1515

Uppgifter: Många äldre nobbar Astra-vaccin – "vansinnig riskvärdering"

Från flera håll i landet kommer signaler om att många äldre vägrar att ta Astra Zenecas vaccin.

”Det är en helt vansinnig riskvärdering de gör, säger överläkaren Maria Taranger, till Göteborgs-Posten.

Foto:Johan Nilsson/TT

I mitten av mars stoppades användningen av Astra Zenecas AZN +0,01% Dagens utveckling vaccin tillfälligt sedan det kommit ett antal rapporter om sällsynta biverkningar. Användningen återupptogs senare, men med rekommendationen om att vaccinet bara ska ges till personer som är äldre än 65 år.

Maria Taranger, som är överläkare och områdeschef för medicin, geriatrik och akutmottagning vid Sahlgrenska universitetssjukhuset, vittnar om patienter som vänder i dörren när de får reda på vilket vaccin de ska få.

”I min verksamhet hade vi den här dagen planerat för 150 patienter över 65 år med diabetes som skulle vaccineras. Det var 20 som avbokade i förväg och sju som vände i dörren. En sade ”jag vill inte dö” och vände direkt”, säger hon till GP.

Kristine Rygge, vaccinsamordnare i Region Västra Götaland, är medveten om motståndet till vaccinet.

”Det är ju fortfarande fler som säger ja. Samtidigt är det något som vi behöver ta ställning till, när folk tackar nej. Då får vi informera om att de får leta upp vaccinet själva i en senare fas”, säger hon till tidningen.

Att äldre nekar att ta vaccinet förekommer på flera håll runt om i landet.

”Det förekommer i Värmland, men inte i någon större utsträckning”, säger Jens Magnusson, pressansvarig för hälso- och sjukvårdsfrågor i Region Värmland, till TT.

Även från Region Dalarna kommer larm om att en del vägrar att ta vaccinet.

”Det finns ett, tyvärr inte helt litet, antal personer som beter sig väldigt otrevligt mot vårdpersonal och där vårdpersonalen får ta emot näst intill hot”, säger Roger Larsson, chefläkare i Region Dalarna, till P4 Dalarna.

I Region Stockholm finns också tecken på att vissa personer avstår från att ta vaccinet, rapporterar SVT Nyheter Stockholm.

Även i Region Västerbotten finns det folk som avstår, men de är få, enligt vaccinsamordnaren Ronny Lestander.

”På måndagen vaccinerades 1 000 personer. Fem personer gick därifrån när de erbjöds Astra Zenecas vaccin. Det är väldigt få, det är fråga om en halv procent”, sade han till Västerbottens-Kuriren tidigare i veckan.


Innehåll från MicrosoftAnnons

Från kunddata till värde – nya möjligheter för retail-branschen

Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.
Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft.

I samarbete med Dagens Industri anordnade Microsoft i början av februari ett webbinarium kopplat till retailindustrin. Tillsammans med inbjudna gäster diskuterades hur man kan bygga ett varumärke och en handel som skapar nöjda och återkommande kunder med hjälp av data – för all framtid. 

Anmäl dig till on-demand-event här 

Under webbinariets inledning diskuterades bland annat hur den framtida handelsstrukturen lär komma att utformas. Helena Fuchs, affärsområdeschef Business Applications på Microsoft, berättar att det under lång tid har funnits resonemang om framtidens retail och kundupplevelse. I och med inträdet av Covid-19 chockades dock många branscher in i en transformering. Retail-branschen hade redan en stark närvaro online och kunde därmed anpassa sig bättre än andra, men även här förändrades förutsättningarna drastiskt. Detta har lett till att målbilden har justerats: 

– Att vårda sina kunder och eliminera risker i alla led har blivit än viktigare. Att skapa en bra kundupplevelse är dock en komplex resa; du kan inte bli konkurrenskraftig om du inte vet vem kunden är och hur du når ut till den. Kärnfrågan är då vad som är en bra kundupplevelse? Här gäller det att ha koll på all sin egen och extern data.

Så möjliggör ni en intelligent detaljhandel 

Ta prediktiva beslut med rätt data

Medan mycket finns att vinna på personalisering genom att etablera till exempel relevanta kundklubbar, är det många som inte nyttjar sin kunddata till fullo. 

– Genom att använda moderna molntjänster uppstår nya möjligheter att få data att röra sig dynamiskt genom hela verksamheten, vilket innebär att man kan få helt nya synergieffekter. Först när man har en helhetsbild kan man med hjälp av AI och maskininlärning analysera, riskeliminera och ta prediktiva beslut, till exempel att styra inköp efter efterfrågan och bygga sortiment efter kundgrupp. Lyckas man med dessa processer kan man alltså räkna med både nöjdare kunder och en högre lönsamhet.

Ladda ner AI for Retail Playbook här 

Bistår med att driva transformationen

Retailbranschen har talat om att transformera sina processer under lång tid och de flesta organisationer har byggt upp innovationsenheter; själva transformationen har dock uteblivit på många håll. Så vad krävs för att bygga en organisation som är kapabel att ta sig an nya processer men också en kultur som är redo att realisera det nya?

Helena betonar att det i grunden gäller att vara snabbfotad och att kontinuerligt anpassa sig efter uppkomna förändringar. Detta kan vara lättare sagt än gjort men fullt genomförbart med stöd av modern teknik. Det viktiga är att våga testa och våga göra – först då kommer man från ide till utrullning – men på många håll saknas fortfarande en förståelse för vad rätt behandlad data egentligen kan medföra. 

– Ett bra exempel på hur vi utvecklar tjänster för att hjälpa Retail att bli mer lönsamt är Microsoft Cloud for Retail. Här samlar vi funktionalitet för att förbättra hela kundresan med integrerad intelligens men även tjänster för att underlätta för personal i butik och optimera hela produktions och leveranskedjan. Vi har utformat våra lösningar för att hjälpa våra kunder att på allvar realisera värdet av sin data, oavsett om det gäller gammal sådan, realtidsdata eller prediktiv data. Det är först med dessa insikter som retailaktörer kommer att kunna vara konkurrenskraftiga i framtiden, avslutar Helena.

Läs Retail Trends Playbook 2021: Driva operativ resiliens med uppkopplade människor och system  

Mer från Microsoft

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Microsoft och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?