättad: I en tidigare version angavs en felaktig summa om det uppskjutna stödet till Ukraina.


Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB:s (”Ifrågasätt”) tjänst Ifrågasätt erbjuder Dagens industri möjligheten för läsare att kommentera vissa artiklar. Denna tjänst tillhandahålls således av Ifrågasätt som också är ansvarig för tjänsten. De kommentarer som Ifrågasätt tillgängliggör på tjänsten visas i anslutning till di.se. Dagens industri granskar inte kommentarerna i förväg. Kommentarerna omfattas inte av utgivaransvaret enligt yttrandefrihetsgrundlagen och de är inte heller en del av den grundlagsskyddade databasen di.se. Läs mer om kommentering här.

Innehåll från Moderna FörsäkringarAnnons

Med tillgänglighet och kompetens i första rummet

Moderna Försäkringar har under många år utmärkt sig genom exceptionell service och tillgänglighet i kombination med kompetens inom skadehantering. Nu har kvittot kommit på att det hårda arbetet har gett resultat: bolaget tog hem topplaceringar i Svenska försäkringsförmedlares förenings senaste branschundersökning. 

Moderna Försäkringar knep första- respektive andraplatsen i de två undersökningskategorierna. För Kajsa Peedu, affärsområdeschef Företag och Industri, är det goda resultatet en välkommen bekräftelse på att bolagets strategi lönar sig. 

– Eftersom vi inte har några egna säljare utan enbart sysslar med förmedlade affärer är det kritiskt att ha en god relation med förmedlarna. Medan vi förvisso alltid har fått väldigt positiv feedback är det väldigt roligt att vi placerade oss så bra i branschundersökningen. Det ger oss ett kvitto på att vi gör rätt. 

Kräver gott samarbete

I undersökningen fick försäkringsförmedlarna också uppge vilka faktorer de ansåg vara avgörande för att ett försäkringsbolag ska vara framgångsrikt och ett förstahandsval. I slutänden utkristalliserades tre ord: skadehantering, tillgänglighet och kompetens, varav alla tre har varit ledord hos Moderna Försäkringar sedan många år. 

– Skadehantering är något som alla försäkringsbolag sysslar med, men det är när skadan faktiskt inträffar som bolagen skiljer sig åt – våra allra nöjdaste kunder är de som faktiskt har råkat ut för skador. Det är när skadan inträffar som vår viktigaste leverans sker.

För att leverera en bra lösning till slutkunderna behövs dock ett gott samarbete mellan de som hanterar skadorna och de som säljer och prissätter försäkringarna, det vill säga underwriters.

– Tillgänglighet och kompetens hänger ihop. Idag är förväntningarna på tillgänglighet oerhört stora och för att kunna möta kundernas och förmedlarnas krav arbetar vi ständigt på att öka vår redan höga kompetensnivå.

Handplockad expertis

Under de senaste tio åren har Företag & Industri växt från noll till 75 personer, var och en handplockad för sin expertis och sitt engagemang. Detta har lagt grunden för just det nära och personliga arbetssätt som kännetecknar Moderna Försäkringar. 

– Vi är måna om alla som sitter hos oss och det finns en daglig kontakt mellan förmedlarna, kunderna och oss. Förmedlarna känner oss vid namn och vet att var och en av våra medarbetare har både kompetens och mandat att fatta egna beslut och rätt att teckna försäkring. Du som förmedlare ska veta vem du ska prata med och vi ska vara enkla att komma i kontakt med. Direktkontakten mellan förmedlaren och våra underwriters är extremt viktig för oss. Vi är verksamma i en förtroendebransch där man gör affärer med de man litar på och därför har vi valt att vara det personliga alternativet, avslutar hon.

Läs mer om Moderna Försäkringar här

FAKTA OM MODERNA FÖRSÄKRINGAR

Moderna Försäkringar är en utmanare på den svenska försäkringsmarknaden och erbjuder topprankade försäkringar för det moderna företaget och individen. Moderna i Sverige har idag drygt 470 anställda, med en organisation som är indelad i affärsområdena; Privat, Företag & Industri, Affinity, Operations, Garanti, Djur, Bilsport & Mc samt Atlantica. 

 

Mer från Moderna Försäkringar

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Moderna Försäkringar och ej en artikel av Dagens industri

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?